ישראל תעניק הקלות לחברות הגנריקה - בניגוד להבטחות לארה"ב בנושא

יצרני התרופות האמריקניים יקבלו בלעדיות בשיווק בלבד - ולא ייהנו מהגנה על המידע שימסרו

איום בקרע ביחסי המסחר בין ישראל לארה"ב, על רקע כוונת הקבינט הכלכלי לאשר היום (ב') הצעה החלטה לשינוי ההגנה על זכויות הקניין הרוחני של חברות התרופות הבינלאומיות.

ההצעה שעל הפרק אינה עומדת בדרישות שהעמיד נציב הסחר האמריקני, רוברט זליק, אך הממשלה מתכוונת להכלילה בחוק ההסדרים ולאשרה כסופית, למרות ההתנגדות האמריקנית החריפה.

מקלים על טבע

ההצעה תשפר משמעותית את מצבן של חברות התרופות הגנריקה הישראליות, ובראשן טבע , ביחס לאיום שהיה עד כה בצמצום אפשרותן להסתמך על המידע בתיקי הרישום של חברות התרופות הבינלאומיות, המוגשים למשרד הבריאות.

השינוי יעניק רק בלעדיות שיווק בישראל והיתר פיתוחן של תרופות גנריות לייצוא גם בתקופת ההגנה, ולא בלעדיות מידע, ככפי שדרשה ארה"ב.

ההגנה תינתן לתקופה של עד חמש שנים ולא לחמש שנים מלאות, יצמצמם את מספר התרופות שיהיו זכאיות להגנה, וידחה את היישום לינואר 2006, כפי שדרשו חברות הגנריקה הישראליות.

בכך ייחסכו חלקית עלויות למערכת הבריאות בייקור סל התרופות, אשר נאמדו ב-114 מיליון שקל, 3% מההוצאה השנתית על תרופות בתקציב המדינה.

סמנכ"ל בכיר בטבע, חיים הורביץ, שהוא גם יו"ר יצרני התרופות בהתאחדות התעשיינים, אמר ל"גלובס": אם נצליח לעשות את זה, השגנו הישג יפה מאוד לתעשייה המקומית ויחסית המתקנות את הגלולה המרה של עליית תקציב הבריאות בישראל, שהיה מתייקר מאוד עקב עיכוב הכנסת תרופות גנריות הזולות בעשרות אחוזים מהאתיות".

לדברי הורביץ, "לחצנו לדחיית ביצוע התיקון ואני שמח שהמימוש אמנם נקבע לינואר 2006. זה הישג מצוין לתעשיית התרופות הישראלית, שיתן לכל החברות שנה להיערך ובמהלכה גם להכניס לשוק מוצרים גנריים שנמצאים בשלבי רישום, ששווים מיליוני דולרים. יש מוצרים רבים כאלה, לחברת טבע ולחברות הגדולות בישראל, בהן דקסון, תרו ואגיס".

בלי אישור אמריקני

זליק הסכים בחודש מאי לערוך בחינה מחודשת של ההחלטה להוריד את ישראל בדירוג המדינות המפרות קניין רוחני (Priority Watch List), בעקבות התחייבותה הכתובה של ישראל שניתנה בידי שר התמ"ת, אהוד אולמרט, ובעקבות ביקורם של אולמרט ויוסף לפיד בארה"ב, לדיונים בנושא.

לטענת גורמים אמריקנים, ישראל עומדת להפר את ההסכמות עם ארה"ב בחוק מצומצם מזה שהבטיחה, כדי להגן על החברות המקומיות ובראשן טבע, ומבלי שקיבלה את אישור ארה"ב לשינוי ההסכמות.