ערוץ החדשות מבקש ממועצת הכבלים ארכה נוספת לאישורי הזרמת כספים - ללא קביעת מועד

מועצת הכבלים: "אנחנו מתמודדים עם ערוץ רפאים" * בעלי ערוץ החדשות לא עמדו בהתחייבותם להעביר למועצה אישור על הזרמת כספים

חברת חדשות ישראל, בעלת הרישיון לערוץ חדשות, ביקשה מהמועצה לשידורי כבלים ולוויין ארכה להעברת מסמכים ואישורים על הזרמת כספים לערוץ החדשות עד מועד בלתי ידוע. כך נודע ל"גלובס".

החברה פנתה למועצה והודתה, כי לא הוזרם לערוץ כסף, כפי שהתחייב, וכי היא מבקשת ארכה עד "להתבררות הדברים בחברה".

חדשות ישראל, בעלת הרישיון לערוץ חדשות ייעודי, אמורה הייתה להעביר ביום א' השבוע למועצה לשידורי כבלים ולוויין אישורים של רו"ח כי לחברה הוזרם סך של 35 מיליון שקל. מטרת האישור הייתה להראות נכונות ומחויבות מצד בעלי המניות לקיים את תנאי הרישיון והערוץ, שזכה להקלות ולדחייה ממושכת במועד העלייה לאוויר, שחל במארס השנה.

לאחר שעבר העלייה לאוויר, החל בערוץ מאבק שליטה, שבשיאו נכנסה קבוצת צבי חפץ-איגור מלשנקו, שרכשה מחצית ממניותיו של דני גולדשטיין בערוץ. מועצת הכבלים נתנה לקבוצה דחייה משמעותית בעלייה לאוויר עד ינואר 2004.

עוד קבעה המועצה, כי בתוך 45 יום (חפץ הצהיר כי הכסף יוזרם בתוך 30 יום) ממועד הישיבה דאז יוגש אישור למועצה על הזרמת הכסף, ואחריו אישור על הקמת שדרת ניהול בערוץ. כל זה לא קרה.

ההימנעות מהזרמת כסף לערוץ מבטאת את המאבקים הבלתי פוסקים בין בעלי המניות בערוץ. בין השאר, מאבקו של יורם גלובוס כי אולפני ג.ג שבבעלותו יתנו את שירותי ההפקה והשידור לערוץ, דרישה שנדחית על-ידי קבוצת חפץ-מלשנקו, המבקשת לרכוש שליטה בערוץ.

גלובוס הגיש תביעה למחוזי, שטרם נידונה. בנוסף, יש בין חפץ לחנניה רויכמן, נציגה של משפחת רויכמן, מאבק קשה על השליטה שמוגדר בערוץ כמאבק של 'תקנה אותי או תמכור לי'. התוצאה - הערוץ משותק.

יו"ר מועצת הכבלים, עו"ד דורית ענבר, אמרה בתגובה, כי הארכה ניתנה בהתבסס על הצהרות החברה ובעלי מניותיה, ועל אבני דרך שנקבעו לקיום התחייבויות שונות. "מאחר שטרם מולאה התחנה הראשונה, אנחנו נעלה את הנושא באחת הישיבות הקרובות, להכרעת המועצה".

"אנו מתמודדים עם 'ערוץ רפאים'. מצד אחד, הוא קיים ודורש את שלו, ומצד שני - לפחות חלק מבעלי המניות לא מסוגלים לעמוד בהתחייבויות. התחייבות להעמיד כספים היא חלק מהנספח לרישיון של חדשות ישראל. נצטרך לבחון מה עושים עם ההתפתחות הזו", אמר מנהל מינהלת הסדרת השידורים לציבור, עו"ד יורם מוקדי.

בתחילת השבוע, קבעה ועדת השרים לחקיקה בעניין ההקלות לערוץ 10, כי ערוצי הברודקאסט לא ישקיעו יותר מ-85 מיליון שקל בשנה בחדשות. אחת ההערכות הייתה, כי מטרת הקביעה היא לסייע בכך לערוץ החדשות, שכן קביעת תקרה לערוץ 2 ו-10 תמנע מהם להרחיב את השקעתם בחדשות, ותותיר לערוץ מרחב פעולה.

"גלובס": הופעלו עליכם לחצים פוליטיים?

מוקדי: "ממש לא. קביעת גג ההשקעה בחדשות לא עברה דרכנו, לא נשאלנו לדעתנו. גם לא בתקופה שדנו בביטול הרישיון לערוץ החדשות".

מה בכוונתכם לעשות?

"נקבל את המידע ונצטרך להחליט מה עושים עם הערוץ". צבי חפץ אמר בתגובה, כי לפני כשבוע הוא הזרים כ-6 מיליון שקל לערוץ, אולם יתר השותפים בחברה מסרבים להזרים כסף. "דרשנו מהם להזרים כסף או להידלל. פרטים אלה גם מופיעים במכתב ששלח עו"ד אהוד סול למועצת הכבלים. אנחנו נפעל בדרכים משפטיות", אמר חפץ. תגובתו של רויכמן טרם התקבלה.