ניפון היפאנית משכה התביעה נגד קאפלה, שחויבה ב-250 אלף שקל הוצאות

ספק אם ניפון תוכל לגבות את הסכום שנפסק לטובתה בבוררות, מאחר שקאפלה נמצאת בהליכי פירוק

השופטת בדימוס הדסה בן-עתו, ששימשה בוררת בסכסוך בין חברת התוכנה קאפלה לבין החברה היפאנית ניפון, קבעה כי קאפלה תשלם הוצאות בגובה 250 אלף שקל לניפון. זאת, לאחר שניפון הודיעה שהיא מוותרת על תביעתה מאחר שקאפלה נכנסה לפירוק ואין ממי לגבות את הכספים.

ניפון וקאפלה התקשרו ביניהן בהסכם לפיתוח גרסה יפאנית לתוכנה של קאפלה. מאחר שקאפלה נדרשה להוציא סכומי כסף גבוהים לצורך פיתוח התוכנה, התחייבה ניפון לרכוש ממנה בסכום מינימום של 7 מיליון דולר.

בשלב מסוים טענה ניפון, כי קאפלה לא עומדת בדרישות וחדלה לשלם, בטרם תמו חמש שנות ההסכם. קאפלה הגישה נגדה תביעה בסך 20 מיליון דולר בגין הפרת הסכם. ניפון הגישה תביעה נגדית.

בן-עתו הגדירה את ההתקשרות בין קאפלה לניפון כהתקשרות בין צדדים השונים מאוד זה מזה בכל המובנים. היא לא השתכנעה, כי קאפלה פעלה בחוסר תום לב, וקבעה כי המטרה המשותפת של הצדדים היתה הפצת תוכנה איכותית, המתאימה לשוק היפאני, כדי להשיג נתח מהותי בשוק ביפן.

במשך השנתיים הראשונות לקיום ההסכם פעלו הצדדים על-פיו, בעוד קאפלה עושה מאמצים לשפר ולעדכן את המוצר על ידי הוצאת גירסאות חדשות ומעודכנות, וניפון משתדלת לפרסם את המוצר ולהפיצו ביפאן.

בשלב מסוים ניפון האשימה את קאפלה, כי המוצר פגום. קאפלה מצידה האשימה את ניפון בכך שקיבלה החלטה אסטרטגית להשתחרר מההסכם, בשל כשל שיווקי שלה, ובמידה רבה בשל המצב הכלכלי ביפן. עוד טענה, כי ניפון, ועשתה הכל כדי לחנוק אותה, על ידי עיכוב תשלומים וכן אילצה אותה להסכים לשינויים בהסכם, שלא היו מוצדקים.

בסיום פסק הבוררות החלקי נקבע, כי קאפלה לא עמדה בהתחייבויותיה ולכן ניפון היתה רשאית להפסיק את רכישת המוצר. בן-עתו ציינה, כי שאלת הנזקים הכספיים תידון בשלב השני של הבוררות.

בעקבות ההחלטה פנתה קאפלה לבית המשפט, בבקשה לבטל את פסק הבוררות. בית המשפט הורה להמתין עד לסיום הבוררות.

כעת הסתיימה הבוררות, אך מאחר שניפון ויתרה על תביעתה, לא נדרשה בן-עתו לדון בנזקים הכספיים. בן-עתו פסקה 250 אלף שקל לטובת ניפון, אבל נראה שגם את הסכום הזה היא לא תוכל לגבות, ותסתפק ב-100 אלף שקל שניתנו בבוררות בערבות אישית.

ניפון יוצגה בידי עוה"ד משה בלטר ויעקב לירז, ממשרד בלטר-גוט-אלוני. קאפלה יוצגה בידי עוה"ד מיקי שפיגלמן ואילן רונן, ממשרד דן כהן-שפיגלמן, ברק-זמיר.