ביהמ"ש מתח ביקורת על רובינשטיין שכינה את ברגותי "אדריכל טרור"

השופטת שרה סירוטה: זה לא בסדר, זהו סוב-יודיצה * ברגותי: לא מכיר בביהמ"ש התומך בכיבוש

השופטת שרה סירוטה, ראש הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בת"א במשפטו של מרואן ברגותי, מתחה היום (ב') ביקורת על היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, שכתב על ברגותי - "אדריכל טרור ורב מרצחים".

רובינשטיין כתב את הדברים לפני כחודש, כאשר עלתה האפשרות לשחרר את ברגותי במסגרת ההודנה. השופטת סירוטה אמרה על התבטאותו של רובינשטיין: "זה לא בסדר. גם לדעתנו, זו סוב-יודיצה".

רק בנושא הביקורת על רובינשטיין היתה הסכמה בין השופטים וברגותי, שטען, כי רובינשטיין כבר החליט על הרשעתו.

עם זאת, קטעו השופטים את דברי ברגותי, כאשר המשיך לטעון, שיש החלטה פוליטית מראש להרשיע אותו. "אני לא מאשים אותכם, אתם מקבלים הוראות מלמעלה. אני מבקש מבית המשפט להתפטר" - הוא אמר לשופטים.

השופטת שרה סירוטה השיבה בציניות: "ב-16 ביולי אנחנו הולכים הביתה" (פגרת בית משפט). חילופי הדברים בין השופטים לברגותי המשיכו לאורך כל הדיון, כאשר השופטת סירוטה הגיבה על דברי ברגותי, שהודיע שהוא לא מתכוון להגיב ולהגן על עצמו: "אתה רוצה לשתוק, אז למה אתה מדבר כל-כך הרבה". ברגותי ניצל כל הזדמנות כדי לחזור על סיסמתו מהדיונים הקודמים בבית המשפט על "הכיבוש הישראלי בשטחים" והדגיש שהוא לא מכיר בבית משפט ישראלי, שלטענתו, "תומך בכיבוש".

"מקובל עליך שבמסגרת הכיבוש משפילים עם והורגים ילדים "? הוא שאל את השופטת סירוטה, שמיהרה להשיב: "אני מעידה, או אתה מעיד?" באולם נשמעה קריאה לעבר ברגותי: "אתם ממש כבשים תמימות".

ברגותי נעמד וקרא: "אנחנו נמשיך להתנגד לכיבוש. אנחנו לא מפחדים מבתי סוהר, מהטלת סגרים, מחיסולים וגם לא מממשלת ישראל, שמנהלת מלחמה בעם שלם ואפילו לא נותנת הזדמנות ליוזמה הפלשתינית".

בתוך כך, מתחה השופטת סירוטה ביקורת גם על סניגורו של ברגותי, עו"ד ג'וואד בולוס, שישב בקהל ולא הופיע על-פי הוראת מרשו. ברגותי אמר שלא קיבל חומר חקירה ולא היתה לו הזדמנות להתייעץ עם עורכי דין. על כך השיבה השופטת סירוטה: "יש לך עורכי דין נסתרים. עורך הדין שלך מדבר רק עם העתונים ולא בבית משפט".

התובעת, עו"ד דבורה חן, אמרה שהדברים אינם נכונים וכי במהלך מעצרו נפגש ברגותי עם שורה ארוכה של עורכי דין, איתם יכול היה להתייעץ. ברגותי התלונן גם על תנאי מעצרו ואמר כי נמצא "בתא מבודד ומלוכלך" ולא נותנים לו לראות את אשתו ואת ילדיו וכי "מנסים להרוג אותי".

השופטת סירוטה השיבה, כי בנושא זה מתקיים דיון נפרד ואין צורך "לערבב שמחה בשמחה".

השופטים קבעו שהצדדים יגישו את סיכומיהם לבית המשפט והדיון בסיכומים יתקיים ב-24 באוגוסט. בבית המשפט הופיעו עד-כה עדים רק מטעם התביעה. סניגורו של ברגותי, עו"ד בולוס, הדגיש עם תום הדיון, כי מרשו תרם את חלקו להודנה, שנועדה, לדבריו, לתת הזדמנות לשלום.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה לביקורת ביהמ"ש: "היועץ המשפטי לממשלה הוא ראש התביעה כללית ומופקד גם על שמירת האינטרס הציבורי וככזה, זכותו ומרותו להתריע בפני הדרג המדיני כדי שלא ישוחרר האדם, אותו התביעה רואה כאדריכל טרור, בעוד משפטו מתנהל".

עוד נמסר, כי "רובינשטיין הדגיש גם את המסר של זילות מערכת המשפט שיהיה בצעד כזה, מעבר לחובתנו הבסיסית כלפי משפחות נפגעי הטרור. יצויין כי ראש הממשלה הודיע ליועץ המשפטי שאין כל כוונה לשחרר את ברגותי".

בדיון נפרד, נעתר היום (ב') בית המשפט המחוזי בת"א לבקשת המדינה והאריך את בידודו במעצר של מרואן ברגותי בשישה חודשים נוספים. השופט צבי גורפינקל קבע, כי אותם תנאים שגרמו אז לבידודו של ברגותי, קיימים גם כיום. ברגותי הושם בבידוד לאחר שהתקבל מידע שהוא יצר מגע עם גורמים עויינים, בהיותו במעצר. השופט גורפינקל גם הורה לאפשר לברגותי להיבדק ע"י רופא בכלא.