יום עשירי ברציפות של ירידות שערים בבורסה בתל אביב

[ לברומטר ][ לאתר קרנות ] אחת האינדיקציות לתחושות הציבור היא תעשיית הקרנות: פעילים בתעשייה אמרו לנו, שאכן נרשמו היום פדיונות מסוימים בקרנות המנייתיות

המגמה השלילית בורסה בתל אביב נמשכת, כשהיום חתמו מדדי המניות הכבדות יום עשירי ברציפות של ירידות. מדד תל אביב 100 איבד היום 1.1%, והשלים בכך ירידה של 6.3% תוך 10 ימים ברציפות. תל אביב 25, שאיבד היום 0.7%, משלים בכך ירידה רצופה של 5.4%.

הירידות אינן נחלתה הבלעדית של הבורסה התל אביבית, כשהיום ראינו ירידות שערים בכל הבורסות בעולם. הירידות שחתמו אמש את המסחר בוול סטריט (הנאסד"ק, נזכיר, איבד אתמול 1.7%) נתנו את האות לירידות של כ-1.5% בממוצע שנרשמו היום גם בבורסות באירופה ובמזרח אסיה.

"למרות הירידות הרצופות, ממש אי אפשר לדבר על פאניקה בשוק", אמר לנו היום אחד ממנהלי התיקים. "נכון, אנחנו רואים רצף של ירידות, והשוק איבד כ-6% במדדים, אבל זה נעשה באופן רגוע למדי, ואי אפשר לדבר על בריחת כספים".

10 ימים של ירידות הן בכל זאת לא דבר זניח.

"צריך לראות לא רק את שיעור הירידות, אלא גם את האופן שבו הן נרשמו. למרות הירידות, מחזורי המסחר היו בינוניים למדי, למעט טבע לא נרשמו בשוק מחזורים ממשיים. אפילו היום, שהיה כבר היום העשירי ברציפות למגמה השלילית, לא ראינו מחזורים משמעותיים - בוודאי לא כאלה שיכולים להעיד על פאניקה או משהו בסגנון".

אחת האינדיקציות לתחושות הציבור היא תעשיית הקרנות. פעילים בתעשייה אמרו לנו, שאכן נרשמו היום פדיונות מסוימים בקרנות המנייתיות, אלא שלדבריהם מדובר בפדיונות במינונים מאוד נמוכים ובהיקפים שלא מלמדים על בריחת כספים או פאניקה של הציבור מהנעשה בבורסה.

"הציבור לא שעט לקרנות המנייתיות בימי העליות, והכספים נכנסו בצורה איטית ומבוקרת", אומר מנהל באחת מחברות הקרנות הגדולות. "לכן, גם עכשיו, כשהשוק יורד, הכספים שיוצאים עושים זאת באופן איטי ומדוד, ובטח שאין שעטה מהירה החוצה - שעטה שהייתה גורמת לירידות חדות יותר ומשתקפת במחזורים גבוהים בהרבה מכפי שראינו".

מנהל בחברה אחרת מודה, עם זאת, שבשבועות האחרונים החליטו בחברה שתחתיו, ולדבריו גם בחברות המתחרות, להקטין את החשיפה למניות בקרנות המנהלות. "אני יודע שהרבה מנהלים, ואנחנו בתוכם, הקטינו בתקופה האחרונה את הפוזיציה המנייתית שלהם, אחרי השיאים שנרשמו בתחילת יולי. לא מדובר במצב שבו המניות נזרקו לרצפה או משהו כזה, אבל בהחלט הייתה ירידה של כמה אחוזים טובים בחשיפה המנייתית בקרנות המנהלות - תהליך שתרם בעצמו לירידות שראינו".

עם זאת, גם אותו מנהל מעריך שהירידה זמנית. "היה מימוש רווחים, ואני מעריך שגם אם המגמה השלילית תימשך עוד כמה ימים, עיקר הירידות מאחורינו, והמגמה החיובית עוד תחזור לבורסה". גם מנהל תיקים אחר מצטרף להערכה שמדד ה-10 עוד יחזור השנה לרמת 600 הנקודות, גם אם זה ייקח זמן וגם אם נמשיך לראות עוד מימושים בדרך.

"יולי אוגוסט הם בדרך כלל תקופה שלילית בבורסה - גם בשנה שעברה היו אלה חודשיים שליליים. שאף אחד לא יטעה - לא נראה תיקון חד כלפי מעלה כפי שהיה במחצית השנייה של 2003, אבל אני חושב שהירידות האחרונות הם בהחלט הזדמנות לקניית מניות דווקא, כי מהלך התיקון קרוב לסיומו, ואני מאמין שנראה כבר בתוך מספר שבועות חזרה של העליות לשוק".

"נו, מה אתה אומר על טבע?" - זה היה משפט הפתיחה של כמעט כל מי שדיברנו איתו היום. ואכן, לא בכול יום אתם נתקלים בחברה שמפרסמת דו"ח רבעוני מצוין, עם צפי עתידי כל כך טוב כמו של טבע (רק הפייפליין של מוצרי החברה גדול פי 2 ויותר מהמתחרות הבאות אחריה) - והמניה מגיבה בירידה חדה.

אתמול בבוקר, נזכיר, רשמה המניה זינוק של 4% לאחר פרסום הדו"חות. אלא שככל שהתקרבנו למסחר בנאסד"ק, כשבמסחר המוקדם המניה דווקא צנחה, נמחקו גם הירידות בתל אביב, וזו סגרה את היום בירידה של 0.2% - תנודה יומית של למעלה מ-4.5%.

גם בנאסד"ק רשמה טבע מסחר סוער למדי. בשעות המסחר הראשונות היא צנחה בשיעורים של 6%, למרות הדו"חות הטובים. אבל בסוף היום התמתנה המגמה וטבע "הסתפקה" בירידה של 2.1%, תוך שהיא רושמת מחזור ענק של כ-490 מיליון דולר - פי 4 מביום ממוצע.

קשה להסביר כיצד חברה עם דו"חות כל כך טובים רושמת ירידה חדה דווקא ביום פרסום התוצאות. הפעילים התקשו לתת נימוקים ממשיים לירידות, ובין הסיבות ששמענו, מה שנראה הכי הגיוני זה שפשוט טבע ישרה קו עם שאר מניות הגנריקה. "נכון שלטבע יש חוקים משלה, אבל כשכל התעשייה נופלת בכ-30%-40% וטבע רק 15%, הלחץ השלילי עליה ברור, למרות התוצאות הטובות", אמר לנו אחד הפעילים.

כך או כך, מניית החברה, שפתחה את היום בפער שלילי של 1.4%, רשמה היום ירידה של 1.7% בבורסה בתל אביב, תוך שהיא ממשיכה לרכז מחזור גבוה - 144 מיליון שקל.

גם "טבע של האגרוכימיה" - מכתשים אגן , המשיכה לסבול היום מלחץ שלילי, שאפיין אותה אתמול. מכתשים אגן, שפרסמה שלשום דו"ח פנטסטי, עם תוצאות שיא מבחינתה, איבדה היום עוד 0.4%, אם כי במחזור נמוך למדי.

מניות התקשורת המשיכו גם היום לשקוע, בהמשך לפרשת דמי הקישוריות (נזכיר, כי שר התקשורת החליט על הפחתה ניכרת בדמי הקישוריות - מקור ל-20% מהכנסותיהן המצרפיות של חברות הסלולר). פרטנר השילה היום 0.6% והשלימה בכך ירידה של 11% ב-4 ימים.

בזק , שהייתה אמורה לפרסם היום את דו"חותיה, הודיעה על דחיית הפרסום בשל איחוד תוצאות YES. החברה, בעלת 50% בפלאפון, איבדה היום 2.5%, והשלימה ירידה של 7.5% ב-5 ימים.

מניית ליפמן המשיכה לאבד גובה גם היום. החברה צפויה לפרסם את תוצאותיה ביום שני בלילה. ב-3 הימים האחרונים איבדה ליפמן כ-10% מערכה, ללא הסבר. "אחד ההסברים ששמענו לירידה החדה במניה היה, שבשל הירידות בוול סטריט, המשקיעים מעדיפים למכור קודם כל את המניות שהם פחות מכירים. ליפמן, בגלל שהונפקה בנאסד"ק רק לפני מספר חודשים, היא מניה כזו, וכשהשוק סובל - היא סובלת יותר.

כך או כך, ליפמן המשיכה היום במגמה השלילית, עם ירידה נוספת של 4%.

גם ריטליקס איבדה היום גובה. החברה דיווחה היום על רווח נקי של 1.3 מיליון דולר (8 סנט למניה) על הכנסות של 28.75 מיליון דולר, לעומת רווח של 1.43 מיליון דולר (11 סנט למניה) על הכנסות של 21.5 מיליון דולר, שהציגה ברבעון המקביל אשתקד. האנליסטים צפו לחברה רווח של 6 סנט למניה, על הכנסות של 28 מיליון דולר, כך שריטיליקס הצליחה לעקוף במעט את התחזיות.

למרות הדו"ח הטוב, גם ריטליקס לא יכלה היום למגמה השלילית בשוק, ומנייתה ירדה ב-4%, תוך מחזור ער למדי.

משהו קרה היום גם במניית מעברות . המניה, שנהנתה בשנה האחרונה מרוח גבית חזקה בשוק, בעיקר בגלל פרשת רמדיה (מעברות מייצרת את המטרנה, שכבשה נתחי שוק משמעותיים בעקבות ההרעלה שנגרמה מהרמדיה בשנה שעברה), הפתיעה בצניחה של 20% במהלך המסחר, שהצטמצמה בסוף היום לירידה, חדה לכשעצמה, של 6.6%, ללא הסבר מתקבל על הדעת.

האם המשקיעים רואים את הפיצויים שתשלם רמדיה וחוששים שזה עשוי להחזיר לה קצת מאמון הציבור? לא נראה לנו. קשה לראות הורים שימהרו לתת את מוצרי החברה לילדיהם, ולא משנה כמה פיצויים החברה שילמה למי שנפגע ממוצריה. סביר יותר להניח, שמדובר במימוש לעלייה של 240% שנרשם במניה מאז נובמבר האחרון, עת פרץ משבר רמדיה.

היום התפרסם התשקיף המלא של נס טכנולוגיות, לקראת הנפקתה בנאסד"ק. התשקיף נוקב בתג מחיר גבוה מאוד לחברה - כחצי מיליארד דולר.

הסתכלנו היום כיצד הגיבו למחיר הגבוה מניות ה-IT שנסחרות בתל אביב, ואלו דווקא רשמו היום ירידות שערים. מטריקס , שהכי דומה לנס, ונסחרת לפי שווי של 95 מיליון דולר בלבד, ירדה ב-1.4%. פורמולה , החברה-האם של מטריקס ירדה בשיעור דומה, וחברת וואן תוכנה, של עדי אייל (שדומה גם היא לנס, ושווה 20 מיליון דולר בלבד) ירדה ב-1.3%. בשוק, בקיצור, לא מתרגשים ומביעים די ספקנות בנוגע לתג המחיר שהוצמד לנס.