בית המשפט המחוזי ביטל את הקפאת ההליכים לקבוצת אדאנת

הסיבה: כל יום של הפעלה הגדיל את החובות ב-100 אלף שקל * חובות הקבוצה: 45 מיליון שקל לבזק ו-39 מיליון שקל לבנקים

"לאור עמדת הנאמן, ולאור העובדה, כי כל יום הפעלה של קבוצת אדאנת לעסקים מגדיל את מצבת חובותיה ב-100 אלף שקל, אין מנוס מלהפסיק את הקפאת ההליכים". כך קבעה היום (ה') שופטת בית המשפט המחוזי בת"א, ורדה אלשיך.

כדי לאפשר לנושים להתארגן ולאפשר לנאמן לסיים את תפקידו באורח מסודר, האריכה אלשיך את תוקפו של צו הקפאת ההליכים עד לצהרי יום א' הקרוב - מועד בו יפקע הצו בלא צורך בהחלטה נוספת.

הנושה המובטח של הקבוצה, בנק הפועלים , והנאמן, ירון אלחנני, לא הצליחו להגיע לידי הסדר, שעניינו העברת כספים המשועבדים לבנק לקבוצה. הבנק התנגד לכך, בנימוק שהדבר ירע את מצבו באורח משמעותי. אלחנני הדגיש, כי הוא אינו מסוגל לנהל את ההקפאה בלא להיכנס לגירעון.

לדברי אלשיך, מדובר בהקפאה, אשר המשכה - בלא להיקלע להפעלה גירעונית - מחייב העברת כספים מן התחום המוגן על-ידי הבטוחה לתחומים שאינם מוגנים. לדבריה, לגיטימי הוא, כי נושה מובטח אשר ידע או הסכים לדרך הפעולה הזו, של העברות הכספים בין החברות בטרם הן כשלו, ישנה את טעמו ויסרב להמשכה לאחר קריסתן.

צו הקפאת ההליכים ניתן לפני שלושה שבועות. בבקשת החברה נאמר אז, כי האובליגו לבנקים מסתכם ב-38.5 מיליון שקל. רוב החוב הוא לבנק הפועלים, ומסתכם ב-23 מיליון שקל. בנוסף קיים חוב לבנק הבינלאומי , בסך 8.1 מיליון שקל, וללאומי בסך 6.2 מיליון שקל.

יתרת הספקים וההתחייבויות מסתכמת ב-18 מיליון שקל, מתוכם 8.5 מיליון שקל לנושים בדין קדימה. בנוסף, בזק העמידה לקבוצה משנת 2002 הלוואות בעלים ב-44.7 מיליון שקל, למימון פעילותה.

אדאנת עוסקת בתחום התקשורת והמחשוב, ומעסיקה 118 עובדים. רוב לקוחותיה הם חברות וגופים ציבוריים גדולים, בהם הטכניון, בזק בינלאומי, פרטנר, ישראכרט, אל-על, צ'ק פוינט ומינהל מקרקעי ישראל.

בזק , אם רק רוצה בכך, היתה מצילה את אדאנת מהסוף הבלתי נמנע של סגירתה. היו מקרים בעבר בהם בזק הזרימה כסף לפעילויות לא מצליחות, אם כדי לשמור על המוניטין של החברה, ואם מתוך אידאולוגיה של "מניעים אסטרטגיים שמעבר לשורת הרווח".

בזק רצתה להציל את אדאנת, ולכן שקלה למזגה עם בזקכל והציגה בפני הבנקים תוכנית הבראה. אולם, כל אלו לא הועילו, וכשהבנקים דחו את הצעת בזק - החברה פנתה לבית המשפט כדי לבקש צו להקפאת הליכים. ייתכן שהמנכ"ל החדש של בזק, אמנון דיק, מבקש להבהיר שהחברה לא תמשיך לתמוך בפעילויות מפסידות. (פש"ר 03/2139).