אכזבה למעריב במכירת אחזקתה במת"ב: מכרה רק מחצית מחבילת המניות שתכננה

תכננה למכור עד 7.5% ממת"ב, אך מכרה רק 3.5% בכ-40 מיליון שקל * מקורבים למהלך: "ההפצה לא נכשלה, יש קונים ליתרת המניות"

אכזבה למעריב אחזקות בניסיון למכור את אחזקותיה במתב . ביום חמישי תכננה החברה למכור עד 7.5% מאחזקותיה בחברת הכבלים תמורת עד 86 מיליון שקל, באמצעות חברת החיתום של אקסלנס. בפועל, הצליחה החברה למכור פחות ממחצית מהחבילה - 3.48% ממניות מת"ב תמורת כ-40 מיליון שקל.

הנקודה החיובית היחידה של מעריב מהמהלך, הוא רווח הון של 20.5 מיליון שקל שהניבה המכירה, ושייכלל בדו"חות הרבעון הראשון של 2004.

מלבד האכזבה המיידית מהמכירה החלקית, לחוסר ההצלחה השפעה גם על העתיד. על פי ההסכם שנחתם בין מעריב לאקסלנס, ניתנה לחברת הברוקרים אופציה לרכישה של עד 7.5% נוספים ממניות מת"ב, לפי שער של 43.45 שקל למניה תמורת 98.2 מיליון שקל.

האופציה הותנתה בכך, שהיקף החבילה הראשונה שאקסלנס הפיצה (ביום חמישי) יהיה לפחות 60 מיליון שקל. בפועל, גם יעד זה לא הושג, כשהחבילה שנמכרה הסתכמה בכ-40 מיליון שקל בלבד, כאמור.

מקורבים להפצה מכחישים, כי זו נחלה כשלון. לדבריהם, מכירת המניות לא הסתיימה ומספר גופי השקעה, בהם גם גופים זרים, הביעו עניין לרכוש את יתרת המניות. על פי אותם גורמים, צפויה מכירה נוספת של המניות בימים הקרובים, כך שבסופו של דבר תגיע החבילה הראשונה שמכרה אקסלנס לרף של 60 מיליון שקל, בו מותנית אופציית ההמשך.

"ההודעה הציגה את מגבלת המכירה - 7.5%, אבל במקור תוכנן למכור כמות נמוכה יותר. חוץ מזה, ביום כמו יום חמישי, עם עסקת השבויים והפיגוע בבוקר היה קשה מאוד למכור מניות, ולכן אנחנו לא רואים בעסקה כשלון".

כבר ביום חמישי התקבלו איתותים לפיהם המכירה עלולה להיתקל בקשיים. בשעה אחת בצהריים לערך הודיעה מעריב על חתימת העסקה לפי שערים של 39 שקל במכירה המיידית, ו-43 שקל למניה במכירת ההמשך. השאלה שעולה מהעסקה, היא עיתוי פרסום ההודעות לבורסה.

מקובל אומנם שחברות מדווחות על מכירות חברות שבשליטתן (כפי שהן מחויבות בחוק), אולם לרוב החברות עושות כן לאחר ביצוע העסקה, כדי לא לפגוע במחיר המניה בזמן ביצוע העסקה. אלא שבניגוד למקובל, מעריב פרסמה את ההודעה במהלך המסחר, לפני שהעסקה יצאה לפועל, כשמניית מת"ב נסחרה בשער של 38.72 שקל. בעקבות פרסום ההודעה הראשונה (שנקבה במחיר של 39 שקל למניה), ירד שערה של מת"ב ל-38.3 שקל.

כעבור כשעתיים, בעקבות הירידה בשווי המניה, הוציאה מעריב הודעה חדשה בה עודכנו המחירים כלפי מטה: 38 שקל המכירה המיידית, ו-43.45 שקל למניה במכירה העתידית.

פרסום ההודעה האיץ את הירידה במניית מת"ב, שבאותה העת נסחרה במחיר הנקוב בהודעה המתקנת - 38 שקל. בסוף היום ננעל שערה של מת"ב על 37.86 שקל - נמוך אף מהמחיר המעודכן כלפי מטה בעסקה.

עיתוי פרסום ההודעה העלה את הסברה שהעסקה כבר בוצעה בפועל, ושבאקסלנס הצליחו כבר למצוא קונים למניות בטרם פרסומה. אלא שנראה שלא כך הדבר, שכן בסופו של דבר הצליחו בחברת הברוקרים להפיץ רק מחצית מכמות המניות, ונאלצו אף להוריד את מחיר העסקה במהלך היום.

מקורבים לעסקה טוענים, כי פרסום ההודעה הראשונה לבורסה היה כבר לאחר שהמפיצים שוחחו עם הגופים המוסדיים וקיבלו התחייבויות לרכישת המניות. עיתוי הפרסום היה עניין טכני, אומרים אותם גורמים, אולם לא הייתה לו כל השפעה על העסקה.

אותם גורמים טוענים גם, כי מחיר העסקה לא עודכן כלפי מטה בשעות הצהריים המאוחרות. לדבריהם, העסקה המקורית נקבה במחיר של 38 שקל למניה, ולא 39 שקל, כפי שנמסר בהודעה המקורית. המחיר שננקב בהודעה המקורית, הם טוענים, היה מוטעה מלכתחילה, ותיקון ההודעה היה תיקון טכני של ההודעה ולא של העסקה.

לדבריהם, מתנהלים מגעים עם מספר גופים נוספים, והם מביעים ביטחון כי גם החבילה השנייה תימכר בסופו של דבר, תוך מספר חודשים.