משבר נוסף בפיאט: המנכ"ל החזק שלה התפטר דקות בלבד אחרי מינוי יו"ר חדש

מינוי הבוס של חטיבת פרארי ליו"ר מאותת שמשפחת אניילי אינה מוותרת על השפעתה בפיאט

מניות פיאט צנחו הבוקר (ב') בהתחדש שבוע המסחר ב-3.6% לאחר שהמנכ"ל החזק של הקבוצה התעשייתית הגדולה באיטליה, ג'וזפה מורצ'יו, הודיע על התפטרותו, כמה דקות אחרי הודעת הקבוצה שהיא בחרה בבוס של חטיבת פרארי, קורדרו די מונטזמולו, ליו"ר החדש שלה. היו"ר הקודם, אומברטו אניילי, בן משפחת המייסדים, מת ממחלת הסרטן ביום חמישי שעבר.

מורצ'יו, בן 56, נתפס כדמות חזקה בקבוצת פיאט וזכה בדרך כלל להערכת המשקיעים, העריכו אנליסטים שהסבירו בכך את הירידה במניות פיאט הבוקר. בהודעה לסוכנות הידיעות האיטלקית אנס"א מסר מורצ'יו שהתפטרותו נבעה מ"התנאים המשתנים שעליהם החליטה מועצת המנהלים". עיתוני איטליה דיווחו שמורצ'יו רצה להתמנות ליו"ר במקומו של אומברטו אניילי.

ג'ון אלקן, אחיינו של אומברטו אניילי, שהוא היורש בן ה-28 של משפחת אניילי מונה לסגן היו"ר. הבחירה במונטזמולו, שניהולו את פרארי שבשליטת פיאט נחשב לנקודת אור בודדת של הצלחה באימפריית הרכב של פיאט, ומינויו של אלקן, מלמדים כי משפחת אניילי, ששלטה ביד רמה בפיאט מאז ייסודה לפני 105 שנים, מתכוונת לשמור על אחיזתה ההדוקה בחברה. המשפחה מחזיקה עדיין בכ-30% ממניות פיאט.

מקורות במטה פיאט בטורינו מסרו לרויטרס שמורצ'יו ומונטזמולו נחשבו שניהם לדמויות חזקות, וסביר שהיו מתנגשים אילו היו צריכים לעבוד בשיתוף פעולה. אומברטו אניילי העניק למורצ'יו סמכויות רחבות כאשר שכר אותו למנכ"ל ב-2003 כדי להבריא את הקבוצה.

הבנקים הנושים הגדולים של פיאט מגלים נכונות לסייע ליצרנית הרכב העשירית בגודלה בעולם במאמצי ההבראה שלה. בנקים אלה עשויים להמיר חובות בסך 3 מיליארד אירו למניות של פיאט החל משנת 2005 , מה שעשוי להקנות להם את המעמד של בעלי המניות הגדולים ביותר.

"אנו נתמוך בחברה ובהנהלתה, אבל לא נתבע את הזכות להכתיב את דרכיה. נעשה עבודה בנקאית", הכריז בהקשר זה יו"ר בנק סאן-פאולו IMI , שיחד עם עוד שבעה בנקים אחרים העמידו לרשות פיאט את אשראי החירום בסך 3 מיליארד אירו בשיא מצוקתה בשנת 2002.

לפי תנאי ההלוואה, ההמרה למניות תהיה אוטומטית אם פיאט לא תצליח להשיג הפחתה מסוימת בהיקף חובותיה או לא תעמוד ביעדים פיננסיים אחרים. אחרי ההמרה יחזיקו הבנקים בכרבע ממניות פיאט.

שלושה מצעירי משפחת אניילי מונו גם הם למועצת המנהלים החדשה של פיאט, כולל ג'ון אלקן, בנו של ג'ובאני אניילי, שעמד בראש פיאט במשך כ-40 שנה עד למותו בשנה שעברה. השניים האחרים הם אנדריאה אניילי, בנו של אומברטו, ודודן נוסף שלו ושל ג'ון אלקן.