ועידת המדינות הבלתי מזדהות צפויה לפרסם גינוי למדיניות ארה"ב בעולם

ראש ממשלת מלזיה: "המערב מסתתר מאחורי המלחמה בטרור כדי להשתלט על כל העולם"

ועידת הפיסגה של המדינות הבלתי מזדהות נפתחה היום (ב') בקואלה לומפור בירת מלזיה. בוועידה משתתפים כ-50 ראשי מדינות וממשלות.

המשבר בעיראק ובצפון קוריאה והטרור הבינלאומי הם הנושאים העיקריים שעל סדר היום של ועידת הארגון, בו חברות 116 מדינות.

נשיא דרום אפריקה, תאבו מבקי, אמור להציג את מאזן פעילותה של התנועה מאז ועידת הפיסגה הקודמת, ב-98' בדרבן, טרם שיעביר את נשיאות הארגון לידי ראש ממשלת מאלזיה, מהאטיר מוחמד. בין הנואמים המרכזיים בוועידה יהיו מזכ"ל האו"ם קופי אנאן, שליט קובה, פידל קסטרו, ראש ממשלת הודו, אטאל בהארי ואג'פאי ונשיא פקיסטן, פרבז מושארף.

בכינוס משתתפות גם עיראק, איראן וצפון קוריאה, אותן הגדיר הנשיא ג'ורג' בוש "ציר הרשע".

בראש המשלחת האירנית עומד הנשיא מוחמד חתאמי, בראש המשלחת העיראקית, סגן הנשיא טאהא יאסין רמדאן, ושר החוץ, נג'י סאברי בראש המשלחת הצפון קוריאנית עומד יו"ר הפרלמנט והאיש מספר 2 במשטר, קים יונג-נאם.

באי הכינוס, שיימשך יומיים, אמורים לאשר החלטה בעניין עיראק, בה יגנו התערבות צבאית חד-צדדית של ארה"ב ויבקשו מבגדד לציית להחלטות האו"ם.

כן צפויים לגנות את המונח "ציר הרשע", בו נוהג להשתמש הנשיא ג'ורג' בוש. ראש ממשלת מלזיה, מהאטיר מוחמד, תקף בחריפות את "השיטות הפרימיטיביות של המערב, המסתתר מאחורי המלחמה בטרור, כדי להשתלט על כל העולם".

"אין מדובר כבר רק במלחמה בטרור, אלא במלחמה כדי להשתלט על העולם", ציין מהאטיר, שאף הישווה את מנהיגי המערב לטרוריסטים.

"הטרוריסטים המתאבדים מתים בכל פיגוע, אולם הלוחמים הגדולים הלוחצים על כפתורים אינם רואים גופות מרוסקות, ראשים ואיברים מפוזרים בשטח", הוא הטעים. הוא האשים את המערב ב"דיכוי אידיאולוגי" של המדינות העניות, למען הדמוקרטיה.

"אין ספק שהדמוקרטיה היא שיטת השלטון הטובה ביותר, אך קשה לומר שהטלת סנקציות, הרעבת אנשים, מניעת גישה לטיפול רפואי על מנת להכריח אותם לקבל את הדמוקרטיה היא שיטה דמוקרטית", הוא ציין.

"מיליוני בני אדם מתים היום משום שלא המירו את דתם לדת החדשה. ומיליונים סובלים משום שאינם מסוגלים ליישם את הדמוקרטיה עקב האנרכיה השוררת כעת בעולם", אמר עוד מהאטיר.

ראש ממשלת מלזיה שב והביע את התנגדותו למתקפה בעיראק. "אלפי שנים לאחר תקופת האבן, אנו מודדים עדיין את גדולתה של אומה על-פי יכולתה להרוג את מספר האנשים הגדול ביותר".

בתוך כך, שר החוץ העירקי הודיע, כי בגדד פנתה למדינות ערב בבקשה לדחות בשבועיים את ועידת הפסגה השנתית, האמורה להתכנס ב-1 במארס. הוא הסביר, כי הדחייה נחוצה כדי לתת לעיראק זמן נוסף לשתף פעולה עם פקחי הנשק של האו"ם.