לא טעית, זהו ויטה

האם חיים מנדל שקד, לשעבר מנהל הלשכה של אהוד ברק, תיווך בעיסקת ויטה פרי הגליל?

חיים מנדל שקד שימש בעבר מנהל לשכתו של אהוד ברק, כשברק כיהן כראש הממשלה. ההיכרות בין השניים הולכת שנים רבות אחורה, מימי הצבא, ועם היבחרו, מינה אותו ברק לראש לשכתו. כיום, לדבריו, הוא איש עסקים העוסק בייזום עסקים ותיווך בעיסקאות והשקעות.

בשלהי 2003, רכשה חברת צנה בבעלות זאב מוזס, מחצית מאחזקות 3 איי, שהיתה בעלת השליטה בויטה פרי הגליל . שקד טוען, כי היה לו חלק בעיסקה כמתווך מטעמו של יו"ר 3 איי, אביב אלגור, ודורש כעת דמי תיווך, בגובה כ-720 אלף שקל.

אלגור וצנה, לעומת זאת, טוענים כי מעולם לא דובר על כך ששקד יקבל דמי תיווך. הוא רק ביקש להתמנות כמנכ"ל טרה, במסגרת פעילותו בעיסקת טרה, שבה ניסה לעניין את חברת צנה. לאחר שסיפר על מצבו הכלכלי הקשה, טוענת 3 איי, הבטיחה לו לפנים משורת הדין, כי תתגמל אותו עבור השעות שהשקיע בעיסקה. בוודאי שלא דובר על אחוזים, ובכל מקרה, כעת משתבע, היא כופרת בהבטחתה, שכן לא מוטלת עליה כל חובה לשלם לו.

שקד בתגובה, טוען כי הוא אדם מבוסס מבחינה כלכלית ובעל רכוש. הוא מתגורר בבית פרטי רחב מימדים בהר אדר, המשופע פריטים בעלי ערך. הוא אל"מ במיל. ויש לו גימלה של 15 אלף. גם רעייתו היא גימלאית של מערכת הביטחון, וכיום עובדת. בתקופה בה התנהלו מגעים בינו לבין 3 איי, לטענתו, היו לו מקורות הכנסה נוספים כאיש עסקים פרטי, בהיקף של מאות אלפי שקלים.

"עמלה מכובדת"

לדבריו, קיבל הצעות עבודה רבות מבכירי המיגזר העסקי בישראל לשמש כמנכ"ל בחברות בבעלותם, הן בשל כישוריו, יכולותיו והעובדה ששמו הולך לפניו, והן בשל קשריו האישיים עם ראש הממשלה ברק, שעדיין כיהן באותה עת, והקשרים הרבים שקשר לעצמו במסגרת תפקידו כמנהל לשכת ראש הממשלה. אלא שהוא, "כאיש נקי כפיים שגם מראית העין חשובה לו, בחר להשיב לכל ההצעות בשלילה. כמי שרק התפטר מתפקידו העדיף לגזור על עצמו תקופת צינון ולא לנצל את קשריו מלשכת ראש הממשלה לצרכיו הפרטיים".

שקד טוען, כי כמי שעזב את המיגזר הציבורי ורק לא מזמן השתחרר מהמסגרת הצבאית, העדיף שלא להיכנס מיד למסגרת נוקשה או קבועה ובין היתר סירב להצעה לשמש מנכ"ל מחלבות טרה. הוא העדיף להיות חלק מקבוצת משקיעים שיגבש סביבו, בניסיון לרכוש את המחלבה.

כמו כן, הוא נתן שירותי ייעוץ וניהול בשכר אותה תקופה למספר חברות כלכליות, בהן אירונאוטיקס, מערכות, ושמואלי כבלים. שקד מיוצג בידי עו"ד טל שרון, ממשרד הוזימן; 3 איי, מיוצגת בידי משרד קסוטו, נוף. משרד קסוטו נוף, טיפל בזמנו בעיסקת רכישת ויטה פרי הגליל. שותפי המשרד - עורכי הדין שמוליק קסוטו וגיא נוף, מייצגים את זאב מוזס, עוד בתקופה ששימשו עורכי דין בכירים במשרד יוסי שגב.

שקד טוען, כי תחילתו של הקשר, בניסיון לאתר קבוצת משקיעים לרכישת מחלבות טרה. בתיווכם של אביב בושינסקי, עד לא מזמן יועצו של שר האוצר, בנימין נתניהו, וגד שמרון, נוצר קשר בינו לבין אלגור, לאור העובדה ש-3 איי הביעה עניין ברכישת המחלבות וביקשה את סיועו במציאת שותף פיננסי למימון העיסקה. סוכם, לטענתו, כי יהיה זכאי ל-10 אחוז ממניות החברה.

שקד טוען, כי תיווך בין אלגור לבין מוזס ושותפו, אייל קן, המשמש כמנכ"ל צנה. הקשר נוצר באמצעות אבינועם ברוג, אחיו של ברק, הבעלים של חברת מרקט וטש, שמוזס שותף בה.

שקד, לגירסתו, נפגש בתחילה עם כל אחד מהצדדים בנפרד, ורק לאחר שקיבל את הסכמת מוזס, הפגיש בין הצדדים. אלגור הבהיר, כי ללא קשר לעיסקת טרה, יש לו עניין כי צנה תהיה שותפה בחברה הציבורית שתרכז את כל פעילות המזון של 3 איי. משקד הוא ביקש לפעול לכך שמוזס ישקיע בוויטה בהקדם האפשרי, בלי קשר לעיסקת טרה, תוך הבטחה כי הוא יתוגמל על כך בנפרד. אלגור אף ביקש משקד כי יכניס לצורך כך את ברוג. לאור זאת, נפגש שקד עם ברוג, שיצר את הקשר הראשי עם מוזס וסיכם איתו על חלוקת העבודה וחלוקת התגמולים, כך ששקד יקבל עמלה מאלגור ובורג יקבל עמלה ממוזס.

בפגישה נוספת בינו לבין אמגור, טוען שקד, הבטיח לו אלגור כי יקבל עמלה מכובדת אם העיסקה תיסגר - הוא הציע 3%, בעוד שקד רצה 5%. אלגור אמר לו, שאחרי שתהיה עיסקה, יבדקו יחד מה נהוג בשוק, ושקד לא יקופח. ההיפך.

לטענתו, עם סגירת העיסקה היה ברור לכולם כי הוא מתווך בה ויהיה זכאי לתמורה בעד שירותיו. בשום שלב, לא הכחיש אלגור את כך ששקד היה גורם יעיל בהתקשרות עם מוזס, ואולם בפועל, 3 איי בחרה להתכחש לאחריותה.

אלגור אף אמר לו, כי הוא זכאי לעמלה מופחתת בשל פשטות העיסקה והמהירות בה נסגרה. שקד טוען כי זה אבסורד, שכן בעיסקאות תיווך כאלה, לא רק שאין קשר בין מידת ההשקעה שלו לבין התמורה המגיעה לו בגין ההשקעה, אלא אף נהוג להגדיל את גובה עמלת התיווך ולתת למתווך בונוסים על הבאת משקיע טוב, כי משקיע טוב חוסך ממקבל ההשקעה זמן יקר וממון רב הכרוך בכך.

סחטנות לשמה

בכתב ההגנה, טוענים 3 איי, כי תביעתו של שקד היא סחטנות לשמה. לטענתם, שקד לא בחל בשום אמצעי, לרבות הטרדות, ניסיונות להפעלת לחץ פסול, העלאת איומים ישירים ומרומזים, והטחת השמצות בטלות, תוך רמיזות מחוצפות, כאילו 3 איי ביקשה לשלוח יד בכספי הציבור.

לטענתם, בפגישה עם שקד הוא העלה אפשרות לרכישת מחלבות טרה. באותה עת היה שקד מובטל וחסר עבודה ושאיפתו לקבל מישרה שתכניס לו פרנסה וכבוד, דחפה אותו לנסות להביא לעיסקת טרה. הוא ביקש להתמנות כמנכ"ל טרה אם תיסגר העיסקה. כמו כן, הם טוענים, הוא ניסה לעניין את החברות בעיסקאות שונות ומשונות. הוא פנה ל-3 איי וסיפר לה על מצבו הכלכלי הקשה, וטען כי השקיע בענייניה מרץ וזמן רב וכי הוא ניצב מול שוקת שבורה. 3 איי לטענתה, הבטיחה לו כמחווה של רצון טוב בלבד, לפנים משורת הדין, כי תהיה מוכנה לתגמל אותו בגין השקעת הזמן למרות שלא חלה עליה חובה לעשות כן.

לטענת 3 איי, שקד מעולם לא דרש אחוזים מעיסקאות. הוא ציין כל העת כי אינו עוסק בתיווך שכן תיווך הוא למטה ממעמדו וכל מטרתו היא לקבל משרה ניהולית קבועה התואמת את כישוריו, וזאת להבדיל מדמי תיווך מזדמנים. לטענתה, לא היה לו כל קשר לעיסקה בין צנה לבין ויטה פרי הגליל,

ולמרות זאת הוא בחר להגיש תביעה. זו התנהגות חמורה וכפויית טובה. לאור זאת, היא ביטלה הסכמתה לפנים משורת הדין ולכן אינו זכאי לקבלת כסף כלשהו.

שקד, לטענת 3 איי, גם ניסה לעניין אותם בעיסקאות עם חברת מזון איטלקית והבטיח לנצל לצורך כך את הקשרים מעברו הצבאי ומתקופתו במשרד ראש הממשלה. לטענתה, שקד לא מהווה כל פקטור בהתגבשות העיסקה. נכונותה לשלם לו סכום כלשהו פקעה זה מכבר לנוכח עזות המצח שלו, "שבחר לירוק לבאר ממנה ביקש לשתות ולהגיש תביעה מופרכת וחסרת כל אחיזה במציאות".

שקד, בתגובה לכתב ההגנה, טוען כי הוא מלא השמצות, העולות אף כדי לשון הרע. הוא מעולם לא איים, לא הפעיל לחץ כלשהו ולא עשה דבר ממה שמנסים לייחס לו.