ביה"ד פסק פיצויי פיטורים מופחתים לעובד תנובה שפוטר לאחר שמעל בכספים

עם זאת קבע, כי מאחר שהכספים הושבו אין להפחית את פיצויי הפיטורים מתחת לצבור בקופות הגמל

שופטת בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, רות נטע, הורתה לשלם פיצויים מופחתים למחלק חלב בתנובה, שמעל בכספים, בגובה סכום הפיצויים הצבור בקופת הגמל שלו.

התובע הועסק כמחלק חלב בתנובה במשך 20 שנה, והתברר כי היה מנפיק חשבונות פיקטיביים על שם לקוחות שונים - שלא בידיעתם - בגין סחורה שסופקה ללקוח מסויים, אך לא נרשמה בחשבוניות שהוצאו לו. במסגרת חשבוניות אלה רשם גם החזרות של תוצרת חלב פסולה, עליהן קיבל 80 שקל מדי יום, במשך שלושה חודשים.

משנודע הדבר, נערך לו בירור בתנובה. הוא פוטר לאחר שהודה במעשיו, ונאמר לו כי יישללו ממנו פיצויי הפיטורים. לטענתו, הוסבר לו שלתוצאת הבירור לא תהיה השלכה על המשך עבודתו. לדבריו, הוא אולץ לחתום על הודעה שהוכתבה לו ולא תאמה את העובדות לאשורן.

נטע קבעה, כי מהעדויות עולה שאיש מבין עובדי תנובה לא אמר לו דברי איום, שיכולים היו לפגום ברצונו החופשי, לרבות אמירה שמשמעותה העברת העניין בו נחשד, לחקירה משטרתית.

לדבריה, טענתו לפיה הוא פותה לחתום על הודעה רק מאחר שנאמר לו שלא תהיה לה השלכה על המשך עבודתו - אינה עומדת במבחן ההגיון ולא מתקבלת על הדעת.

נטע ציינה, כי סכום הנזק הכספי שנגרם לתנובה עומד על 6,000 שקל. לדבריה, מאחר שהסכום הוחזר לה בעקבות קיזוז שכרו, הרי שהפחתת פיצויי הפיטורים מתחת לזה הצבור בקופת הגמל, תוך פגיעה בזכויות הפנסיה שלו, מהוות פגיעה בלתי-מידתית בנסיבות העניין.

לאור זה החליטה להפחית את סכום הפיצויים, ולהעמידו על סכום פיצויי הפיטורים הצבור בקופת הגמל ולא מעבר לכך. תנובה יוצגה בידי עו"ד תמר גולן. (ע"ב 014202/99).