ראובן רביד ואמנון נויבך הרימו ידיים: מונה מפרק זמני לזיקה

חובות הקבוצה - 74 מיליון שקל * ניהלה מגעים למכור את פעילותה התעשייתית תמורת מיליון שקל בלבד

סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בחיפה, השופט גדעון גינת, מינה את עו"ד שלמה נס למפרק זמני של חברת זיקה . המפרק ינהל מו"מ עם רוכשים פוטנציאליים לפעילותה התעשייתית של זיקה. הדיון בביהמ"ש התקיים בעקבות בקשת בנק לאומי , הנושה הגדול של זיקה, למינוי כונס נכסים לחברה ובקשת החברה עצמה לאשר את מכירת פעילותה תמורת מיליון שקל ולהקפיא את ההליכים נגדה.

סך חובות אשכול החברות של זיקה עומדים על כ-74 מיליון שקל, עיקרם לבנקים לאומי והבינלאומי. רוב החובות (42 מיליון שקל) הם לנושים מובטחים והיתרה לנושים בלתי מובטחים (27.7 מיליון שקל) ולנושים בדין קדימה (3.6 מיליון שקל).

זיקה, בשליטת קבוצת משקיעים הכוללת את עו"ד ראובן רביד, עמוס שמיע ואמנון נויבך, עוסקת בעיקר בייצור ושיווק אלקטרודות לריתוך חשמלי וכן בשיווק מוצרים טכניים לתעשייה. החברה מעסיקה למעלה מ-70 עובדים במפעלה שבאזור התעשייה עכו דרום. בנוסף, ביצעה זיקה שלוש השקעות בתחום הנדל"ן, בפרויקטים רחבי היקף ברמת החייל ובמתחם יגאל אלון בת"א וכן בקריית אריה בפתח תקוה.

החברה דיווחה לביהמ"ש, כי מצבה הקשה הביא אותה לחפש באופן מיידי משקיע. אולם, במצבה הנוכחי, כשעומדות נגדה בקשות פירוק, הצעות שהוגשו לרכישת הפעילות התעשייתית בטרם הגשת בקשת הפירוק עולות בהרבה על המחיר שניתן לקבל תמורתה כיום.

חרף זאת, טוענת זיקה, אותר משקיע המעונין לרכוש את הפעילות התעשייתית תמורת מיליון שקל, תוך התחייבות להעסיק את העובדים לתקופה של 12 חודשים. בדיון שהתקיים היום בביהמ"ש טען בא כוחו של הבנק הבינלאומי, עו"ד ישי בית און, כי תנאי בהסכם עם הרוכש, לפיו ימשיכו בעלי העניין בזיקה - רביד, אמנון נויבך ועופר יצחייק (מנכ"ל החברה) - לשמש כיועצים לרוכשת, כלומר השלושה ימשיכו ליהנות מפירות החברה.

בפנייתה לביהמ"ש טענה זיקה, כי מאז הגיש הבנק הבינלאומי בחודש אוקטובר בקשה לפירוק החברה, פעלו הבנקים, המעניקים לזיקה אשראי שוטף, לצמצום חד-צדדי של מסגרות האשראי ולביטול הוראות קבע לספקיה. ביטול זה הביא לפגיעה קשה במערכת היחסים שבין זיקה לבין הספקים, שצמצמו עד לאפס את מרווח האשראי הניתן לחברה. זיקה הצהירה בפנייתה, כי היא מתקשה לשלם את שכר עובדיה וכי מצבה המתדרדר עשוי להביא לקריסתה המוחלטת.

בדיעבד, היו אלה מספר הרפתקאות עסקיות שיזמו בעלי זיקה, בראשות עו"ד רביד ויזם הנדל"ן שמיע, שהוליכו את החברה, שהתאפיינה בעבר בשמרנות ובמבנה פיננסי איתן, לסוף דרכה.

זיקה ביצעה בשנים האחרונות השקעות גדולות בתחום שיווק כלי עבודה בארץ ובחו"ל, שהסבו לה הפסדים כבדים, והשקעות מהותיות בייזום נדל"ן (שותפות בפרויקטים אותם מובילה החברה היזמית ס.ג'י.ס של שמיע ואהוד סמסונוב).

זיקה, שרשמה הפסד מצטבר של יותר מ-40 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם מכירות של 23.4 מיליון שקל והפסד של 5.4 מיליון שקל. רואי החשבון של החברה ציינו, כי לחברה גירעון של 49 מיליון שקל בהון החוזר ושל 5.9 מיליון שקל בהון העצמי. גורמים אלה ואחרים מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ"עסק חי".