גם זו דרך לגייס: חברות בנות של מעריב וקליל מכרו אג"ח של החברה האם לגופים המוסדיים

שתי החברות הולכות בדרכיהן של חברות רבות שעשו זאת בחודשים האחרונים, כמו גזית גלוב של חיים כצמן

על רקע שלל התשקיפים שעושים את דרכם למשרדי רשות ני"ע והבורסה, ישנן בשוק גם חברות שבוחרות לגייס כסף בדרכים אחרות, מהירות יותר. דרך אחת היא להנפיק אג"ח לגופים המוסדיים, בהליך מזורז שאינו דורש תשקיף. דרך אחרת, מהירה עוד יותר, היא להוציא ממחסני החברות הבנות אג"ח שהונפקו בעבר, ולמוכרם למוסדיים. שתי חברות שבחרו בדרך זו בימים האחרונים הן מעריב וקליל, שהולכות בדרכיהן של חברות רבות שעשו זאת בחודשים האחרונים, כמו גזית גלוב של חיים כצמן ועוד.

מעריב , שרק בחודשים האחרונים הכניסה לקופתה כ-130 מיליון שקל כתוצאה ממכירת מרבית אחזקותיה בחברת הכבלים מת"ב, הודיעה אתמול כי חברה בת שלה הפיצה בשוק המוסדי אג"ח של החברה ב-9.6 מיליון שקל.

מדובר באג"ח מסרה ג`, שנסחרת בבורסה בתשואה של 6% ברוטו. האיגרות הן איגרות סטרייט, שמעריב הנפיקה במארס 2002. ביוני אשתקד הורידה מעלות את דירוג האיגרות בדרגה אחת, ל-A מינוס, לאור ההרעה במצבה העסקי של מעריב.

החברה, שככל הנראה אינה יכולה לבצע כיום הנפקה חדשה בבורסה (ולראיה הכשלון בהנפקה אחדת בקבוצת הכשרת הישוב - הכשרה ביטוח), בחרה לפיכך להפיץ בשוק אג"ח מהמאגר שמוחזק בידי החברה הבת. לאחר המכירה, ממשיכה הבת להחזיק ב-121.7 מיליון אג"ח, ששוויין בשוק עומד כיום על כ-117 מיליון שקל, ולא מן הנמנע כי בהתאם לצרכיה, תבחר החברה לגייס כסף נוסף מהמוסדיים במהלך דומה בעתיד.

חברה נוספת שבחרה לגייס כסף מהמוסדיים היא יצרנית האלומיניום קליל , שבשליטת צורי דבוש. קליל דיווחה הבוקר לבורסה כי חברה בת בבעלות מלאה, קליל מוצרי אלומיניום, מכרה אג"ח מחוץ לבורסה, בהיקף של 1.3 מיליון שקל. האיגרות שנמכרו הן איגרות מסדרה 1 של החברה, שנסחרות בבורסה בתשואה ריאלית של 8.8% ברוטו.

האגרות, שהונפקו בסוף פברואר 2002, אינן מדורגות על ידי מעלות. לאחר המכירה, מחזיקה החברה הבת ב-14.6 מיליון איגרות נוספות, ששויין הבורסאי עומד על 13.7 מיליון שקל.