ויקון גייסה 21 מ' ד' בבורסת פריס

חברת ויקון, אשר נוסדה לפני 4 שנים על ידי מוטי גורה, השלימה ביום חמישי האחרון גיוס של 21 מיליון דולר בבורסת ה'נובו מרשה' בפריס. שווי החברה לאחר ההנפקה עומד על 74 מיליון דולר - בטווח העליון של השווי בו תכננה ויקון לבצע את הגיוס - 75-65 מיליון דולר.

ביולי השנה הודיעה ויקון כי מוטי גורה, שכיהן עד אז כמנכ"ל משותף של החברה לצדו של יאיר שמיר, פורש מתפקידו. צעד זה התפרש אז בשוק ההון כהכנה לקראת הנפקתה הקרובה של ויקון בבורסה.

גם לאחר פרישתו מתפקיד המנכ"ל מחזיק עדיין גורה במניות וויקון (%6.7) והוא משמש גם כחבר בדירקטוריון החברה. זו הפעם הראשונה שגורה מחזיק במניותיה של חברה בורסאית מאז פרשת התרסקותה של חברת אדאקום שבבעלותו במאי 94'.

אחרי שהתאושש מעט מקריסתה המהדהדת של הבטחת ההיי-טק הגדולה שלו, שהפכה לסימן לקץ ימי הגאות העליזים בשוק המניות התל-אביבי, הקים גורה את ויקון, באמצעות הפרדתה מחברת אופטיבייס שבבעלותו. מאוחר יותר עבר גורה להתגורר בארה"ב ושם הוא שוהה עד היום.

יאיר שמיר, לשעבר מנכ"ל סאיטקס ועלית, הצטרף לוויקון בתחילת שנת 97' ולפני 4 חודשים החל כאמור לכהן כמנכ"ל החברה.

ויקון פועלת בתחום הווידיאו קונפרנסינג ופיתחה חומרה המאפשרת השתתפות בשיחות ועידה באמצעות מחשב אישי המחובר לתשתית הטלפונים הקיימת. החברה, אשר מרכזה נמצא בהרצליה, מעסיקה כיום כ-120 עובדים בארץ ובחו"ל.

מחזור ההכנסות השנתי של ויקון צפוי להסתכם השנה ב-20 מיליון דולר. החברה מבצעת את מכירותיה באופן ישיר וכן באמצעות הסכמי OEM עם חברות כמו אריקסון, פיליפס, סוני וסימנס, ובתחום ה-IP עם חברת סיסקו.

ויקון מוגדרת עדיין כסטרט-אפ וממשיכה לפי שעה לרשום הפסדים. הפסדיה של החברה בשנת 97' הסתכמו ב-5 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 98' רשמה החברה הפסד של 4 מיליון דולר, אולם התחזיות הן כי במחצית השנייה של השנה ההפסדים יתמתנו, והחברה תסיים את 98' בהפסד של 4.6 מיליון דולר.

בעדכון שפרסם לאחרונה בנק ההשקעות פופולר הצרפתי מעריכים האנליסטים כי ויקון תעבור לאיזון במחצית הראשונה של שנת 99'.

מבנה הבעלות בוויקון הוא מפוזר למדי. בעלת המניות הגדולה ביותר בוויקון היא קבוצת דוברת-שרם, המחזיקה לאחר ההנפקה כ-%12 ממניות החברה, באמצעות חברת KR וקרן פולריס 2.

מוטי גורה מחזיק כעת, כאמור %6.7 ממניות ויקון באמצעות חברות שבבעלותו. בכ-%6 ממניות ויקון מחזיקה חברת איי.פי.סי מסינגפור, כ-%5.5 מהמניות נמצאים ברשותו של קונצרן אוטו הגרמני, ואילו חברת אלקו החזקות, שבבעלות גרשון זלקינד, מחזיקה כעת כ-%4.8 ממניות החברה. בעלת מניות נוספת בוויקון היא חברת סומיטומו היפנית, שברשותה כ-%3 ממניות החברה.

הנפקתה של ויקון היא ההנפקה הראשונה של חברה ישראלית בבורסה בחו"ל מאז חודש יולי. עקב המשבר הפיננסי העולמי נכנס השוק הראשוני בוול-סטריט ובאירופה להקפאה עמוקה, כשרק כעת ניכרים ניצנים של התאוששות מסוימת. בכל מקרה, על פי ההערכות לא צפויות הנפקות חדשות של חברות היי-טק ישראליות בוול-סטריט לפני המחצית השנייה של שנת 99'.

בורסת ה'נובו מרשה' בה הונפקה ויקון נועדה לאפשר את הנפקתן של חברות סטרט-אפ בעלות שווי שוק נמוך יחסית, אשר מתקשות לבצע הנפקה בבורסות הראשיות של אירופה או בבורסת הנאסד"ק בוול-סטריט. בכך יש דמיון לא מבוטל בין ה'נובו מרשה' לבורסת ה-AIM בלונדון, אשר נועדה למטרות דומות.

מדובר בהנפקה הישראלית השנייה בבורסת ה'נובו מרשה', כשקדמה לה הנפקתה של חברת אסטרא בסוף שנת 97'. בשני המקרים ניהלה את ההנפקה חברת זינגר-ברנע, כשבמקרה של ויקון שימשו כחתמי ההנפקה גם בנק פופולר הצרפתי וחברת ג'נרל דה בנק הבלגית.