הקשת הדמוקרטית המזרחית: הסדר הקרקעות החקלאיות סותר את חוק יסוד מקרקעי ישראל

המינהל קיבל תגובות רבות של אזרחים עירוניים פרטיים המתנגדים להצעת ההסדר

הקשת הדמוקרטית המזרחית טוענת, כי הסדר הקרקעות החקלאיות החדש שמציעים משרדי התשתיות והאוצר, סותר את חוק יסוד מקרקעי ישראל. טענה זו הועברה למינהל מקרקעי ישראל, שביקש מגופים יציגים להעביר לו את התייחסותם להצעת ההסדר. אם יאושר ההסדר, נמסר, תפעל הקשת הדמוקרטית המזרחית באמצעים משפטיים לביטולו.

נודע, כי המינהל קיבל עשרות תגובות להצעת ההסדר. בהן התנגדויות רבות שהביעו אזרחים עירוניים פרטיים. אמש הסתיים המועד הרשמי למשלוח התגובות, ובמינהל עוסקים כעת בריכוזן וסיכומן.

עוד הגיבו: ארגונים ירוקים שונים, ארגונים חברתיים וארגונים חקלאיים. המעבדים העונתיים הודיעו למינהל, כי הם מתנגדים להסדר מאחר שאינו כולל פיצוי מלא לחלקות שחכרו מהמינהל.

הצעת ההסדר כוללת מתן חוזי חכירה ארוכי טווח למושבים ולקיבוצים; העברת חלק מהשטחים החקלאיים על שם החקלאים עצמם (במקום על שם האגודות השיתופיות המנהלות את המושבים והקיבוצים); מתן זכות בניית בתים חדשים בתנאים כלכליים מועדפים בשטחי המגורים במושבים ובקיבוצים - והורדת אחוזי הפיצוי בהפשרת קרקעות חקלאיות במרכז הארץ מ-%27 ל-%20.

כפי שפורסם ב"גלובס", כוללות תגובות רבות את הטענה לפיה אין לאפשר פיצוי לרוכשים חדשים של נחלות במושבים. הכוונה לרוכשים שרכשו את הנחלות משנות ה-80 ואילך, במטרה להבטיח איכות חיים. בכירים במינהל אמרו כי הגופים הממשלתיים יצטרכו לתת דעתם לסוגייה זו.

הקשת הדמוקרטית המזרחית טוענת, כי יש לקבל החלטות מסוג זה בכנסת ולא בממשלה או במועצת מקרקעי ישראל. לטענתה, מגלם ההסדר העברת בעלות בקרקעות לחקלאים. חוק יסוד מקרקעי ישראל קובע, כי העברת בעלות תתבצע בחקיקה - ולכן אישור הסדר מסוג זה בממשלה אינו עולה בקנה אחד עם החוק.

ככלל טוענת הקשת הדמוקרטית המזרחית, כי "מדיניות הפיצוי" שנקבעה בראשית שנות ה-90 היא פסולה. זאת, שכן חברי הוועדה שגיבשו אותה היו נגועים בניגוד עניינים. נטען עוד, כי "עלות ההסדר מסתכמת ב-250 מיליארד שקל (פי 100 מעלות מבצע מכירת הדיור הציבורי). מדובר במתנת חינם שאין להצדיקה"