נגיד בנק ישראל, קליין, צפוי להמשיך להפחית את הריבית ב-0.2% לרמה של 3.9%

ההודעה על כך צפויה בעוד שבועיים, ויתכן שאף זו לא תהיה הפחתת הריבית האחרונה

אם לא יחול משבר של הרגע האחרון, צפוי נגיד בנק ישראל, דוד קליין, להודיע ביום א` בעוד שבועיים, ב-25 באפריל, על הפחתת ריבית נוספת של 0.2%, לרמה הנמוכה של 3.9%. הודעת הריבית לחודש מאי הוקדמה ביממה בשל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות, שיחולו השנה בימים שני ושלישי, 26 ו-27 באפריל.

חוגים פיננסיים בכירים בירושלים מעריכים, כי ריבית בנק ישראל יכולה לרדת לסירוגין לפחות עוד פעמיים, במנות חודשיות קטנות של 0.2%, כל עוד שער הדולר נסחר מתחת ל-4.6 שקל והאינפלציה החזויה בשוק ההון מסתכמת ב-1% עד 1.3% בלבד, בתחתית יעד האינפלציה.

הבכירים מדגישים עם זאת, שתהליך הפחתת הריבית קרוב למיצוי, הן בשל עליית הריביות הארוכות והן בשל צמצום פערי הריבית בין ישראל לארה"ב.

את הכותרות בעיתונות הכלכלית על הפסקת תהליך הורדת הריבית מייחסים הבכירים ל"פרשנות לקויה" שנתנו כמה מהכתבים והפרשנים הכלכליים להתבטאויות האחרונות של קליין. לדעתם, בהתבטאויות האחרונות התכוון קליין לעליית הריביות הארוכות, ולא לריבית הקצרה. עוד התכוון קליין להעביר כמה מסרים בנוגע להדגשים במדיניות הכלכלית:

לצורך להעביר את הדגש להקטנת הגירעונות וחובות הממשלה, ונטל תשלומי הריבית בתקציב, לעומת המשך הפחתות המסים.

לצורך בירידה בריביות הארוכות, שהן מרכיב חשוב לעידוד ההשקעות ליצירת צמיחה בת קיימא.

לאותת שמרחב התמרון בריבית הקצרה מתקצר, ומותנה בהתפתחויות הכלכליות.

אם הריבית תרד בעוד שבועיים, הריבית המוניטרית של בנק ישראל תעמוד על 3.9% - רק בעשירית האחוז מעל לשיעורה לפני שנתיים וחצי, בדצמבר 2001. אז ירדה הריבית בבת אחת ב-2%, ל-3.8%, הרמה הנמוכה ביותר בתולדות בנק ישראל. גם הריבית הריאלית צפויה לרדת משמעותית, מתחת ל-3%, לראשונה מזה שנתיים וחצי. זאת, לעומת שיא של 7.2% בריבית הריאלית בתחילת 2003.