הקומנדו הסתבך בקפריסין: אוקיאנה מחקה 5.4 מיליון שקל

נאלצה להפריש להפסד הלוואה שמימנה את רכישת עסקי ההתפלה של החברה בקפריסין; יתרת ההון העצמי של אוקיאנה - 1.5 מיליון שקל בלבד

חברת אוקיאנה תעשיות מתקדמות מחקה ברבעון השני כ-80% מההון העצמי שלה. החברה, שמנוהלת מזה כשנה בידי יעל אפרון (לשעבר מנכ"ל תה"ל) מציגה הפסד רבעוני של 6.5 מיליון שקל לעומת רווח של 817 אלף שקל ברבעון המקביל.

לאוקיאנה, שמתמחה בביצוע עבודות ימיות (החברה הוקמה ונשלטת ע"י שלושה מיוצאי השייטת) גרעון של 4.7 מיליון שקל בהון החוזר, שמתוכו כ-2 מיליון שקל הן יתרת זכות של בעלי השליטה. כן העמידו הבעלים ערבויות אישיות לטובת החברה, בסך כולל של 1.3 מיליון שקל. היקף ההתחייבויות של אוקיאנה לבנקים עמדה בסוף הרבעון השני על כ-24 מיליון שקל, מחציתן התחייבויות שוטפות.

אוקיאנה מתמקדת בשני תחומי פעילות עיקריים: עבודות הנדסה אזרחיות ימיות ופיתוח מערכות מחשב קשיחות ומערכות ניווט ובקרה. צבר ההזמנות של החברה בסוף יוני עמד על 44 מיליון שקל, רובו הגדול בתחום של עבודות הנדסה, כרייה ושירותים ימיים.

החברה מעדכנת, כי היא מנהלת מו"מ עם לקוחות בארץ ובחו"ל לעבודות בהיקף כולל של כ-50 מיליון שקל. עוד מציינת אוקיאנה, כי הינה בעלת זכות סירוב ראשונה לביצוע עבודות הנדסה ימיות במסגרת הקמת מתקן התפלה בפלמחים, שהיקפן עשוי להגיע ללמעלה מ-30 מיליון שקל.

ההפסד הכבד ברבעון השני, שהעביר את אוקיאנה להפסד של 6 מיליון שקל בחודשים ינואר-יוני 2004 (לעומת רווח של 1.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה) כולל בעיקר הפסד הון חד פעמי מהפחתת יתרות חייבים לזמן ארוך ורכוש קבוע בסך של 6.2 מיליון שקל. עיקר ההפחתה בוצעה בגין יתרת הלוואה לרוכשי חברת IOE מקפריסין, בסך 5.4 מיליון שקל, בשל פיגור בפירעון ההלוואה.

בספטמבר 2001 חתמה אוקיאנה על הסכם למכירת החברה,שביצעה פרוייקט התפלה בלרנקה ואמורה היתה לבצע פרוייק נוסף, עבור חברת חשמל מקומית, תמורת סכום של 8 מיליון שקל שהועמד על ידה לרוכש כהלוואה לזמן ארוך.

נכון לדצמבר 2003 פיגרה הרוכשת בהחזר ההלוואה בסכום של כמיליון שקל, אך אוקיאנה העריכה בדוחות כי הסכום שבפיגור ישולם לה במהלך 2004. ברם, לדברי אפרון נראה כי רוכש החברה הקפריסאית איננו מסוגל להמשיך ולשלם את ההלוואה כל עוד לא יוצא פרוייקט ההתפלה לפועל. לדבריה: "ביצוע הפרוייקט נדחה כבר 4 שנים וקשה לראות מתי ייצא לפועל, על רקע החורף הגשום שעבר על קפריסין. הרוכש לא משלם כבר חצי שנה ובקושי עונה על מכתבים שאנחנו שולחים לו".

הפחתות נוספות ביצעה אוקיאנה בעקבות הערכת שווי למבנה המשרדים המשמש אותה בראש העין, שבו היא מחזיקה 70% מהזכויות. בעקבות ביצוע ההערכה הופחת שווי הנכס ב-160 אלף שקל. כן הופחתה הלוואה לחברת ד.נ.ר המחזיקה ביתרת הזכויות במבנה בסך של כ-600 אלף שקל הואיל וחלקה במבנה משועבד לטובת פירעון ההלוואה. אשתקד דיווחה אוקיאנה כי ד.נ.ר הפסיקה לשלם את חלקה במשכנתא המשותפת על הבניין ואוקיאנה פרעה את חובותיה. בין הצדדים מתנהלים מגעים לעיסקה בה תרכוש אוקיאנה את חלק ד.נ.ר בבניין כנגד יתרת חובותיה (כ-3 מיליון שקל).

זה עוד לא הכול. אוקיאנה הפרישה סכום נוסף להפסד צפוי מפרויקט הקמת בית משאבות במתקן ההתפלה באשקלון. היקף העבודות של החברה בפרויקט הינו כ-11.6 מיליון שקל והוא צפוי כעת להסתיים ברבעון הראשון של 2005 בניגוד להערכת לוח הזמנים המקורי שצפתה את סיום הפרויקט ברבעון הרביעי השנה. הארכת לוח הזמנים גרמה להפסד חזוי בתום ביצוע העבודות.

מחזור ההכנסות של אוקיאנה במחצית הראשונה של השנה עמד על 48.7 מיליון שקל, כמעט כפול במחצית הראשונה אשתקד. הגידול בהכנסות נובע מביצוע עבודות הנדסה ימית בהיקף משמעותי במסגרת פרויקט ההתפלה באשקלון ומביצוע עבודות חפירה ימיות בהיקף גדול. בתחום המערכות האלקטרוניות חלה האטה במכירות החברה ולכך היתה השפעה ישירה על הרווח הגולמי שעמד במחצית הראשונה של השנה על 5.2 מיליון שקל, ירידה של 16% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הרווח התפעולי של אוקיאנה נחתך בחצי ל-1.1 מיליון שקל כתוצאה מהמפסד שנוצר במסגרת פרויקט ההתפלה והירידה בהיקף המכירות במגזר המערכות האלקטרוניות.

אוקיאנה, הנסחרת בשווי של כ-11 מיליון שקל בלבד, הרוויחה אשתקד 2 מיליון שקל לאחר הפסד מצטבר של 11 מיליון שקל בשנים 2002-2001. החברה מוחזקות כיום בעיקר ע"י חברת אקווה מרין (22.6%), פרוספר לוי (16.3%) והמייסדים - יוחנן שפיר, יוסף כיבשני ויעקב ארליכמן (14% מההון כ"א).