כימיקלים לישראל השלימה גיוס אשראי בינלאומי של 140 מיליון אירו

הגיוס בוצע משמונה בנקים בינלאומיים מובילים לתקופה של שלוש וחצי שנים

קבוצת כימיקלים לישראל השלימה גיוס אשראי של 140 מיליון אירו (כ-175 מיליון דולר) מקונסורציום המורכב מ-8 בנקים זרים. הגיוס נעשה במרווח ריבית של 1.05% מעל לריבית הלייבור לחצי שנה (שעומדת כיום על 1.25%), והוא לתקופה של 3.5 שנים, שבסופן תיפרע הקרן בתשלום אחד.

קונסורציום הבנקים שהשתתפו בגיוס מורכב מסיטיבנק האמריקני, Sumitomo mitsui היפני, בנקו בידאו הספרדי, אלייד אייריש בנק, קומרצבנק ודרזדנר בנק הגרמניים ורבובנק ובנק ארסטיה ההולנדיים.

גיוס זה מצטרף לרבע מיליארד דולר, שגייסה כי"ל בסום 2002 בעסקת האיגוח של חובות לקוחותיה.

לדברי אבי דוייטשמן, תמורת הגיוס מיועדת בחלקה לגלגול אשראים קיימים, וליתרה טרם נקבע שימוש ספציפי.

- השוק המקומי עדיין מגלה צמא לאג"ח של החברות הגדולות. מדוע לא גייסתם בישראל?

"הגיוס בחו"ל אינו סותר גיוסים בישראל בעתיד, אם נראה צורך בכך. בינתיים אין לנו צורףך בגיוס נוסף. הגיוס בחו"ל מחזק את הקשר שלנו עם הבנקים שעובדים אתנו כבר שנים, והוא נעשה בעלויות גיוס זולות יותר מגיוס בישראל".

לאחרונה דובר על אפשרות של הנפקת מניות כי"ל בחו"ל. לדברי דויטשמן התוכנית נבחנת מעת לעת, אולם טרם התקבלו החלטות בנושא בדירקטוריון החברה. "כמו האפשרות של גיוס בישראל, גם האפשרות של גיוס בהנפקת אקוויטי בחו"ל אינה סותרת את הגיוס הנוכחי. הנושא נבחן בחברה, וכשיתקבלו החלטות בנושא, נדווח עליהן".

לאחרונה זכתה מניית כי"ל לחיזוק בשוק המקומי, לאור הכותרות החיוביות משוק הדשנים העולמי - שוק האחראי על כ-75% מרווחי החברה. זאת לאחר ש-IMC גלובל (בורסת ניו יורק: IGL) החברה הגדולה בתחום הדשנים בעולם, מיזגה את חטיבת האשלג שלה עם חברת קרגיל תמורת 5 מיליארד דולר. על פי הניו יורק טיימס, שדיווח הבוקר על העסקה, תחזיק קרגיל בכשני שליש מהחברה הממוזגת. על פי הטיימס, ההודעה הרשמית על העסקה צפויה להתפרסם הלילה.

לעסקה משמעות רבה לתעשיית הדשנים. IMC היא כאמור החברה הגדולה בתחום בעולם, בעיקר בשוק האשלג. עד כה, סבלה החברה מעול פיננסי כבד, בשל היקף חובות של 2 מיליארד דולר. החוב הפיננסי הכבד הגביל את החברה, ואילץ אותה למכור את מוצריה במחירים נמוכים יחסית - מה שהשפיע לשלילה על מחירי האשלג בכל העולם.

על פי ההערכות, העסקה הנוכחית צפויה להקל באופן משמעותי על העול הפיננסי של IMC, ובעקבות זאת להקל עליה בהעלאת מחירי המוצרים שלה. לאור זאת, הערכתו היא שמחירי הדשנים בעולם צפוים להנות ממגמה חיובית, עם כי לא צפויה עליה חדה בטווח הקצר, אלא מגמה מתונה בטווח הארוך.

בכי"ל אומרים כי התרומה החיובית מהמיזוג עדיין לא מורגשת, וכי מדובר בתהליך שלוקח זמן עד שהוא נושא פירות לתעשייה, כך שיעברו עוד מספר שבועות וחודשים עד שתוצאות המיזוג ישפיעו על מחירי המכירה של האשלג והדשנים.