חברות גרמניות התחייבו להעניק 100 מיליון מארק לניצולי שואה

הערכות בממשלת שרודר: הסכום צפוי לגדול עוד יותר

חברות כלכליות מובילות בגרמניה כבר התחייבו לתשלומים בסכום כולל של יותר מ-100 מיליון מארק לקרן פיצויים לנפגעי שואה, והממשלה מעריכה שהסכום יגדל במידה ניכרת. זו הפעם הראשונה בה מוקמת קרן כזו, לאחר שעד כה ניתנו פיצויים ושילומים מגרמניה בידי הממשלה בלבד.

מקור בבון אמר היום (ד') ל"גלובס", כי בקרב ראשי הכלכלה הגרמנית היתה היענות חיובית ליוזמתו של הקאנצלר החדש, גרהרד שרודר, לנסות ולהסדיר את בעיית תשלום הפיצויים בדרך של מו"מ עם אירגונים יהודיים. כדי להדגיש את עמדתם, מיהרו נציגים של חברות גדולות להתחייב על תשלומים ראשונים בהיקף ניכר.

השר בודו הומבך, עוזרו של שרודר והממונה מטעמו על הקמת הקרן, אישר בפני "גלובס", שהוא כבר ניהל מגעים עם ראשי הכלכלה הגרמנית, במטרה לחפש דרך מעשית לפתור את הבעייה. הומבך הדגיש עם זאת, כי טובת העניין מחייבת לפעול בצורה דיסקרטית.

ראשי הכלכלה הגרמנית מעוניינים להשתמש בקרן כדי להסדיר תביעות נגד בנקים, חברות ביטוח ומפעלי תעשייה שהעסיקו עובדי כפייה. בכך הם מקווים למנוע פגיעה בדימוי של הכלכלה הגרמנית, ולסכל מראש אפשרות של הטלת חרם על מוצרים ושירותים גרמניים. הארגונים היהודיים אינם מעורבים כרגע ישירות במגעים להקמת הקרן, ואולם, נשיא הקהילה היהודית ונשיא הקונגרס היהודי האירופי, איגנץ בוביס, עומד בקשר בנושא עם לשכת הקנצלר. על פי ההערכה, בכוונתו של שרודר לשתף פעולה בקרוב עם הארגונים היהודיים היציגים ועם ארגוני הניצולים.

חברת הביטוח אליאנץ הכחישה, עם זאת, את הידיעות לפיהן היא מתכוונת להגיע להסדר נפרד בנושא פוליסות קורבנות השואה. החברה הדגישה, כי היא מחוייבת לוועדת החקירה הבינלאומית, בה היא שותפה עם מספר חברות ביטוח אירופיות מובילות אחרות