סניפי פיצה האט ישתלבו מעתה רק בריבוע הכחול ובדור אלון

בשנתיים האחרונות נסגרו 22 מ-42 סניפי הרשת * תוכנית פיתוח מקבילה מתגבשת גם לרשת KFC

רשת פיצה האט, שמלוא הבעלות בה נרכשה לפני כשנתיים על ידי דודי ויסמן, בעלי דור אלון, עומדת להשתלב מעתה רק בפלטפורמה של סניפי הריבוע הכחול ובתחנות הדלק דור אלון - כך נודע ל"גלובס". הריבוע הכחול נרכש לאחרונה על ידי דודי ויסמן ומתיו ברונפמן, בחלקים שווים, בסכום של 1.4 מיליארד שקל. סגירת העסקה, צפויה עד סוף החודש הקרוב.

תוכנית הפיתוח שגיבש ויסמן עבור פיצה האט, כוללת הקמת 75 סניפים בתוך כחמש שנים. מאז רכישת השליטה, יודגש, פיצה האט סוגרת סניפים. מ-42 סניפים שמנתה הרשת בעת רכישתה, היא מונה כיום 22 סניפים בלבד.

במסגרת התוכנית החדשה, פותח קונספט מקורי, שיאפשר ממכר פיצות חמות בסניפים שיוקמו בסניפי הריבוע הכחול. לעומדים בקופות תוצע רכישת פיצה חמה שתוגש בתוך ארבע דקות בלבד מרגע ההזמנה, על בסיס קונספט "אקספרס", השונה מאוד מהקונספט שנוסה בעבר, לפיו נרכשה הפיצה בעמדות המכר והתקררה עד היציאה מהחנות. הפיתוח החדש מתאפשר הודות לישום שיטה המבוססת על בצקים מיוחדים ומתקני הכנה יעודיים.

מאז השנה החולפת החלה פיצה האט להיכנס גם לתחום המשלוחים, שנחשב מומחיותה של דומינוס פיצה, המתחרה. כיום מהווים המשלוחים כ-50% ממכירות הרשת.

בנוסף, נבדקת האפשרות לפתח את המותג הקמעונאי KFC (קנטקי פרייד צ'יקן) המוזנח בארץ, במסגרת הקמת עמדות מכירה בסניפי הריבוע הכחול, כתחליף לעוף הצלוי הנמכר כיום. רשת קנטקי פרייד צי'קן, שמנתה שמונה סניפים עד לפני שנתיים, מונה כיום שלושה סניפים בלבד.

ויסמן מחזיק גם בזכיון KFC, כחלק מההתקשרות עם קבוצת טרייקון, שבסיסה בטקסס. טרייקון חולשת על שורה של מותגי מזון מהיר, לרבות פיצה האט, קנטקי פרייד צ'יקן וטאקו בל.

רשת פיצה האט נחשבת לבעלת פוטנציאל צמיחה גבוה, שלא מומש עד כה בשוק המזון הישראלי. על פי הערכות, טרם העברת השליטה לידי ויסמן, בשנת 2001, הפסידה החברה מעל 16 מיליון שקל. על פי מידע מהענף, סיכמה פיצה האט את שנת 2000 בהפסדים של כ-14 מיליון שקל.

להבדיל משוק ההמבורגרים, אחת החולשות המרכזיות בשוק הפיצה היא חסם הכניסה הנמוך לתחום. נקודת תורפה זו גורמת לכניסתם של גורמים מזדמנים רבים, שלא על בסיס מותג. שוק זה נשלט על ידי הפיצריות השכונתיות.

באסטרטגיה הקודמת של פיצה האט, תחת הבעלות של שלמה דהוקי, התפתתה פיצה האט לשים יד על מיקומי פריים במחירי שכירות גבוהים במיוחד. הדבר בלט במיוחד עד שנת 2001, כשדהוקי ביקש לשפר את המיקומים של הרשת, ופתח בתוך שנתיים 20 חנויות במיקומים מעולים, שגבו עלויות עצומות.

הרווחיות נפגעה עקב הוצאות המכירה הגבוהות, ברשת המפוקחת על בסיס סטנדרטים בינלאומיים. מוצרי הגלם היקרים, שנדרשו על ידי הרשת העולמית, עשויים להגיע לכדי 40%-20% מהמחזור. לאלו יש להוסיף את הוצאות התפעול (כוח אדם, ביטוחים ואופנועים כחברה שמבצעת שליחויות), שמגיעות לכ-25%-30%.

עד שנת 2001 הפגינה פיצה האט תימחור אגרסיבי, שגרר אחריו גם את המתחרה, דומינו'ס פיצה. מהלך הורדות המחירים גובה בפרסום מאסיבי, תחת המסר: "הורדנו את כל מחירי הפיצה בישראל", בהשקעה של כ-2 מיליון דולר.

המהלך של פיצה האט הפך את השוק, וגרם לכל הפיצריות להוריד מחיר. פיצה האט מכרה שתי פיצות במחיר אחת - לכאורה מהלך תחרותי טוב, שצריך היה להיעצר אחרי חודש - אלא שהמהלך לא נעצר, והפך קבוע.