הרשות השנייה החליטה לדחות שידור הסרט "החווה הסינית - רשומון" עד לאחר יום הזכרון

(עדכון) שקלאר לחץ לשדר את הסרט בערב יום הזיכרון (היום), אולם נסוג בו ברגע האחרון; מהלך של ביטול הסרט ביום השידור הוא חסר תקדים

שערורייה חסרת תקדים בשיבוץ לוח השידורים של ערוץ 2. הרשות השנייה ביטלה שידור סרט, שהפיקה, שעות ספורות לפני שאמור היה לעלות על המסך. במהלך שעות הבוקר היום (א') החליטה הרשות השנייה לבטל את שידור הסרט "החווה הסינית - רשומון" של ניר טויב, שיועד לשידור הערב (א') במרכז שידורי ערב יום הזכרון (20:45-22:05), אצל זכיינית ערוץ 2, טלעד, על זמן השידור של הרשות השנייה.

ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל הרשות השנייה, מוטי שקלאר, לוחץ מזה כחודש ימים על טלעד לשבץ את הסרט בשידורי ערב יום הזכרון. בשלב מקודם יותר, הציעה טלעד כי הסרט ישודר בשני חלקים הערב (א') ומחר בבוקר (ב'), אולם שקלאר דרש כי ישובץ בסלוט אחד.

עוד נודע, כי לאחר שהחלו הדיונים על ביטול השידור התנגדו סמנכ"ל הרשות השנייה, איילת מצגר, ומפיק הסרט, יוסי מולה, בחריפות להחלטה לבטל את השידור, אולם מנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר, הכריע נגד השידור.

לדברי שקלאר, "יום הזיכרון הוא יום של לכידות, והזדהות עם הנופלים ללא שום הסתייגויות. בעיני יום זה נועד לזיכוך המהות הישראלית, של הקולקטיב, לכיבוד הנופלים ולא יום שבו מועלים נושאים שיכולים לפגוע בשכול".

עוד נמסר, כי לאחר ההקרנה ביום שישי, הדיון הסוער והוויכוח הקשה שנוצר לאחר הסרט, ולאור פניות של משפחות שכולות התחדדה בעיני הרשות השנייה העובדה, כי הסרט עשוי להיות טעון מדי, מעורר מחלוקת, ועשוי לפגוע במשפחות השכולות. "הסרט ישודר" הוסיף שקלאר, "אך לא ביום הזיכרון".

במקום הסרט המבוטל ביקשה הרשות השניה, בשלב מסויים, לשדר את הסרט "אל חוסייני" על יחידת המסתערבים במלחמת השחרור, של אסא הפקות, אולם ראשי טלעד מתנגדים בתוקף.

יצויין, כי הרשות השנייה ערכה קידום ומסע יחסי ציבור לסרט "החווה הסינית", וטלעד כבר העלתה פרומואים לשידור. במקביל, נקבעה הקרנה מוקדמת ביום ו' האחרון במרכז עינב בתל אביב, שבעקבותיה נערך במקום דיון ציבורי סוער מאוד.

יצויין, כי מהלך של ביטול הסרט ביום השידור הוא חסר תקדים, במיוחד על רקע תוכנו ולחצים נגד שידורו. מעבר לבעיות שהדבר יוצר בשיבוץ, זהו תקדים מסוכן מאוד שבו לרשות השנייה, גם אם סלוט השידור הוא שלה, ניתנת סמכות לבטל שידור שכבר פורסם מראש, ברגע האחרון.

בכירים בערוץ 2 הביעו תמיהה על ההתנהלות הכושלת של הרשות השנייה בפרשה. מה היה קורה אם אנחנו היינו מודיעים לרשות באותו יום על ביטול סרט? האם שקלאר כעורך ראשי לא ראה את הסרט מראש? - טענו - האם אינו יכול לעמוד בלחצים שעלו בדיון הציבורי?

מטלעד אמרו בתגובה, כי "שוב, ולא בפעם הראשונה, אנחנו מקבלים עדכונים ומסרים מהרשות השנייה דרך העתונות. לעצם העניין, צר לנו על הצופים שיפסידו סרט מעניין ומרתק. טלעד נערכת ללוח שידורי חלופי, ובמהלך היום נפרסם את הלוח החדש. אנחנו בודקים מספר תוכניות. לא נשבץ שום סרט אחר של הרשות השנייה באותה רצועה", מסרו מטלעד.

הסרט של טויב מציג עדויות של לוחמים ומפקדים בכל הדרגים שהשתתפו ופיקדו על קרב החווה הסינית ב-16-17 אוקטובר 1973. במכרז העדויות עימות בין שתי גרסאות: עפ"י גרסת הלוחמים והקצינים הזוטרים הם נשלחו לחווה הסינית בפריסה רחבה ובלא כוחות סיוע מתאימים לחפש חוליות של "ציידי טנקים". זאת, בעוד שלמפקדיהם היה ידוע כי במקום קיים מתחם של כוח מצרי גדול ועדיף משמעותית.

אחד הלוחמים, יוריק ורטה, אף משוכנע שהוא וחבריו הוכנסו לקרב כבשר תותחים, מתוך החלטה מודעת. המפקדים הבכירים ובראשם מפקד האוגדה, האלוף אברהם אדן (ברן) וסגנו תא"ל דב תמרי דבקים עד היום בגירסה, כי במקום היו בעיקר ציידי טנקים שסיכנו את הצליחה הישראלית של תעלת סואץ ושגורל המערכה כולה היה מוכרע נגד ישראל אלמלא היו הצנחנים נשלחים לאותו הקרב.

הלוחמים לא סיפרו עד לאחרונה על מאורעות הקרב ההוא בשל מה שהם מכנים "לחץ" מצד מג"ד 890 של הצנחנים באותו הקרב, איציק מרדכי, אשר תבע מהם לשתוק כדי להגן על עשרות המשפחות השכולות מאותו הקרב.

בנוסף, מאשימים המפקדים הבכירים את הזוטרים בכשלון באותו קרב, ואילו מרדכי משוכנע שעמידת הגבורה שלו ושל לוחמיו איפשרה את הצליחה והביאה לניצחון הישראלי בחזית הדרום כולה, ובעקיפין גם לשלום עם מצרים.

בתוך העדויות מעלה הסרט גם כמה פרטים מביכים על התנהלותו של מפקד אוגדה סמוכה ורה"מ כיום, אריאל שרון, אשר ידע על המתחם המצרי, אך לא נמנע מלשלוח למקום כוח מילואים ולא עדכן ככל הנראה את ברן ותמרי במה שידע.

נציין, כי עשרות לוחמים שהשתתפו בקרב וצפו בהקרנה המוקדמת במרכז עינב, תבעו מהרשות השנייה לבטל את הקרנת הסרט בערב יום הזיכרון, החלטה שכאמור הוחלט בסופו של דבר לכבד.

מנגד, מספר הבמאי טויב, כי משפחות שכולות רבות פנו אליו מאז ההקרנה המוקדמת בבקשה להקרין את הסרט ולחשוף את האמת של קרב החווה הסינית.