מאיר ארנון יוצא בשן ועין מהרפתקת ההיי-טק של וולקן

וולקן תמכור לחלק מבעלי כלנית כרמון את השליטה באדוונטק

כמעט שלוש שנים חלפו מאז רכש איש העסקים מאיר ארנון, באמצעות חברת פוקוס קפיטל, את השליטה ביצרנית המצברים וולקן . קודם לרכישת וולקן, התפרסמו ארנון ושותפו, אביקם ליף, כמומחים להשלדה-ניקוי-מכירה של חברות בורסאיות בקשיים. ריטואל, שהניב לשניים רווחים נאים.

ברכישת מניות השליטה בוולקן (68%) מידי קבוצת גרנית הכרמל לקח על עצמו ארנון, לראשונה, סיכון כספי משמעותי, גם אם בתנאים דלוקס; את המניות רכש ארנון בהנחה של 30% על מחיר השוק ובנוסף התחייב לתשלום התמורה - 42 מיליון שקל - רק בסוף אפריל 2003, שלוש שנים לאחר סגירת העסקה.

בחודש הבא יגיע מועד הפירעון ובעלי פוקוס קפיטל - הכוללים מלבד ארנון גם את חותנו דב תדמור וכן את סמי סגול, שלמה דוברת ורוני עינב - ייפגשו עם המציאות המרה. וולקן, שצברה מאז רכישתה הפסדים של יותר מ-30 מיליון שקל, נסחרת כיום בשווי של 38 מיליון שקל בלבד, נמוך בכ-40%, נומינלית, מהמחיר שבו נרכשה השליטה בחברה.

חלק מאובדן הערך חייבת וולקן להשקעה כושלת אליה הכניס אותה ארנון כחודש בלבד לאחר שרכש בה את השליטה. וולקן השקיעה 4.2 מיליון דולר במניות חברת אדוונטק , העוסקת בהשקעות טכנולוגיה, וכעבור שנה השקיעה מיליון דולר נוספים בהגדלת אחזקותיה בחברה. באמצעות אדוונטק, שאת השליטה בה רכשה מישראל אדיר, ביקשה וולקן לקחת חלק בפריחת תעשיית הטכנולוגיה. לרוע מזלה, המסיבה כבר נגמרה.

היום, לאחר שהפחיתה את רוב השקעותיה באדוונטק, נחתמה עסקה למכירת מניותיה של וולקן בחברה זו, לקבוצת רוכשים הנמנים עם בעלי השליטה בחברה הבורסאית כלנית כרמון שירותי תוכנה .

וולקן תמכור לרוכשים 55.55% ממניות אדוונטק לבעלי כלנית כרמון במחיר של 30 אג' למניה ובתמורה כוללת של 3.34 מיליון שקל, שתשולם בהתאם למועדים שנקבעו בהסכם בין הצדדים. מחיר העסקה משקף שווי חברה של 6 מיליון שקל לאדוונטק, כמעט פי 3 ממחיר השוק, אך נמוך ב-37% מההון העצמי שעמד לרשות חברה זו בסוף ספטמבר 2002.

ההתקשרות בין הצדדים כפופה, בין היתר, להתקיימות תנאים מתלים, לרבות אישור הסכם שירותים בין אדוונטק לבין וולקן, שיזכה את האחרונה בתשלום של 5,000 דולר לחודש למשך שנה. בנוסף, כפופה העסקה לקבלת אישור בנק לאומי, שמימן עבור וולקן את רכישת מניות אדוונטק, להסרת השיעבוד הרובץ על המניות הנמכרות. כמו כן נקבע בהסכם המכירה, כי סכום המזומנים בקופת אדוונטק, נכון למועד השלמת העסקה, לא יפחת מ-4.2 מיליון שקל.

וולקן, שתמשיך להחזיק כ-4% ממניות אדוונטק, התחייבה לפעול כמיטב יכולתה לזימון אסיפה כללית של אדוונטק, שתאשר הסכם ניהול עם איתן גוראל, המשתייך לקבוצת הרוכשים ועתיד לכהן כמנהל עסקים ראשי של אדוונטק, תמורת שכר של 30 אלף שקל בחודש.

בעלי השליטה החדשים באדוונטק יהיו, עם השלמת העסקה, משה אלון, זאב ינאי, ויובל כרמון, חלק מבין בעלי השליטה בחברת כלנית כרמון תוכנה. כלנית כרמון עצמה, מחזיקה 14.71% ממניות אדוונטק ודיווחה היום כי תמכור את אחזקותיה לעו"ד יורם יוסיפוף תמורת 885 אלף שקל (במחיר זהה למניה של 30 אג'). מאחר והמניות רשומות בספרי כלנית כרמון בשווי של 1.7 מיליון שקל, עשוי להיווצר לה הפסד הון של 842 אלף שקל.

כלנית כרמון רכשה את מניותיה באדוונטק באוגוסט 2001, במסגרת עסקה שבה הוקצו לה המניות כנגד העברת אחזקותיה בחברת Cepost (43%) לאדוונטק. חברה זו מפתחת כלים המאפשרים המרה של דו"חות הנמצאים במערכות הלגסי של הארגון לפורמט אינטרנט. במסגרת העסקה השקיעה כלנית כרמון 315 אלף דולר נוספים במניות Cepost. יורם יוסיפוף, כך פורסם לאחרונה ב"גלובס", חתם על עסקה בה רכש מחברת גבור ספורט את קומת הגג בבניין המשרדים "בית גבור" בר"ג תמורת כ-20 מיליון שקל.

מלבד מניות Cepost, שרכשה מידי כלנית כרמון, מחזיקה אדוונטק כ-2% בחברת AVT הנסחרת בבורסת הנוייר מרקט בפרנקפורט והעוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות בקרת איכות אופטיות לתחום הדפוס וכן כ-15% בחברת Webtrac שפיתחה פלטפורמה המאפשרת להפעיל אפליקציות מבוססות מיקום על גבי תשתית סלולרית. השקעות נוספות בחברות נטריאליטי, סלטרוניקס ורוסטר, הופחתו עקב ירידת ערך שאינה בעלת אופי זמני.

החברה-האם וולקן עוסקת בייצור, ייבוא ושיווק מצברים, בעיקר לכלי רכב בשוק המקומי ובאחזקת נדל"ן שחלקו משמש את פעילותו השוטפת. וולקן סיימה את החודשים ינואר-ספטמבר 2002 עם מכירות של 37.7 מיליון שקל והפסדים של 10.6 מיליון שקל. את שנת 2001 כולה סיימה החברה עם מכירות של 50 מיליון שקל והפסד של 12.9 מיליון שקל.