אהוד יקר; מכתב גלוי לח"כ אהוד רצאבי

"מצאתי לנכון לפנות אליך באופן פומבי, בדרך זו, שכן הינך מצויד טוב מכל חברי הכנסת האחרים בידע, בכלים ובניסיון המקצועי, הנחוצים על מנת להפנים את המחשבה כי 'הגולם קם על יוצרו' "

ח"כ אהוד רצאבי היקר -

מצאתי לנכון לפנות אליך באופן פומבי, בדרך זו, שכן הינך מצויד טוב מכל חברי הכנסת האחרים בידע, בכלים ובניסיון המקצועי, הנחוצים על מנת להפנים את המחשבה כי "הגולם קם על יוצרו".

כוונתי לסוגיית מועקת המס הישיר (אם כי גם בנושאי המס העקיף ודמי הביטוח למוסד לביטוח לאומי הדברים רחוקים מלהיות מניחים את הדעת), שמשקלה המצטבר עלול לערער (לעניות דעתי) את אושיות המשק והחברה בישראל.

בהקשר זה, הרשה לי להימנע מפירוט מייגע של עוותי המס והפרדוקסים הפיסקאליים הרבים (משימה שאני מתייגע בה, ללא חדווה יתרה, בהזדמנויות שונות) ואסתפק בתזכורת קצרה של "ששת המופלאים" כדלהלן:

* ככל שחוקי המס הולכים ונעשים מורכבים ומתוחכמים יותר, כך גדל והולך יתרונם היחסי של הנישומים בעלי היכולת, העושים שימוש בייעוץ מקצועי צמוד ויקר.

ברור גם שתחושת אי הוודאות איננה תורמת לחידוש הצמיחה במשק.

* ככל שנטל המס כבד יותר, כך כדאי יותר להקים ולתחזק מבנים מלאכותיים ומיותרים, שכל תכליתם להרחיק את גובה המס מכספי הנישום. כן גדל התמריץ לביצוע עבירות מס "רכות".

* משלם המיסים מן השורה, שמוצא את עצמו - שלא בטובתו - נכתש על ידי מכבש המס מבלי שיידע להבחין בין ימינו לשמאלו, ואף נקנס לעתים קרובות בשל "מחדליו" (האמיתיים והמדומים), מפתח בהכרח תחושות של מצוקה ומרירות, שאינן מסייעות לו או לזולתו.

* המדינה נאלצת להשקיע משאבים שוטפים רבים (בעיקר במונחים של כח אדם מיומן), על מנת להפעיל כהלכה - פחות או יותר - את מערכת המס המסובכת והכבדה, שפותחה במשך השנים, תוך כדי קיום הליכי שומה, השגה, שיפוט וערעור (במקרים לא מעטים).

* מפעם לפעם גוברת ידה של הגישה המעשית, ואזי נאלצים קברניטי המשק להכריז על מהלכים של הלבנת הון, מבצעים של שמיטת חובות, הקלות מס של ממש לתושבי חוץ, וכיוצ"ב. כל אלו מביאים לתסכול נוסף, בבחינת "מדוע דרך רשעים צלחה".

* המשק הישראלי הקטן איננו רב עצמה ואיננו נהנה מיתרון כלכלי בשווקי העולם. הדעה נותנת, כי משק מסוג זה צריך להקטין - ולא להגדיל - את "סל התשומות" שהינו מקצה לגביית המס.

מכל אלו, מתגבר החשש שמא ניצבים אנו בפני תופעה שלא הכרנו בעבר, של רבבות נישומים מתוסכלים (לאו דווקא מהסקטור העסקי), החשים כי יד קשה ושרירותית נטלה מהם מסים, שלא לצורך ושלא בטובתם.

יתרה מכך, גם היועצים ומפקחי המס הולכים ומאבדים את אמונם ואת ביטחונם המקצועי, דבר שלא יימלט מעיני הציבור.

אשר על כן הריני מרשה לעצמי לקרוא לך לעמוד בפרץ ולטכס עצה עם כל גורם אחראי - במערכת ומחוצה לה - כיצד לקדם את פני הרעה, מבעוד מועד.

*** הכותב הוא ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות'