אקירוב מבקש מהתמ"ת מענק לממילא - אחרי שנדחה בידי משרד התיירות

משרד התיירות הודיע שאין תקציב למלונות; אקירוב מבקש 28 מיליון שקל להשקעה של 139 מיליון שקל * רקע: זירת התגוששות במקום ארקדה

חברת אלרוב שבשליטת אלפרד אקירוב מבקשת לחדש בקרוב את בניית פרויקט ממילא בירושלים, בהשקעה של 139 מיליון שקל. התוכנית הוגשה למרכז ההשקעות בתמ"ת בבקשה למענקים.

אם תאושר התוכנית, יסתכמו המענקים ב-28 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס". זו ההשקעה הגדולה ביותר המובאת בפני מרכז ההשקעות מאז התוכנית להעתקת קוקה-קולה לאשקלון בסוף 2003.

עוד נודע, כי ועדת ההשקעות של משרד התיירות דחתה באחרונה את בקשת אקירוב, בנימוק של מחסור תקציבי. גורם בכיר במרכז ההשקעות אישר את הידיעה וציין, כי "החוסר התקציבי יחייב תקציב מיוחד מהחשב הכללי, אחרת לא נעמוד בכך".

הבכיר העריך, כי "תוכנית ממילא עומדת להפוך לאחת ההשקעות הבעייתיות, וככל הנראה תצריך מאבק קשה באוצר, למרות שבעבר אושרה ודווקא בשל היותו של אקירוב מקורבו של אהוד אולמרט". שר התמ"ת היה בעבר ראש עיריית ירושלים.

במשרד האוצר טרם גובשה עמדה סופית בנושא, ואנשיו ממתינים לדיון שיתקיים בשבוע הבא במינהלת מרכז ההשקעות. אם יאושר הפרויקט הוא צפוי להיקבע בהרשאה להתחייב, כאשר ההזרמה תחל כבר בתקציב 2004. תוכנית ממילא אושרה כבר ב-1996 בידי מרכז ההשקעות, אך בוטלה באחרונה עקב אי מימוש לאחר שהוזרמו רק מיליון שקל. התוכנית לא התבצעה עקב עיכובים בירוקרטיים ומשפטיים, כולל בוועדה הארצית לתכנון ובנייה, בעיקר עקב התנגדות החרדים בירושלים לפתיחתם המתוכננת בשבתות של בתי הקולנוע בפרויקט.

התוכנית החדשה כוללת הקמת מלון עירוני בן 270 חדרים, כולל אולם כנסים, מרכז עסקים, מועדון בריאות, ואתר משוחזר שיקרא "בית הרצל' במקום בו התאכסן הרצל כשביקר בארץ וכן שטחי מסחר. הפרויקט מתוכנן במתחם ממילא, בסמוך למלון מצודת דוד שגם הוא הוקם בידי אקירוב.

נציג הציבור במנהלת מרכז ההשקעות, אבי בלשניקוב, שבעבר כיהן כדירקטור בחברת קרתא (לפיתוח מרכז ירושלים), אמר בתגובה: "לא יעלה על הדעת שהפרויקט התיירותי החשוב ביותר בירושלים מזה שנים, שהוא פרויקט לאומי, לא יאושר ולא יקצו לו באוצר תקציב מיוחד, במיוחד לאחר שיש יתרות כה גדולות מקוקה-קולה".

"הפרויקט ייצור מאות מקומות עבודה חדשים ויתרום משמעותית לפיתוח מרכז העיר". משרד התיירות מסר בתגובה: "הואיל ולמשרד אין תקציב השקעות להקמת בתי מלון לשנים 2004-2003, הוא אינו מאשר הקמת מלונות חדשים ב-2004 ולכן לא אושרה בקשתו של אקירוב".

משרד האוצר מסר, כי יגבש את עמדתו לאחר הדיון במינהלת מרכז ההשקעות. ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "עמדת המשרד תובע במסגרת הדיון שיתקיים במינהלה.