ספר: המיסוי המוניציפלי

יצא לאור ספר חדש, שהוא נייר עבודה מקיף להצעת חוק הרשויות המקומיות (תשלומי חובה)

תחום המיסוי המוניציפלי, החובק בחיקו סוגיות כספיות אדירות, לא זכה עד היום לטיפול מעמיק מצד המחוקק. הכאוס בתחום זה הינו רב, והוא מתפשט משדהו של המחוקק הראשי אל עבר מחוקקי המשנה, והוא פושה אף במגרשו של בית המשפט.

האור בקצה המנהרה מצוי בספר שיצא לאחרונה לאור, פרי עטם של עוה"ד עפר שפיר, אופיר ארגמן, אחיקם שוסטר ואינסה גולדנברג-לוי ממשרד עו"ד אברהם בר. הספר מגלם נייר עבודה להצעת חוק הרשויות המקומיות (תשלומי חובה), שמטרתו העיקרית היא האחדת כל המיסוי המוניציפלי תחת קורת גג אחת. אך טרם נשים פעמינו אל עבר הדין הרצוי, מילות רקע אחדות באשר לדין המצוי. אוזלת היד המאפיינת את תחום חקיקת המס המוניציפלית, ראשה באסופה גדולה של דברי חקיקה ראשית, בטנה בחקיקת משנה מאת הרשות המרכזית, ורגליה בחקיקת עזר מקומית מאת הרשות המקומית.

אינפלציית החקיקה, העובדה שהיא חוקקה והותקנה טלאי על גבי טלאי, והעובדה שחלק ניכר מהחקיקה הינה ישנה ביותר, גרמו לבעיות אקוטיות: אנדרלמוסיה, סתירות פנימיות וקושי להתמודד עם המציאות המתפתחת.

ראש וראשון לפגמים, ואבי כל חטאת, מצוי בחקיקה הראשית. מצבה העגום של החקיקה הראשית, במישור הטכני והתוכני, יצר חסרים בכללים מנחים, על-פיהם אמור לנהוג מחוקק המשנה. ואקום זה גרם לכך, שמחוקק המשנה נאלץ לקבוע נורמות ראשוניות. ואולם, בהעדר יד מכוונת, חקיקת המשנה מאופיינת בהעדר אחידות וברמה לקויה של ניסוח ורמת חקיקה.

ליקויים אלה לא פוסחים על סוגיות עקרונות וערכיות, שמקומן הראוי והטבעי הוא, כאמור, בחקיקה הראשית. ליקויים אלה חלחלו, מדרך הטבע, גם לפסיקות של בתי המשפט, שאף הן סבלו מהעדר אחידות, וזאת בשל העדר יד מכוונת. אנדרלמוסיה זו גרמה להצפת המערכת בהליכים משפטיים רבים, אשר הלכה והתעצמה בשנים האחרונות.

במצב דברים זה סברו המחברים, ובצדק, כי יש לזנוח את דרכו של המחוקק - תיקונים ספורדיים טלאי על גבי טלאי - והגיעה השעה להחליף את כל דברי החקיקה הקיימים בחוק אחד, שעניינו ונושאו הוא תשלומי חובה מוניציפליים. החוק אמור לחול על כל הרשויות המקומיות לסוגיהן, שהרי ממילא קיימת זהות כמעט מוחלטת בעקרונות המיסוי בין כל סוגי הרשויות.

החוק המוצע אוצר בתוכו פרקים נפרדים לארבעת ענפי המשנה העיקריים של המיסוי המוניציפלי: הארנונה הכללית - שהיא, למעשה, המס הטהור היחיד שהרשות המקומית רשאית להטיל; אגרות והיטלי פיתוח - תשלומי חובה המיועדים לממן את התקנת התשתיות בתחום הרשות; אגרות הצריכה - המממנות הוצאות שוטפות בגין אספקת שירותים ומצרכים (כגון: מים, ביוב, אשפה); והאגרות בגין הפעולות השונות - אגרות המשתלמות עבור פעולות הטעונות אישור מאת הרשות (כגון: חנייה, שילוט וכיוצ"ב). הצעת החוק קובעת כללים מפורשים לגבי כל אחד מתשלומי החובה: דרכי שומה וחישוב, דרכי חיוב והטלה, סמכויות גבייה ואכיפה, מסלולי בירור והשגה, ועוד.

תכלית כפולה עמדה ביסוד משימת המחברים: האחת, תכלית המבנה. משמע, האחדה של כל ההסדרים החקיקתיים, על ענפיהם השונים, תחת מטרייה סטטוטורית אחת. והשנייה, תכלית תוכנית. קרי, שיפור איכותו של הדין הקיים וקביעת יסודות ברורים ומפורטים, תוך שימת דגש על מבנה חוקי קל להתמצאות ולקריאה. דגש נוסף הושם על יצירת הוראות משותפות לענפי המשנה השונים, לצורך האחדת הענפים.

המחברים אינם מתיימרים לטעון כי המלאכה הושלמה, והם ערים לכך, שהצעת החוק כוללת בתוכה הסדרים חדשניים הראויים לבחינה נוספת. ברם, לא ניתן להתעלם מיוזמה מבורכת זו. מי ייתן וזריקת כפפה זו תגרום לנוגעים בדבר, ובעיקר למחוקק הראשי, לעשות מעשה ולפסוע בשביל אותו סימנו המחברים, שסופו - חקיקת חוק מקיף וסדור בנושא המיסוי המוניציפלי.

חוק הרשויות המקומיות (תשלומי חובה), נייר עבודה להצעת חוק. המכון לחקר המיסוי המוניציפלי בעריכתו של עו"ד הנריק רוסטוביץ. המחברים: עוה"ד עפר שפיר, אופיר ארגמן, אחיקם שוסטר ואינסה גולדנברג-לוי.