הבורסה בתל אביב והאג"ח חזרו לעלות

[ לברומטר ][ לאתר קרנות ] המבט 25, שהולך להתחרות ראש בראש בתאלי, ריכז מחזור של 13 מיליון שקל, לעומת 16 מיליון שקל במתחרה הוותיק יותר

הבורסה בתל אביב ממשיכה לחפש כיוון, ונראה שרמת ה-500 מצליחה, לפי שעה, לתמוך במדד המעו"ף. גם הבוקר פתחה אחד העם את המסחר בהמשך המגמה השלילית שמאפיינת אותו בשבועיים האחרונים.

אלא שתוך כרבע שעה, ולאחר שהמעו"ף "ליטף" את משוכת ה-500, נראה שהתמיכה עזרה, ולשוק החלו להיכנס קונים. אומנם לא מדובר בקניות 'היסטריות' - מחזורי המסחר נותרו נמוכים, והעליות היו מתונות למדי, אולם בסופו של דבר סגר המדד את היום בעלייה של 1.2%, לרמה של 507.85 נקודות.

הסיום החיובי המתון היה גם מנת חלקם של מדדי תל אביב 100, שנסגר בעלייה של 1%, ושל מדד התל-טק 15, שסגר את היום בעלייה של 1.8%, לאחר ירידה של יותר מ-13% בשבועיים האחרונים.

כאמור, למרות העליות המתונות, מחזורי המסחר בשוק ממשיכים להיות נמוכים, כשהיום הסתכם המחזור בכ-370 מיליון שקל בלבד, בהמשך למחזור של כ-400 מיליון שקל אתמול. בשוק מסבירים זאת בעצירה של כספים חדשים מלהיכנס לשוק. "הקרנות שוב יצאו מהמשחק, אחרי פריחה קצרצרה, הזרים עדיין מורידים את הראש, ובסך הכל האווירה היא אווירה של המתנה", מסביר אחד הפעילים.

"לשוק יש הרבה לאן לטפס"

"אני חושב שכדאי לנצל את רמות השערים הנוכחיות ולקנות מניות", אומר ניסים כהן, מנכ"ל דיקלה קרנות הנאמנות, בצ'ט הקולי של "גלובס" בנושא שוק ההון. (ניתן להאזין לשיחה בטלפון 057-202020).

כהן, שהתארח בצ'ט היום וענה לשאלות גולשים העריך, כי מדד המעו"ף יסיים את שנת 2004 עם עלייה של 20%. "לשוק יש עוד הרבה לאן לעלות והמימושים של הימים האחרונים הם הזדמנות נהדרת לרכוש מניות", אומר כהן. "אחרי שהשנה נפתחה בעליות שערים כה חדות אנו רואים בשבוע וחצי האחרון מימוש. אולי מימוש כואב, עם ירידות של 6%, אבל זה בסך הכל מימוש. אני חושב שאנו נמצאים בסיומו לקראת חידוש גל העליות".

באשר לאפיק הסולידי, ממליץ כהן לבחון את הפערים בין אג"ח קצרים לארוכים. "כל עוד הפער בין התשואה על השחר לשנה לזו שבשחר ל-7 שנים קטן מ-3.5% אין מה להתרגש", הוא אומר. "ברגע שהפער בתשואה יהיה 3.5% ומעלה אני ממליץ בחום למכור אג"ח קצר ולרכוש אג"ח ארוך".

בהתייחסו לניהול נכסים ממליץ כהן על השקעה גלובלית בדגש על שוקי המזרח הרחוק, כמו סין והודו. "השוק הסיני מציג גידול מרשים ואנו מאמינים שהשקעה בו תיתן תשואה עודפת על פני שווקים אחרים. כך גם השוק ההודי".

- מה הסקטורים המועדפים על דקלה?

"תעשיית השבבים נראית מעניינת, ענף התרופות בעולם, חברות העוסקות בתחום הצריכה הפרטית בארץ, כמו רשתות שיווק, יצרניות מזון, יבואניות רכב וכו'. אנו מעריכים, שנראה צמיחה של 4%-3% במשק במהלך השנה הקרובה, ואם המצב הביטחוני ישתפר אולי אף נכפיל שיעורים אלו. מעבר לכך, אני מעריך, שריבית בנק ישראל תרד ב-0.3%-0.4% נוספים במהלך השנה, לא יותר".

לא פחות מ-5 ניירות חדשים החלו היום את דרכם בבורסה בתל אביב, מהם 4 תעודות סל חדשות, ומניות אדגר, שחוזרות לשוק אחרי כשנתיים.

נתחיל בתעודות הסל - אולי אחת הזירות המרתקות של הימים האחרונים. בכלל, כמעט 4 שנים אחרי שאופק פתחה את הדלת בהנפקה המוצלחת של התאלי 25 - תעודת הסל הוותיקה בבורסה, שמשקפת את מניות המעו"ף, נראה שתעודות הסל הן הלהיט התורן של המנפיקות. פועלים-אי.בי.אי ופאי, אקסלנס, בטוחה ואופק עצמה - כולן מתחרות בשוק הזה, שזוכה לאחרונה לעדנה.

הסימנים הראשונים באו בהנפקות ההדס של פועלים-אי.בי.אי ופאי וה'קסמים' של אקסלנס, שהונפקו אשתקד וזכו להצלחה המשתקפת במחזורי המסחר הגבוהים שהם מרכזים.

היום הצטרפו לתעודות הוותיקות 4 תעודת חדשות: המבט 25 של בטוחה, שמתחרה בתאלי על המשקיעים המעוניינים בסל על מניות המעו"ף, הפסגות דולר (ממשפחת התאלי 25), שמתחרה בהדס על לבם של משקיעי הדולר, ושני מוצרים ללא מתחרים (לפחות בינתיים): הפסגות אירו, והסל 75 (של פועלים-אי.בי.אי ופאי).

לפחות ביומן הראשון בבורסה, זכו התעודות החדשות לקבלת פנים חמה, כש-3 מהן (מלבד ה'סל 75') זכו למחזורי מסחר נאים בהחלט: המבט 25, שהולך להתחרות ראש בראש בתאלי, ריכז מחזור של 13 מיליון שקל, לעומת 16 מיליון שקל במתחרה הוותיק יותר. הפסגות דולר ריכז מחזור של 25 מיליון שקל לעומת 32 מיליון שקל בהדס.

מחזורים נמוכים יותר ראינו דווקא בתעודות להן אין מתחרים. הפסגות אירו, שהיא כיום תעודת הסל היחידה שמאפשרת מסחר במטבע האירופי, ריכזה מחזור של 5.6 מיליון שקל, ואילו ה'סל 75' - היחידה שמאפשרת מסחר במניות ת"א 75 לבדן (בניגוד לקסם 100, שכולל בתוכו גם את מניות המעו"ף), ריכזה מחזור מאכזב למדי - 74 אלף שקל בלבד.

היום היה גם יומה הראשון של אדגר השקעות בבורסה, אחרי ההנפקה שביצעה בשבוע שעבר. ביומה הראשון ריכזה המניה מחזור גבוה של 10 מיליון שקל, כשבסופו נקבע מחירה על 3.878 שקלים. בהנחה שהמחיר הכלכלי לפיו הונפקה המניה עמד על 4.43 שקלים (על פי חישוב שווי החבילה, בניכוי האופציות לפי המחיר שבו הבטיחו בעלי השליטה בחברה לרכושן - 0.5 שקלים לאופציה), הרי שביומה הראשון, צנחה מניית אדגר ב-12.5%.

בלידר ממליצים על כי"ל

במניות הוותיקות יותר בשוק ראינו היום תיקון חיובי, אחרי הלחץ השלילי של הימים האחרונים. בלטו מניות הבנקים הגדולים, כשמניית בנק הפועלים טיפסה ב-1.7%, ומניית לאומי עלתה ב-2.5%. בזק עלתה ב-1.3%, וטבע הוסיפה 0.8%.

מניית כי"ל טיפסה היום ב-2.1%, אחרי שאתמול הודיעה החברה על גיוס קווי אשראי בהיקף של עד 140 מיליון אירו. היום הוציאו בית ההשקעות לידר ושות' המלצה חיובית על המניה ללקוחותיהם. בהמלצה העלה האנליסט אורי הרשקוביץ את מחיר היעד לכי"ל מ-7 ל-8 שקלים - כ-24% מעל למחיר המניה בשוק.

הרשקוביץ נימק את העלאת מחיר היעד במיזוג בין המתחרה, IMC גלובל עם קרגיל האמריקנית, במהלך שצפוי להקל את הלחץ השלילי על מחירי האשלג והדשנים בעולם. האשלג והדשנים אחראים על 70% מהרווח התפעולי של כי"ל, ולאור העלייה שכבר נרשמת במחירי האשלג בעולם, וגידול של 10% בכושר הייצור של כי"ל, צופה הרשקוביץ כי כי"ל תהנה מתרומה נוספת לרווח התפעולי שלה.

בנוסף, מתייחס הרשקוביץ לקבלת קווי האשראי של כי"ל, באומרו כי הדבר פותח בפני החברה אפשרות לרכישת קווי מוצרים מחברות מתחרות. הוא מתייחס גם למחירי ההובלה הימית, שלדבריו נמצאים בשיא וצפויים לרדת בעקבות תוספת של היצע לשוק (כלומר - עוד ספינות שיורידו את מחירי השינוע), והפיחות בשקל מול הדולר בשבועות האחרונים, שיהפוך את ההשפעה השלילית של המט"ח על החברה בשנה שעברה.

טאואר - מתי יגיעו הרווחים?

טאואר סמיקונדקטור רחוקה מרווח. החברה פרסמה היום דו"חות לרבעון האחרון של 2003. ההפסד הסתכם בכ-46 מיליון דולר (91 סנט למניה), על הכנסות של כ-19.8 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של כ-37.1 מיליון דולר על הכנסות של כ-16.1 מיליון דולר ברבעון השלישי. הפסדי הענק האלה מיוחסים להוצאות הפחת של המפעל החדש (2 FAB), שכן ברגע שמתחיל הייצור במפעל ומופקות הכנסות צריכה החברה, על פי כללי החשבונאות, להתחיל בהפחתת הנכס שמייצר את ההכנסה.

התוצאות של טאואר, הגם שהן רחוקות מלהציג תזרים חיובי, או (חלילה) רווח, היו בסך הכל די צפויות. לפיכך, המניה הגיבה היום דווקא בחיוב, עם עלייה של 6.9%. המשקיעים כנראה מאמינים בחברה. נקווה שיש להם סיבה.

נסיים ברשתות המזון: אחרי שנתיים שבהן רשת השופרסל מדממת, בעקבות המיתון במשק והזעזועים בהנהלתה, נזכרו אתמול בחברת הדירוג מעלות להוריד את דירוגה מ-AA פלוס ל-AA. במעלות הסבירו את הורדת הדירוג בשחיקה מהותית ביחסי כיסוי החוב של החברה, ובעקבות התגברות התחרות בענף. מניית הרשת הגיבה היום בירידה של 0.3% כנגד המגמה בשוק.

גם מעבר לכביש, ברבוע הכחול, יש כותרות. החברה הודיעה היום על תוכנית תגמולים חדשה, לפיה 300 מנהלי סניפים ברשת יקבלו אופציות שיאפשרו להם רכישת 5% ממניות החברה. מנית החברה נותרה היום בלא שינוי, תוך שהיא מרכזת מחזור דליל למדי.

ה"פאניקה" תמה?

אתמול נרשמו ירידות חדות למדי בשוק הסולידי. כמה פרשנים זריזי לשון כבר צעקו "פאניקה", "פאניקה", שכן השחרים איבדו עד 0.7% מערכם, תוך מחזורי מסחר גבוהים למדי.

אלא שגורמים אחרים בשוק אמרו לנו, שלמרות הפעילות הערה והירידות החדות, מדובר באירוע נקודתי, שאין לייחס לו יותר מדי משמעות. "חכה להנפקת האג"ח שהאוצר יבצע מחר, ותראה אחריה איך פתאום הכל מתהפך", אמרו לנו.

הבוקר, לפני המכרז, עוד נמשכו הירידות, כשהשחרים הארוכים מסדרה 2861 (הסדרה שהונפקה היום) אף איבדו 0.5% נוספים. אלא שמיד לאחר תום המכרז, התהפכה הקערה על פיה, והאיגרות עברו לעלייה של 0.5%, תוך ירידה בתשואתן ל-7.3%. עד תום המסחר התגברו העליות איגרות, ואלו סגרו את היום בעלייה של 0.6%, וירידה של התשואה ל-7.28%.

מה אנו למדים מכך? ראשית, שלא צריך להאמין לכל מי שצועק "זאב", כמו שלא צריך להאמין גם לכל מי שזורק תחזיות אופטימיות מדי. שנית, קיבלנו עוד תזכורת לכך, שלפני הנפקות לפעמים השוק קצת "משתגע", ולכן כשמגיעים לשוק כמו שוק האג"ח, צריך למדוד את הדברים בספקטרום של כמה ימים, ולא על פי אירוע נקודתי. (על השוק הסולידי - ראה בעמודי "שוק ההון").

גם בשוק המט"ח ראינו היום יום תנודתי. הדולר אומנם פתח את היום ברמות של 4.5 שקלים, אולם כמו האג"ח, גם כאן ראינו ריסון של המגמה לאחר הנפקת האוצר. השער היציג נקבע בסופו של דבר בעלייה של 0.22% בלבד, לרמה של 4.493 שקלים.

האירו, שהתחזק קלות בעולם, ונסחר סביב 1.25 דולר, התחזק ב-1% מול השקל, ושערו היציג נקבע על 5.6034 שקלים.