ספר: אגרות והיטלי פיתוח ברשויות מקומיות

חשיבותו של הספר "אגרות והיטלי פיתוח ברשויות מקומיות" מתמקדת בעיקר בהיותו חרישה בקרקע בתולה, באשר מחקר אקדמי, ספר מחקרי או פסיקה מקיפה בנושא - אין.

פיתוח מוניציפלי והתקנת מערכות התשתית המוניציפליות הבסיסיות מהווים נדבך מרכזי בפעילותה, בסמכותה ובאחריותה של הרשות המקומית. היקפו וחשיבותו של ענף מיסוי זה נובעים בעיקר מחשיבותו המעשית ומנגיעתו לכל אזרח ואזרח. על פי הערכות שמאיות מקובלות, עלותן של האגרות והיטלי הפיתוח מהווה מרכיב של כ-%7 ממחירו של כל נכס מקרקעין בנוי באיזורי ביקוש, ובשיעור אף גבוה מזה בפריפריות.

הכרך הראשון בספר הוא כרך המחקר, ובו דיון במגוון סוגיות. החל מסקירה היסטורית על הולדתם והיווצרותם של האגרות והיטלי הפיתוח, המשך בניתוח מהותם, בסיסם הרעיוני, המשפטי והכלכלי בהתייחס לרבדיהם ולמרכיביהם המשותפים, וכלה בדיון קונקרטי בכל אחד מהסוגים בנפרד: סלילת רחובות, ביוב, מערכת הולכת המים ומערכת התיעול (ניקוז) - בהתייחס לאפיונים הייחודיים של כל אחד מאלה. הספר לא מדלג על עיסוק בסוגיות זנוחות, כגון: אגרות והיטלי פיתוח ביש"ע וכן השקת נושא זה לפירוק, פשיטת רגל וכינוס נכסים.

בצד הניתוח האקדמי של הסוגיות הנוגעות לנושא הספר, עוסקים המחברים אף בפן הפרקטי, כגון: אכיפתם וגבייתם של תשלומי האגרות והיטלי הפיתוח, אם בדרך של אכיפה משפטית או אכיפה מינהלית; תקיפת חוקיותם של האגרות והיטלי הפיתוח - סמכויות הערכאות השונות; תובענה להשבת כספים ששולמו ביתר והתגוננות מפניה; ולבסוף אף הצעות ודרכי פיתרון, להתמודדות עם הקשיים ואי הבהירויות בסוגיות השונות. הכרך הראשון אף כולל טבלאות, המציגות את התפתחות חקיקת העזר ב-51 רשויות מקומיות בארץ מאז תקופת המנדט ועד היום.

הכרך השני הוא כרך הנספחים, הכולל בחובו: דברי חקיקה רלבנטיים, פסקי דין שלא פורסמו בסוגיות הנידונות, דוגמאות לתחשיבים הכלכליים שמכוחם נקבעים התעריפים, וחוזרי מנכ"ל משרד הפנים הכוללים הנחיות והוראות בנושאים הרלבנטיים.

הספר מלווה בתוכן עניינים מפורט ובמפתחות חקיקה ופסיקה. הספר נכתב בצורה ברורה ומהירה, תוך ניתוח הסוגיות בצורה דידקטית ומשתלבת