ביהמ"ש: פיצויי הפקעה לחוכרי קרקע חקלאית יינתנו לפי ייעוד הקרקע בפועל

פיצה חוכרי קרקע חקלאית ב-4,000 דולר לדונם בגין הפקעה לצורכי רכבת

ביהמ"ש המחוזי בת"א קבע, כי פיצויי הפקעה לחוכרים בקרקע חקלאית יינתנו לפי ייעוד הקרקע בפועל, ללא התחשבות בפוטנציאל הפשרת הקרקע.

ביהמ"ש קבע, כי רכבת ישראל תשלם פיצויי הפקעה לחוכרים שקרקעתם הופקעה לפרויקט רכבת הפרברים, בקטע שבין לוד ורחובות, לפי החישוב של 4,000 דולר לדונם. חישוב זה הוא בהתאם לייעוד הקרקע כקרקע חקלאית.

ביהמ"ש קיבל למעשה את עמדת רכבת ישראל, אותה הציגה עו"ד טלי ענבר ממשרד ולטר-גוט-אלוני, שסברה, כי חוכרים זכאים לפיצוי בגין אובן שווי זכות העיבוד החקלאי, מבלי לקחת בחשבון פוטנציאל הפשרה, שאינו שייך לחוכרים.

השופט נסים ישעיהו קבע, כי יש לפסוק את פיצויי ההפקעה במקרה האמור על-פי ייעוד קרקע חקלאי בלבד. רכבת ישראל הציגה את חוות הדעת של השמאי גדעון גולדשטיין, שסבר כי פיצויי ההפקעה צריכים להיעשות לפי ייעוד קרקע חקלאית.

המבקשת, החקלאי באר יעקב אגודה שיתופית חקלאית, ביקשה לקבוע כי הפיצוי לקרקע שהופקעה ממנה, 38 דונם, ייעשו לפי חישוב קרקע חקלאית עם פוטנציאל הפשרה.

שמאי מטעם ביהמ"ש, רוני מכבי, קבע, כי הפיצוי לפי קרקע חקלאית עם פוטנציאל הפשרה הוא 16,500 דולר לדונם, מול 4,000 דולר לדונם לקרקע חקלאית ללא פוטנציאל.

ביהמ"ש כאמור קבע כי הפיצוי ייעשה בגין הפקעת קרקע חקלאית ללא פוטנציאל הפשרה. המבקשת חויבה בהוצאות בסך 10,000 שקל.

עו"ד ענבר אמר ל"גלובס" כי מדובר בפסק דין ייחודי המכריע את הוויכוח לגבי גובה פיצויי ההפקעה לאחר בג"ץ הקשת המזרחית.

לדבריה, מדובר בהחלטה עקרונית, שתשפיע על תיקים רבים שמתנהלים נגד המדינה לפיצויי הפקעה. (ה.פ 02/739).