דנקנר מנער את אי.די.בי: יאחד מטות הקונצרן ויבצע התייעלות בשופרסל

יפנה קומה בעזריאלי ויאחד את ניהול הכספים * נשר בוחנת סגירת מפעל, שופרסל מבקשת להוריד 100 מיליון שקל בהוצאות

קבוצת אי.די.בי צפויה לעבור טלטלה לאחר החגים. ל"גלובס" נודע, כי בעל השליטה החדש, נוחי דנקנר, מתכוון להנהיג שורה של מהלכי התייעלות וחיסכון, הן בחברות האחזקה והן בחברות התפעוליות העיקריות המשתייכות לקבוצה.

על הפרק עומד, בין היתר, איחוד תפעולי של ארבע חברות האחזקה העיקריות באי.די.בי, שצפוי לחסוך למעלה מ-10 מיליון שקל לשנה.

בין היתר מתכוונת אי.די.בי לפנות אחת מחמש קומות המשרדים שהיא שוכרת כיום במגדלי עזריאלי. נכון להיום, חולשת הקבוצה על 7,000 מ"ר בקומות העליונות של המגדל המשולש, במחיר של כמעט 30 דולר למ"ר (כולל דמי ניהול וארנונה) ובסה"כ 2.5 מיליון דולר לשנה.

מערך ניהול הכספים של דיסקונט השקעות וכלל תעשיות יאוחד תחת המשנה למנכ"ל אי.די.בי וסמנכ"ל הכספים של הקבוצה, זהבית יוסף.

במסגרת מהלכי ההתייעלות המתוכננים לחברות הקבוצה, שם דנקנר, דגש על הטיפול בהבראת רשת השופרסל, שנקלעה למשבר חמור, אשר בא לידי ביטוי בהפסד של 22 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה והתפטרותם של שורת מנהלים בכירים (האחרון שבהם המנכ"ל מטעמו של דנקנר, יואל פלדשו).

הנהלת שופרסל צפויה לאשר בימים הקרובים תוכנית להחזרת הקונים לחנויות, הגדלת מרווחי המכירה ושורה של מהלכי התייעלות וחיסכון בהיקף של 100 מיליון שקל בשנה, 7% מההוצאות התפעוליות של הרשת כיום. במסגרת זו צפויה הרשת לסגור סניפים, להפחית את שכר הדירה בסניפים אחרים וכן להוזיל הוצאות ארנונה, חשמל, אבטחה, וניקיון.

ההרעה בתוצאות שופרסל מיוחסת למיתון, לאבטלה הגואה ולתחרות עם רשתות דיסקונט מחד, ולמשגים קשים שנעשו ברשת בתקופת ניהולו של עמי סגיס, שעיקרם התרחבות בלתי מבוקרת.

עוד נבחנת באי.די.בי סגירת אחד משלושת מפעלי ייצור המלט של חברת נשר, איחוד פעילויות ההיי-טק המתבצעות כיום תחת כלל תעשיות ואלרון והעברת חלק ניכר מפעילותה של חברת הבנייה אזורים לחו"ל.

בד בבד, צפויה אי.די.בי לפעול כדי להרחיב את פעילותה באמצעות ביצוע השקעות חדשות (בעבר פורסם, כי בכוונתה לרכוש את מניות השליטה בסלקום, אך אפשרות זו אינה עומדת כיום על הפרק) ולהמשך מהלכים הפיננסיים האגרסיביים בהם נוקט דנקנר מאז רכש את השליטה בחודש מאי - מימושים, הנפקות אג"ח וחלוקת דיבידנדים.

על-פי ההערכות, באי.די.בי לא מתכוונים לזנוח את העשייה הפיננסית הענפה המאפיינת את הקבוצה מאז רכש דנקנר את מניות השליטה. על הפרק עומדות הנפקות אג"ח נוספות בחברות המובילות, מימושים, אם השוק יאפשר, לצד השקעות חדשות, לצורך הרחבת ורענון פעילות הקבוצה.

לא ניתן היה לקבל את תגובתו של דנקנר לידיעה.

(ראו הרחבה ב"שוק ההון").