עודד טירה: קליין אמר לי שמבחינתו אין סף תחתון להורדת הריבית

נשיא התאחדות התעשיינים: "הנגיד גם הבהיר שמי שאומר בשמו כי לא ימשיך להוריד את הריבית, אין לו על מה להתבסס"

עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים וחבר הוועדה המייעצת לבנק ישראל, סיפר היום (ד') על שיחה שקיים עם נגיד בנק ישראל, דוד קליין.

"אמרתי לקליין", סיפר טירה, כי "כרגע כל התנאים מאפשרים המשך הפחתת הריבית, אך הערכות האנליסטים בשוק הן כי לא תמשיך להפחית את הריבית".

לדברי טירה, קליין השיב לו כי לפי תפיסתו, "אין סף תחתון להורדת הריבית, ומי שאומר כך בשמי, אין על לו על מה להתבסס".

קליין הודיע בסוף החודש הקודם, בפעם ה-14 מדצמבר 2002 - על הורדת הריבית לחודש מארס בשיעור מצומצם של 0.2% בלבד. מדובר בהפחתת הריבית החודשית בשיעור הנמוך ביותר ב-11 החודשים האחרונים, מאז אפריל 2002. מאז הוריד קליין את הריבית כל פעם ב-0.4%-0.3% או ב-0.5% בחודש.

באמצעות ההחלטה אותת קליין על עצירת הפחתות הריבית בתוך חודש-חודשיים. הנחת העבודה היא, שיש להימנע מטלטלה ומזעזועים בשווקים כתוצאה מהורדת ריבית חדה מדי, שתיאלץ את בנק ישראל בסופו של דבר לעשות "רוורס" ולחזור ולעלות את הריבית.

על כף המאזניים מונחת, לשיטת בנק ישראל, שמירת ההישגים שהתקבלו מהפחתת הריבית מדצמבר 2002, בשיעור כולל של 4.8% ברציפות, קיצוץ של 55% בגובה הריבית.

בהודעתו הדגיש קליין, שהורדת הריבית התאפשרה למרות העלייה בציפיות לאינפלציה, בריביות הארוכות ובכמות הכסף. בבנק ישראל מדגישים את הצמצום שנרשם בפערי הריבית מול חו"ל, את הגידול המהיר בשיעור של 10% באמצעי התשלום ואת הפיחות המצטבר בשער השקל לעומת סל המטבעות, בשיעור של 8% בחצי השנה האחרונה.

על-פי הנתונים בשוק ההון, ריבית בנק ישראל צפויה לחזור ולעלות לרמה של 4.9% בין ספטמבר לדצמבר השנה.

בעקבות ההחלטה האחרונה על הריבית, ירדה הריבית המוניטרית של בנק ישראל לשיעור של 4.3%, השיעור הנמוך ביותר ממארס 2002. הריבית האפקטיבית מסתכמת ב-4.7%. הריבית הריאלית על מקורות בנק ישראל מסתכמת ב-3.1%, הרמה הנמוכה ביותר בשלוש השנים האחרונות.

דובר בנק ישראל מסר בתגובה, כי "הציטוט מפי טירה הוא רק חצי מהדברים שנאמרו במפגש. בשיחה הסביר הנגיד כי שאלת הורדת הריבית תלויה ביציבות המחירים שצריכה להישמר וכן שהשווקים הפיננסיים יהיו רגועים. בכפוף לכך, הריבית אמנם יכולה להמשיך לרדת".