שאלות קניין

האם העובדה לפיה מכרו רוכשי דירות את דירותיהם לאחרים פוטרת חברת הבנייה שמכרה להם הדירות מלכתחילה מחובתה לפצותם על ליקויי הבנייה בדירות? - השופט אליהו מצא משיב בשלילה

המכירה לא פוטרת מאחריות

האם העובדה לפיה מכרו רוכשי דירות את דירותיהם לאחרים פוטרת את חברת הבנייה שמכרה להם את הדירות מלכתחילה מחובתה לפצותם על ליקויי הבנייה בדירות? השופט אליהו מצא משיב בשלילה - "אינני סבור כי טענה זו יכולה להועיל למערערת. כשלעצמי, אינני סבור כי מתקיים קשר של התנייה בין מכירתו או אי-מכירתו של נכס לבין זכותו של הרוכש לקבל פיצוי מלא בגין אי ההתאמה שבה לקה הנכס במועד מסירתו לידיו. הלוא גם אלה מבין המשיבים המוסיפים להחזיק בבתים עשויים, ביום מן הימים, למכור את בתיהם מבלי להשתמש בכספי הפיצויים שנפסקו לזכותם לתיקון אי ההתאמה; ועל שום מה ייגרע חלקם של אלה שהקדימו למכור לעומת אלה שעל זכותם למכור בעתיד (אף מבלי לבצע את התיקונים) אין מי שיחלוק?".

(ע"א 11254/02)

גריעה משטח דירה

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה תביעה של המערערים, שרכשו דירת מגורים מהמשיבה וטענו כי שטח הדירה קטן מהשטח שעליו התחייבה המשיבה. בית המשפט העליון (השופטים ברק, אור וג'ובראן) דחה את הערעור, תוך איבחון הלכת צמיתות (ע"א 6025/92).

המערערים קיבלו לידם כחלק מחוזה הרכישה תוכניות מפורטות של הדירה, כולל מידות כל חדר שבה.

אין חולק שהתוכניות שיקפו נאמנה את תיאור הדירות שנמסרו בפועל, עובדה שבגינה ראוי לאבחן את המקרה מהמקרה שנדון בפרשת צמיתות (שם היה קיים פער בין המוצהר בפרוספקט המכירה לבין המצב בפועל).

משחתמו המערערים על תוכניות הדירה ועל המיפרט המפנה לתוכניות, חזקה עליהם כי ידעו את תוכנם. המסקנה המתבקשת היא, ששטח הדירה המוסכם מצא את ביטויו בתוכניות.

(ע"א 8913/02)