"נפגעי ערוץ 10" מבקשים מדוד תדמור לייצגם

לפי נתונים מעודכנים, מגיע היקף החוב של ערוץ 10 למפיקים שונים לכ-30 מיליון שקל

קבוצת מפיקים "נפגעי ערוץ 10" וחלק מאיגודי היוצרים - איגוד התסריטאים, במאים ואיגוד עובדי הטלוויזיה - פנו אל עו"ד דוד תדמור, ממשרד רם כספי, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, על מנת שייצגם מול ערוץ 10. את הקבוצה מנהיג עמי אמיר, מבעלי מטר פלוס (מקבוצת JCS).

המפיקים נפגשו ביום ה' האחרון במשרדי מטר, וביום ו' נפגשו עם תדמור במשרדו. פגישה נוספת נקבעה ליום ג' הקרוב בשעות הבוקר.

לפי נתונים מעודכנים, מגיע היקף החוב של ערוץ 10 למפיקים שונים לכ-30 מיליון שקל. למטר חייב ערוץ 10 כ-3 מיליון שקל, לאולפני מימד כ-2 מיליון שקל ולענני תקשורת כ-4 מיליון שקל. כן קיימים חובות כלפי אולפני הרצליה וחברות הפקה נוספות. מדובר בחוב שנובע מעבודות שכבר הופקו, בוצעו ושודרו, ואשר התשלומים עליהם היו כבר אמורים להגיע לידי המפיקים והאולפנים.

לדברי אמיר, "'גוף הנושים' התאחד כדי לפעול בשני מישורים. הכוונה הראשונית היתה להחזיר את החובות במלואם ובמועדם, אך זה, מן הסתם, כבר לא יקרה. תדמור עוזר כיועץ משפטי בכל הרמות, גם במטרה קצרת הטווח של החזרת החוב, וגם במטרה לטווח הרחוק - להחזיק את ערוץ 10 בחיים כדי שתהיה כאן תחרות בטלוויזיה המסחרית.

"במישור השני, אם לא תצלח דרכנו, וערוץ 10 לא יתקיים, תדמור אמור לייצג אותנו בתביעות משפטיות, כדי שנשיג בכל דרך ציבורית ומשפטית את מה שמגיע לנו. בכל מקרה, לא נסכים לשום הסדר של ערוץ 10 עם משרד ראש הממשלה ועם הרגולטור, ללא הבטחת תשלום החוב שלנו", אמר אמיר.

בתוך כך, התגלע משבר קשה ביחסי איגודי המפיקים וחלק מאיגודי היוצרים, בראשם איגוד שחקני המסך (שח"מ). המפיקים תקפו את יורם חטב, ממנהיגי שח"ם, שטען כי יש לסגור מיידית את ערוץ 10, בשל מה שהגדיר "התרבות העסקית הבריונית" שלו, בעוד שהם מבקשים לשמור על הערוץ.

אמיר: "אני לא פחות יוצר מאיגודי היוצרים, וקולי נשמע כאן לא רק כמפיק. כמפיקים-יוצרים, ידענו תמיד למצוא את הדרך בין החלומות והאידיאלים לבין המציאות. הפתרון שאנחנו מבקשים הוא לא רק למען החזרת חוב, אלא למען הפקות המקור, שבזה שמי וכוחי.

"יש חוסר הבנה מצד היוצרים, מה השוק יכול לעשות. אם הם חושבים שללא מתן פטור לערוץ 10, מוגבל ככל שיהיה, ניתן יהיה לקיים פה שוק טלוויזיה מסחרי תחרותי - הם טועים". הטענה של שח"מ היא, שהערוץ כבר קיבל פטור.

אמיר: הבעיה מתחילה בכך, שההקלות ינוקא שניתנו, לא באמת היו אמיתיות. החדירה של ערוץ 10 היתה כמעט בלתי אפשרית בשל הרגולציה. לא צריך להגן על ערוץ 2, כבלים ולוויין, שמצבם טוב בהרבה מגוף שמנסה לחדור פנימה ובאמת לא קיבל הגנה".

אתה מאמין שיחודשו המחוייבויות?

"בפירוש. אני מאמין שתהיה התאוששות, ויהיה חידוש מחוייבויות. אם ערוץ 10 ייסגר, זו גם מכה אנושה בטווח הקצר לחברות ההפקה, שחצי מהן ייסגרו. ללא הזרמת כסף ליוצרים, לטכנאים ולספקים, השוק ייגרר לסחרחורת קשה. ערוץ נוסף אני לא מאמין שמישהו ירצה להקים, ונחזור לענף קטן ב-40% ממה שהוא היום".

מישראל 10, בעלת ערוץ 10, סירבו להגיב בעניין החובות למפיקים.