שרם מנסה להפוך זבל לזהב: תאגיד יפני ישקיע 5 מיליון דולר במיזם סילוק הפסולת EER

קבוצת שרפ"ק תחזיק כ-40% ממניות EER, בעקבות ההשקעה, שתתבצע לפי שווי חברה של 66 מיליון דולר

קבוצת שרם פודים קלנר (שרפ"ק) מדווחת כי אתמול (ד') חתם מקוטו טקהשי, עבור תאגיד יפני בשליטתו (טוקיו פיננשל גרופ) על הסכם התקשרות עם אי.אי.אר חברה למשאבי סביבה ואנרגיה (EER), הנמצאת בשליטתה.

EER הינה חברה ישראלית העוסקת, עפ"י פיתוח של מדענים רוסים וישראלים, בין היתר ביישום טכנולוגיות חדשניות לפתרון סילוק פסולת רדיואקטיבית ברמה נמוכה.

עפ"י הסכם ההתקשרות תשקיע טוקיו פיננשל גרופ סכום של כ- 5 מיליון דולר ב-EER לפי שווי חברה של 66 מיליון דולר (אחרי הכסף) ותחזיק, במישרין ובעקיפין, 7.6% ממניותיה. כן הוסכם כי תוקם ביפן חברה בת, בבעלות משותפת של EER והמשקיע היפני, שתשמש כנציגת EER ביפן. סגירת העסקה צפויה להתבצע עד סוף חודש ינואר 2004.

עם בעלי המניות ב- EER נמנים מספר גופים המשתייכים לקבוצת שרפ"ק שתחלוש, עם השלמת ההשקעה, על כ-40% ממניות החברה. שרפ"ק עצמה תחזיק 9.2% ממניות EER , אורדן 21.7%, שרפ"ק טכנולוגיות 3.4% וקרנות בניהול הקבוצה 4.6%.

סה"כ השקיעו שלוש חברות הקבוצה, עד היום, 44 מיליון שקל ב-EER , סכום שממנו הופחתו בינתיים כ-20 מיליון שקל. EER עוסקת בפיתוח של שיטות חדשניות לטיפול בפסולת ביתית, רדיואקטיבית ורפואית. עד היום נהוג בעולם כי פסולת רדיואקטיבית או פסולת רפואית אחרת מושמדת בשיטות טיפול כימיות, עיקור או שריפה. החברה השלימה פיתוח רוסי - ישראלי המטפל בפסולת בתהליך ייחודי .

נשיא EER, משה שטרן מסר כי הטכנולוגיה החדשנית עשויה להביא למהפכה של ממש בטיפול בפסולת הרדיואקטיבית והביתית המקובלת בעולם.

לדבריו, הטכנולוגיה הקיימת כיום הינה יקרה ובלתי מספקת מבחינת איכות הסביבה וגורמת לזיהום האוויר והקרקע ולזיהום מי שטח ותהום . לפיכך, הפיתוח הרוסי - ישראלי עורר עניין רב דווקא בשוק היפני המשווע לפתרון מיוחד. בשוק היפני קיימת בעיה של סילוק פסולת רדיואקטיבית בהיקף של מאות מליוני דולרים בשנה ועד כה לא נמצאו פתרונות טובים לטיפול בפסולת הנ"ל. הבעיה החריפה במיוחד קיימת בטיפול בפסולת רדיואקטיבית שמקורה בתחנות כוח. לפיכך, המיזם מעניק לו פתרונות יעילים.

בשל החשיבות הרבה שמייחסים ביפן לפתרונות לטיפול בפסולת רדיואקטיבית, החליטו המשקיעים היפנים להיכנס להשקעה בחברה הישראלית ש תציע הקמתם של מתקני טיפול ביפן בהשקעה כוללת של עשרות מיליוני דולרים.

המשקיעים היפנים והמכונים הרוסיים קורצ'טוב וראדון יקימו ביפן את חברת הבת אי.אי.אר. יפן אשר תופעל ע"י התאגיד היפני. לדברי טקהשי, קיים סיכוי טוב כי ממשלת יפן תאמץ את הטכנולוגיה של אי.אי.אר. וחמישים תחנות הכוח הגרעיניות המספקות חשמל ביפן יצטיידו במערכות החדישות של אי.אי.אר. . מחירה של כל מערכת לטיפול בפסולת רדיואקטיבית: כ- 15 מליון דולר.

כניסת המשקיעים היפנים צוינה היום בטקס חגיגי בטוקיו, בהשתתפות אנשי משק וכלכלה, ראשי חברות הכוח הגרעיניות, תעשיינים, נציגי חברות השקעות ובתי סחר ונספחים משגרירויות ארצות הברית רוסיה וישראל.