יו"ר ועדת הכלכלה: המדינה מוכנה לוותר על עקרון התחרות תמורת בצע כסף

תקף את הממשלה על נכונותה לאפשר לחברת ים-תטיס לעסוק גם בהולכת הגז הטבעי בנוסף לאספקתו

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שלום שימחון (עבודה) תקף היום (ד') את הממשלה על נכונותה לאפשר לחברת ים-תטיס לעסוק גם בהולכת הגז הטבעי בנוסף לאספקתו. "המדינה מוכנה לוותר על עקרון התחרות תמורת בצע כסף", אמר שמחון כשהוועדה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת הממשלה לתיקון חוק משק הגז הטבעי. התיקון מאפשר הקמת חברה ממשלתית שתטפל בהנחת תשתית ההולכה לאחר שהמציעה היחידה במכרז הסתלקה ממנו ולא נבחר שום זכיין.

שר התשתיות יוסף פריצקי הגן על החלטת הממשלה ואמר, כי יש לשקול את הצעת ים-תטיס שהיא לדבריו "יותר מראויה" כל עוד הממשלה איננה מעוניינת לסכן את קופת המדינה ולממן את הקמת תשתית ההולכה של הגז הטבעי בעלות של 400 מיליון דולר.

השר ציין, כי המדינה תיכנס להשקעה יקרה רק בתנאי שיימצא ספק נוסף או לאחר שיתגלו שדות גז נוספים.

לדבריו, ים-תטיס הציעה להקים את תשתית ההולכה ללא כל תמורה.

על כך יצאה התקפתו של שמחון שאמר גם: "מוצעת כאן כניעה מוחלטת והקמת מונופול חדש באספקה ובהולכה של הגז. הוא דרש להבטיח כי בכל מצב הגז הטבעי יגיע כפי שהשר התחייב גם למפעלי ים המלח, למפעלי התעשייה בנגב ובגליל, למפעלי נייר חדרה, ואף למשקי הבית הפרטיים בנוסף לתחנות הכוח של חברת החשמל שיהיו הצרכנים הגדולים.

ח"כ מלי פולישוק-בלוך (שינוי) טענה כי אין כל סיכוי להופעה של ספק שני בשטח אם לא תהיה הפרדה מוחלטת בין אספקת הגז והולכתו. בהמשך הדיון ביקשה הוועדה לברר איך מתכוונת המדינה לפצות את חברת החשמל על השקעותיה בהכנות המוקדמות להנחת תשתית ההולכה. זאת מחשש שההשקעה תמומן באמצעות תעריפי החשמל.

השר פריצקי אמר כי החלטת הממשלה לשתף את חברת החשמל בהקמת תשתית ההולכה איננה בגדר התקשרות חוזית עם החברה. לדבריו, בשל הויכוחים הקשים החברה טרם הניחה אפילו ק"מ אחד של צינור. פריצקי ציין כי החברה גם מסרבת לתת אחריות קבלן על הביצוע ודורשת שהמדינה תהיה ערבה לכל נזק שייגרם.

היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד אתי בנדלר סיכמה את הדיון הראשון על הצעת החוק באומרה, "איננה מכירה התקשרות עם קבלן שלא על בסיס חוזה כתוב וחתום".