דודי ויסמן החליט להכניס שותף מנהל לפיצה האט

מדובר במודל דומה לזה שתוכנן עבור יוסי לובטון בבורגראנץ', ושאותו מנסה ליישם אסף גרינברג בדומינוס

דודי וייסמן, בעלי קבוצת דור אלון והריבוע הכחול, עומד להכניס לרשת פיצה האט שבבעלותו שותף מנהל המתמחה בתחום המזון המהיר. כך נודע ל"גלובס". הכנסת שותף תיעשה בדרך של מכירת חלק מהמניות.

מודל דומה יושם על ידי וייסמן עם מכירת חלק מהמניות ברשת קנטקי פרייד צי'קן, שגם אותה מייצג וייסמן בישראל, כחלק מזיכיון פיצה האט. ברשת קנטקי פרייד צ'יקן נכנס לאחרונה כשותף אודי שמאי, בעלי חברת סמארט. שמאי שימש בעבר מנכ"ל אומני מותגי מזון, בעלת הזיכיון על דומינוס פיצה, המצויה כעת בכינוס הליכים, ומחכה להכרעת בית משפט לגבי מכירתה.

שני המותגים הקמעונאיים, פיצה האט ו-KFC, שייכים לחברת האחזקות הגדולה בעולם בתחום המזון המהיר, YUM, אותה מייצגת בארץ, כאמור, קבוצת דור אלון.

המודל שמתכנן וייסמן, של מנכ"ל מקצועי שותף ובעל מניות, הוא גם המודל אותו תכנן צדיק בינו ליישם ברשת בורגראנץ' עם יוסי לובטון, אם כי העסקה לא יצאה לבסוף לפועל, ואף הביאה לסכסוך בין הצדדים. גם אסף גרינברג, מנכ"ל דומינוס פיצה, עומד להתמודד על רכישתה. בית המשפט אמור להחליט על ההצעה המועדפת עד סוף חודש זה.

רשת פיצה האט בישראל מונה 25 סניפים ומנוהלת על ידי הלל שיינין. היקף פעילותה הוא כ-60 מיליון שקל, והיא סיימה את שנת 2003 בהפסד.

בקרוב עומדת החברה לצאת בקמפיין פרסומי שהוכן על ידי משרד הפרסום SMG בבעלות רות שטרית, זאת לאחר שנים שבהם לא ערכה הרשת פעילות שיווקית. עתה, תחת המיצוב החדש בסניפי פיצה האט, מתחילה הרשת למכור גם סלטים, מיני מאפה, כיסונים ומרקים.

חברת דור אנרגיה השלימה את רכישת השליטה ברשת פיצה האט באפריל 2002 מידי הקבלן שלמה דהוקי. פיצה האט בישראל היא כעת חברה מפסידה, למרות שחברת האם שלה, YUM, נחשבת לרווחית וצומחת מאוד, וכך גם רשת פיצה האט העולמית שבבעלותה. למרות שתעשיית המזון המהיר בארה"ב הגיעה לשלב הבוגר בהתפתחות שלה, הדו"חות הכספיים של YUM ל-2002 מלמדים על גידול של 12% בהכנסות, ל-7.75 מיליארד דולר, והרווח הנקי שלה הסתכם ב-583 מיליון דולר. בשנת 2002 פתחה 1051 מסעדות בעולם, והגדילה את הרווח התפעולי ב-22%. מכירותיה של KFC מסתכמות ב-10.2 מיליארד דולר, ואילו מכירות פיצה האט בעולם מסתכמות ב-7.9 מיליארד דולר. בסך הכל מסתכמות מכירות מותגי הקבוצה בעולם ב-24 מיליארד דולר.

חברת האחזקות העולמית אינה שותפה במיזם המקומי. הנציגות הבינלאומית של KFC ושל פיצה האט מוחזקת כולה בידי דור אלון. בראיון שערך לאחרונה "גלובס" עם מרטין צ'וקר, מנכ"ל YUM אירופה, אמר צוקר כי "אנו מצפים מהזכיינים שלנו לביצועים שאינם נופלים מאלה של השכירים שלנו. התוצאות במושגים של מכירות למ"ר שוות בשני המקרים - גם כשמדובר בבעלות וגם כשמדובר בזכיינים".

בהתייחס לבסיס הבידול של פיצה האט ביחס למותגים מתחרים, אומר צ'וקר: "כשהצרכן מעריך אותנו מול המותגים המקומיים או הפיצריות הלא ממותגות, הוא לוקח בחשבון שיקולים של פיצה טעימה, חמה ומהירה ובמחיר טוב. זו הסיבה שאנחנו משקיעים כל כך הרבה בבידול של המותג פיצה האט".

אלא שהתחרות היא לא רק מול פיצריות בלתי ממותגות, אלא גם מול מותג בינלאומי, דומינוס. ההיחלשות של דומינוס בזמן האחרון, רק הופכת אותה למסוכנת יותר עבור פיצה האט, שכן היא עלולה לנסות להגדיל את נתח השוק בדרך של מבצעי מחיר. "הפיצה שלנו שונה מזו של דומינוס", אמר צוקר בריאיון. "אנחנו מאמינים שפיצה במחבת יוצרת בידול. לעיתים, הורדה כלשהי במחיר תידרש, אולם בטווח הארוך, במקום לדאוג להשתוות למתחרים במלחמת המחירים, עליך להבטיח שלמותג שלך יהיה ערך גבוה יותר".