המחבל המתאבד הגיע לחנות הגבינות בלב שוק הכרמל - ופוצץ עצמו; 3 הרוגים ו-34 פצועים

(עדכון) - הפיצוץ אירע בדוכן בפינת הרחובות הרמב"ם והכרמל * המחבל הגיע מאיזור שכם; החזית העממית קיבלה אחריות

;

שלושה אזרחים ישראלים נרצחו היום (ב`) בפיגוע התאבדות בלב שוק הכרמל בת"א. 34 בני אדם נפצעו בפיגוע, מהם שניים באורח אנוש. ארגון החזית העממית לשחרור פלשתין נטל אחריות לפיגוע וטען, כי המחבל המתאבד הוא עאמר אל-פאר, בן 18, תושב מחנה הפליטים עסכר בשכם.

המחבל המתאבד הפעיל את המטען סמוך לשעה 11:15, סמוך לחנות גבינות במרכז השוק, ברחוב הכרמל פינת רמב"ם. הנזק שגרם המטען לא היה גדול, וההערכה היא, כי מטען החבלה היה קטן יחסית, וכי ההרוגים והנפגעים קשה, היו בסביבת חנות הגבינות. כ-20 מן הפצועים פונו לבית החולים איכילוב בתל-אביב באמבולנסים של מד"א, והשאר טופלו במקום, או שהתפנו בכוחות עצמם לקבלת טיפול רפואי.

שוק הכרמל נחשב ליעד אטרקטיבי לביצוע פיגוע התאבדות, בשל הקהל הרב הנמצא במקום כל העת. בנוסף, אמרו גורמים במשטרת מחוז ת"א, מתגוררים ועובדים באיזור מאות שוהים בלתי חוקיים פלשתינים, המצליחים להסתנן מהשטחים.

למרות שאין לעת עתה ראיות למעורבות של השב"חים בפיגוע, ההערכות במערכת הביטחון הן, כי המתאבד נעזר בסייענים שהכירו את השוק ואת הדרך לת"א. לאחר הפיגוע החלו כוחות הביטחון במרדף אחרי מכונית חשודה שנראתה עוזבת את מקום הפיגוע.

בהודעת החזית העממית נאמר, כי הפיגוע הוא תגובה לחיסולם של שניים מבכירי הארגון, אמג`ד מליטאת ויאמן פרג`, בשכם לפני כחצי שנה. במערכת הביטחון אמרו, כי לפיגוע לא קדמה התראה ממוקדת, ולפיכך גם לא נקטה מערכת הביטחון בפעולות המקובלות במקרים כאלה: הטלת כתר הדוק של כוחות צה"ל על העיר שכם, המכונה "רשת דיג"; הצבת חסימות בכל הכניסות מן השטחים לישראל ופריסת שוטרים באתרים מועדים.

ההערכה היא, כי המחבל עשה את דרכו מאיזור שכם לרמאללה, ומשם יצא מערבה לכיוון ת"א. הסיבה למסלול ה"עוקף" היא ככל הנראה, גדר ההפרדה, המונעת כניסה מן השומרון לתוך שטח ישראל, ולפיכך העדיפו המחבלים לנוע דרומה, ומשם לצאת לת"א.

במערכת הביטחון מעריכים, כי גילגול הפיגוע החל לפני פירסום הידיעות על עזיבת ערפאת את השטחים, וגם בהודעת נטילת האחריות לא הוזכרה עזיבת ערפאת. בכל מקרה, מעריכים בישראל, צפויים כלל הארגונים הפלשתינים להגביר את הנסיונות לבצע פיגועים כדי להעלות את ערכם לקראת הסדר החדש בשטחים, לאחר היעלמותו של ערפאת.

במהלך שנת 2004 נרשמה ירידה חדה בפיגועים בתוך הקו הירוק, ובפיגועי התאבדות בפרט. מתחילת השנה בוצעו 14 פיגועי התאבדות, מהם שישה פיגועי התאבדות שחדרו לתוך ישראל: שלושה בירושלים, פיגוע כפול באשדוד, פיגוע כפול בבאר-שבע והפיגוע שאירע הבוקר. בנוסף, בוצעו כמה פיגועי תופת, בהם לא הצליחו הפלשתינים להשלים פיגוע התאבדות מתוכנן והחליטו להפעיל את המטענים לפני הזמן: הפיגוע בתל-אביב ביולי, בו נהרגה חיילת; הפיגוע במחסום קלנדיה, בו נהרג אזרח פלשתיני וכמה שוטרים נפצעו.

ראש השב"כ, אבי דיכטר, שנשא בעת הפיגוע הרצאה בכנס של המי"ל במרחק קצר מאוד ממקום הפיגוע, אמר כי ב-2004 נרשמה עליה בסיכול פיגועי ההתאבדות הפלשתינים בתוך ישראל: מתחילת השנה ועד הבוקר סוכלו 36 פיגועי תופת, שהם 74% מן הפיגועים המתוכננים. 26% מן הפיגועים הצליחו, ובהם נהרגו עד הבוקר 52 בני אדם, ונפצעו 248. ב-2003 סוכלו 42 פיגועי התאבדות, שהיו 62% מן הפיגועים שתוכננו. בפיגועים שהצליחו ב-2003 נהרגו 144 בני אדם ונפצעו 715.

דיכטר ציין, כי פיגועי ההתאבדות הם הסיכון המרכזי והאסטרטגי של הטרור הפלשתיני: למרות שחלקם היחסי של פיגועי ההתאבדות מקרב כלל הפיגועים הוא 0.6% (כ-140 פיגועים), הם גרמו ל-65% מן ההרוגים הישראלים (634 הרוגים עד הבוקר).