הוועדה המחוזית צפון סרבה לאשר את התוכנית להקים את היישוב קידמת כינרת ליד קיבוץ האון

תוכנן לקום על אדמת קיבוץ עין גב; אישרה את הקמת היישובים מיכל בגלבוע ושיבולת ליד טורען

הוועדה המחוזית צפון סירבה אתמול (ב') לאשר את תוכנית הממשלה ותוכנית משרד השיכון להקים את היישוב החדש קידמת כינרת, על אדמות עין גב.

עין גב הוא קיבוצם של שר השיכון, אפי איתם, וקיבוצו של יועץ ראש הממשלה להתיישבות, עוזי קרן, שתמכו התוכנית.

בתוכנית משרד השיכון לבנות על אדמות המרעה של עין גב 550 יח"ד צמודות קרקע. התמורה הצפויה לקיבוץ בעקבות ההחלטה היא פיצוי חקלאי, בהתאם להחלטות החדשות של מועצת מקרקעי ישראל, או קרקע חליפית.

היישוב קדמת כינרת הוא אחד מתוך רשימה של ישובים חדשים שעל הקמתם החליטה הממשלה. הוועדה המחוזית נימקה את סירובה להקים את היישוב בכך שהוא יהווה תחרות בלתי הוגנת לקיבוץ האון השכן, הנמצא בהליך הפיכתו ליישוב קהילתי. בנוסף, החליטה הוועדה לא להוסיף יישוב חדש באגן ההיקוות של הכינרת.

במקביל, אישרה הוועדה המחוזית צפון הקמת שני יישובים חדשים - היישוב מיכל על הגלבוע, והיישוב שיבולת בין בועינה-נוג'ידת וטורען.

הצורך בהקמת מיכל, 120 יח"ד, הוסבר ברצון לעבות את ההתיישבות היהודית על הגלבוע. כיום ממוקמים בסביבות ההר שלושה ישובים יהודים, ובהם 800 תושבים המאכלסים רק 20% מהמבנים הבנויים.

יצויין, שהמשרד לאיכות הסביבה מתנגד להקמת מיכל בטענה שהוא פוגע בסביבה ובנוף, אך המלצה זו לא התקבלה.

היישוב שיבולת תוכנן בסמוך ליישוב בית רימון - יישוב קטן הסובל מבעיות חברתיות וכלכליות קשות. בהמלצת משרד השיכון ומשרד ראש הממשלה, הוחלט להזיז את היישוב ולהקימו בין בועינה-נוג'ידת וטורען, עובדה התחייב את שינוי תוכנית המתאר. מתנגדי התוכנית טוענים, שיישוב חדש באיזור יהווה תחרות לבית רימון ויקשה עליו.

לטענת גורמי תיכנון, צורמת העובדה שאושרו היישובים החדשים הפוגעים ביישובים יהודים סמוכים ובנוף, כאשר הם קרובים ליישובים ערבים, אך כאשר הסביבה היא יהודית, נדחית ההקמה.

החברה להגנת הטבע הודיעה בתגובה, שהיא תומכת בהחלטה שלא להקים את קדמת כינרת, ומצטערת מאוד על ההחלטה להקים את היישובים מיכל ושיבולת שייפגעו בנוף.

לדברי נציג החברה להגנת הטבע בוועדה, יוחנן דרום, הסיפוק היחיד הוא העובדה שקיים רק סיכוי קלוש שההחלטות יגיעו לכלל ביצוע.