איזו אופוריה

משהו טוב עובר על המשקיעים בשוק ההון הישראלי בשבועות האחרונים, בכל השווקים - מניות, מט"ח ואג"ח

משהו טוב עובר על המשקיעים בשוק ההון הישראלי בשבועות האחרונים. בכל השווקים - המניות, המט"ח והאג"ח, ניכרת בתקופה האחרונה מגמה חיובית עזה, שכמותה לא ראינו זמן רב. בניגוד לפעם הקודמת שחווינו תקופה כזו, בחודש נובמבר אשתקד, הפעם העליות נראות "אמיתיות" יותר, ופחות טכניות. נזכיר, שגם אז, בנובמבר, השוק נהנה מפריחה מרשימה למשך כחודש, אלא שזו הוסברה יותר כפריחה טכנית, על רקע רצונם של מנהלי התיקים לשפר את התשואות לסוף השנה, ובהערכות המשקיעים לרפורמה במס.

אלא שהפעם זה נראה אחרת. הרפורמה במס, על השלכותיה, כבר נכנסה לתוקף, ולמוסדיים אין לכאורה צורך לשפץ תשואות, כי נותרו עוד 9 חודשים עד הדו"ח השנתי - כך שמים רבים עוד יזרמו בירקון עד אז. הפעם אין תירוץ טכני לעליות, ולכן האופוריה נראית "אמיתית" יותר.

במסגרת האופטימיות המלבלבת בשווקים, נציין רק 3 נקודות ציון שעברנו בימים האחרונים: הדולר, שרק לפני כחודשיים חששנו שיחצה את רמת ה-5 שקלים, התגלגל לאחור, וירד מתחת ל-4.60 שקלים - לראשונה מאז פברואר אשתקד. הבורסה התל אביבית ממשיכה גם היא קדימה, ומדד המעו"ף, זה שלא מזמן צנח מתחת ל-300 הנקודות, כבר מעל ל-380, וקו ה-400 פתאום לא נראה כל כך רחוק.

העליות בבורסה, ובעיקר הייסוף החד בשקל, הביאו גם את השוק הסולידי לנקודת ציון מעניינת, כשתשואת השחרים הארוכים, שלא מזמן עלתה מעל ל-12%, צנחה מתחת ל-10%, והיום היא כבר ירדה מתחת ל-9.2%. הירידה החדה בתשואות הושגה בעיקר בזכות הצניחה החדה בציפיות האינפלציה בשוק ההון, שכיום עומדות על כ-2% בלבד.

לעליות שנרשמו בימים האחרונים בבורסה יש היבט מעניין נוסף. מחר יוצאים לחופשת הפסח והשוק בתל אביב יהיה סגור למשך 4 ימים רצופים. בשבוע הבא יתקיימו שני ימי מסחר מקוצרים, ואז שוב חופשה בת יומיים, וביום חמישי יחזרו הפעילים לעבודה מלאה, ישר ליום פקיעת אופציות המעו"ף לאפריל.

לרוב, המשקיעים בתל אביב נערכים לחופשות הארוכות דווקא בירידות שערים, שמוסברות בכך שחלק גדול מהם מעדיפים לסגור את הפוזיציות, ולא להישאר חשופים למשך תקופה כה ארוכה בלי יכולת להגיב לאירועים שעלולים להתרחש כששערי השוק באחד העם נעולים. גם נושא פקיעת האופציות הקרוב אמור היה להעיב על השוק, ולגרום למשקיעים רבים להתבצר ולא להסתכן בהמשך קניית סחורה.

אבל הפעם זה שונה. פעילים שונים מדווחים לנו, שלא רק שאין מכירת סחורה לקראת הפסח, אלא להיפך - נראה שהמשקיעים דווקא קונים "מתנות לחג". לא רק שהבורסה בתל אביב עולה לקראת החג - היא גם עושה זאת במחזורים ערים ותוך רכישות מסיביות, בעיקר של גופים מוסדיים. אלו קונים בימים האחרונים סחורה הן ישירות בשוק, אך גם באמצעים עקיפים, כמו חוזים סינתטיים בשוק המעו"ף, ואת התאלי 25, סל המעו"ף של אופק, שרושם לאחרונה מחזורי ענק.

הגברת הפעילות על ידי המוסדיים בשבועות האחרונים היא אינדיקטור חיובי מאוד לשווקים. בכל בית ספר למינהל עסקים מלמדים, שהצעד הראשון של יציאת השווקים מהתחתית הוא רכישה של בעלי עניין - את זה ראינו במבול הצעות הרכש שגבר בחודשים האחרונים בבורסה. לאחר מכן, אומרת התורה, באים המוסדיים ומגדילים אחזקות - את השלב הזה, אומרים הפעילים, אנחנו כנראה עוברים כיום.

כעת נותר לקוות גם לשלב השלישי, בו גם הציבור מגדיל את מנתח האחזקה במניות - ואז הבורסה כבר נהנית מגאות של ממש. בשל זה קשה לדעת עם אנחנו מצויים בדיוק בסצנריו הזה, והסיכון לשינוי כיוון עדיין קיים, ואפילו במידה גבוהה, אבל נוכח שני השלבים הראשונים, הפעילים בשוק מתחילים להרגיש יותר טוב עם הנעשה בבורסה בתל אביב.

אורי פישמן, מנהל קרנות הנאמנות של אינווסטק, סבור שהעליות החדות שראינו לאחרונה מאפיינות את השוק התל אביבי. "השוק פה הוא צר מאוד, עם מעט מאוד פעילים ומעט מאוד סחורה. לכן, כשהאופוריה מתחילה בשוק, באים הרבה מאוד ביקושים דרך צינור צר מאוד - מה שמביא לתנועה חדה של השוק כלפי מעלה, אך לרוב מדובר בתנועה לפרקי זמן קצרים". - מה נשתנה בימים האחרונים שפתאום השוק מעביר הילוך בדרך למעלה?

"יש לא מעט מעגלים שיושבים בלי מניות, וכל יום נשבר מעגל אחר ומתחיל לאסוף מניות".

- ועדיין, זה לא נראה לך יותר מדי גבוה ויותר מדי מהר?

"התנודות בשוק ההון הישראלי תמיד באות מהר, ותמיד נשאלת השאלה 'מה קרה הפעם?' בעבר ראינו מהלכים חדים וקצרי טווח למעלה, חוץ מתקופות ספציפיות, כמו 1999, שבהן העליות נמשכו לאורך שנה. השוק המקומי שונה מהשוק האמריקני. שם, אם גוף זה או אחר מחליט להגדיל אחזקה, הוא יכול לפרוס אותה לאורך זמן, כי תמיד תהיה קיימת הנזילות. כאן אין נזילות, ומנהלי ההשקעות חוששים שמחר המחירים יקפצו בגלל צרות השוק והכמות הצפה הנמוכה, ולכן העליות נעשות בקצבים גבוהים".

- האלטרנטיבה לשוק המניות הוא שוק הנגזרים, שם הנזילות גבוהה הרבה יותר.

"לכן אתה רואה שיש פעילות ערה עוד יותר באופציות, כשהרבה מנהלים מגדילים אחזקה באמצעות החוזים. מה שקורה זה התייקרות של החוזים ויצירת פערי ארביטראז' מול השוק עצמו. אז רצים שחקני המעו"ף לאסוף את הסחורה בשוק על מנת לכסות את הפוזיציה, ולמעשה הם עושים את העבודה לשאר הפעילים ויוצרים את הנזילות בשוק. ביום הפקיעה (יום ה' הבא - י.פ), יבואו אותם פעילים, שהחוזים שלהם יפקעו, ויקנו את הסחורה מהשחקנים שכתבו להם את החוזים במהלך החודש - אחד יאזן את השני".

- בעבר היה נהוג ששוק המניות יורד לפני חול המועד, כשהמשקיעים סוגרים פוזיציות לקראת החג. הפעם זה לא כך.

"נכון שיש את הסטטיסטיקה של חול המועד, אבל לא כל הסטטיסטיקות תופסות תמיד - הרי גם 'אפקט ינואר' היה לא פעם 'דפקט ינואר'. סך הכל אנחנו יוצאים לכמה ימים של העדר מסחר, ואנחנו מושפעים מחו"ל. האווירה בעולם נראית חיובית, גם היום, כשהבורסות באירופה מטפסות בשיעורים נאים. אז אנשים מפחדים להיתקע בפוזיציה נגדית - של אחזקה נמוכה מדיי במניות, ולכן כנראה, הם קונים מניות".

- לא רק הבורסה גועשת - גם השקל נהנה מפריחה שכמותה לא ראינו זמן רב. מה סוחף את השקל למעלה כל כך חזק?

"השקל נהנה ממגמה חיובית בתקופה האחרונה, לאחר שפרמיית הסיכון של המזרח התיכון כולו ירדה מאוד, בעקבות סילוקו של משטר סדאם חוסיין. החשש מהטילים נמוג, וגם נושא הערבויות נראה חיובי מאוד - וזה מביא את המשקיעים להסתכל על השקל/דולר בעין שונה לחלוטין - הפעם לחיוב".

- אבל הערבויות טרם אושרו.

"השוק מתמחר את השקל כאילו הערבויות התקבלו. אם הערבויות לא יאושרו בסופו של דבר, או שפתאום כן היה נופל פה טיל - היינו רואים שינוי כיוון חד בשקל, והדולר היה חוזר למעלה.

"גם הנושא הסורי לא ממש מפחיד את השוק, כי היה ברור שהשריף האמריקני ינער גם את המשטר של אסד. בסך הכל, אסד קיבל כרטיס צהוב מבוש, שמזהיר אותו להתנהג יפה או שהוא יצטרף לשלטונות הטאליבן והבעת' העיראקי. מכאן ועד למלחמה על דמשק המרחק עדיין עצום".

"אחרי שהאיומים החיצוניים די נוטרלו, מה שנשאר במשחק הוא פערי הריביות, וכשאלו כל כך גבוהים, טבעי שהדולר יצנח מול השקל".

- ואם כבר דיברנו על הריביות, אז תשואת השחרים ממשיכה לצנוח ועומדת כבר על פחות מ-9.2%. זה לא נראה כאובר שוטינג?

"יכול להיות שהירידה מוגזמת, אבל העלייה שנרשמה לפניה היתה לא פחות מוגזמת. יכול להיות שהיינו צריכים לעלות לתשואה של 10.5%-10%, במקום 12%, ואז לרדת לרמות הנוכחיות. בטווח הבינוני אני לא חושב שמדובר באובר שוטינג כלפי מטה, ואני מאמין שעקום התשואות ילך ויתיישר, כשהתשואות הארוכות יתקרבו לתשואות הקצרות, בגלל הערכות להורדות ריבית בקצב מדוד בטווח הקרוב.

"בשוק ההון צופים תהליך מתמשך של ירידת ריבית, לאחר שהאינפלציה נכבשה ולא תעלה על 3.5% לכל היותר. עם אינפלציה כזו, התשואה הריאלית בשחרים עומדת על 6.5% ריאלי לטווח הארוך, ולכן יש מהלך של ירידת תשואות והתיישרות של העקום ברמות התשואה של הטווחים הקצרים יותר".