היועמ"ש, מני מזוז, החליט לסגור את התיק נגד אהוד אולמרט בפרשת האי היווני

לדברי מזוז, לא ניתן להתגבר על הקשיים בהוכחת היסוד העובדתי, באמצעות רמת הוכחה גבוהה יותר של היסוד הנפשי ולכן אין אפשרות סבירה להרשעה

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, החליט לסגור את התיק נגד שר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולרמט, בפרשת האי היווני, מחוסר ראיות מספיקות.

על פי החשד, אולמרט, בהיותו ראש עיריית ירושלים, אירח את ראש עיריית אתונה, בארוחת ערב שמומנה על ידי הקבלן דוד אפל. בתמורה, לכאורה, סייע לו אפל במימון הפריימריס לליכוד.

על פי חומר הראיות, התקשרה יועצתו הבכירה של אולמרט לאפל וביקשה בשמו את תרומתו למערכת הבחירות של אולמרט. בשיחה טלפונית עם היועצת, היא ביקשה ממנו לארגן תמיכה כספית לאולמרט. באותה שיחה ביקש ממנה אפל להזמין את ראש עיריית אתונה, שלדברי אפל השתוקק לפגוש את אולרמט. הפנייה העלתה חשד, כי אפל מנסה לנצל את המפגש עם ראש העיר כדי לקדם את עסקיו, שכן באותה שנה החל בפרוייקט האי היווני.

תוך כדי השיחה התפנה אפל לשוחח עם אולמרט עצמו בקו השני ובשיחה לא עוהל עניין התרומה הכספית. באותה שיחה אומר לו אפל כי הוא "אחריו בכל הכוח",ומבקש ממנו לדאוג לעניין ביקשו ראש עיריית אתונה וכריתת ברית ערים תאומות בין ירושלים לאתונה. אולרמט הגיב: "מה שאתה רוצה תגיד לי, אני אכין מכתב, אזמין אותו אליי".

הארוחה התקיימה במלון "דוד המלך", ואף כי אפל לא נכח בה, נכחו בה אנשי המיזם שלו. בחורמ החקרה לא נמצאה ראיה להעברת כספים ישירה מאפל לאולרמט, אך עלה חשד כי אפל פעל למימוש הבטחתו לעמדו מאחורי אולמרט "בכל הכוח" בשני אפיקים:האחד - מימון חלק מהוצאות המטה והשני, מימון טפסי התפקדות לליכוד עבור אולמרט.

אולמרט אמר, כי כלל, גישו היתה לסייע לאנשי עסקים ישראליים בקשר עם גורמים מחו"ל. לדבריו, זה נעשה כדבר שבשיגרה והנוהג היה מיושם במקרים רבים, גם על ידי ראשי ממשלות בישראל שמצרפים אנשי עסקים לנסיעותיהם, בעלי אינטרסים כלכליים במקום הביקור.

אולמרט אמר כי לא ידע על פרוייקט ספציפי של אפל ביוון. לגבי המימון אמר כי אינו זוכר משלחת שהזמנתה שולמה מקופת העירייה. כן אמר כי אל זכור לו סיוע מיוחד שביקש מאפל בבחירות לראשות הליכוד, ואינו זוכר אם קיבל ממנו סיוע כספי. כן טען להיעדר זיקה בין עניינו של אפל בהזמנת ראש עיריית אתומה לבין תמיכתו הפוליטית של אפל בו.

מזוז קובע, כי לא ניתן להוכיח במידה הנדרשת למשפט פלילי, כי פעולות שנעשו למען מטה אולמרט נעשו מטעם אפל דווקא. כיוון שמדבור בדמויות המעורבות במערכת הפוליטית הפנימית של הליכוד שנים ארוכות קשה לסתור טענה לפיה פעלו בשם עצמם או בשם אחרים ולא בשם אפל.

לדברי מזוז, נראה שהזמנת ראש עיריית אתונה לירושלים וערכית ארוחת ערב רשמית לכבודו הם בגדר פעולה הקשורה בתפקידו של אולמרט, בין כעניין שבמסגרת תפקידו כראש עיר ובין כעניין שבזיקה לתפקידו. ואולם, זה חסר משמעות ככל שלא מתקיים יסדו "לקיחת שוחד, שביחס אליו נמצא כי אין ראיות מספקיות להוכיחו.

מזוז קובע, כי קיים קושי להוכיח עד כמה להבטחתו של אפל כי יעמוד מאחורי אולמרט בכל הכוח, היה כיסוי בסופו של דבר. כמו כן, לדבריו, לא נמצאה ראיה למודעות של אולמרט לפעולות אלה. אולמרט טוען כי הזמנת ראש עיריית אתונה שירתה את האינטרס של ירושלים. לטענתו, הבטחתו של אפל לתמיכה בו ניתנה מכוח החברות ארוכת השנים או מכל סיבה פוליטית בעוד הזמנת ראש עיריית אתונה והארוחה עימו נעשו מטעמים ענייניים שבטובת העיר ירושלים.

מזוז קובע כי לא ניתן להכויח חשד כי אולמרט ידע על כל המתרחש תחתיו בלישכתו ולכן לא ניתן לסתור טענתו, כי ראש לישכתו או יועצו המדינה או אחרים, אף אם פעלו בשיתוף פעולה עם אפל, היה זה בלא ידיעתו וממילא בלא שהינחה אותם לכך.