הכשרת הישוב תמכור בשבוע הבא מניות ב.ס.ס.ח ב-17 מיליון שקל

הצעת המכר תתבצע לפי שווי של 63 מיליון שקל לב.ס.ס.ח, בדומה לערכה בספרי הכשרת הישוב

חברת הכשרת הישוב החזקות ביטוח מתכוונת למכור בשבוע הבא מניות החברה-הבת ב.ס.ס.ח לציבור בהיקף של 17 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס".

הצעת המכר, בהיקף של 26% ממניות ב.ס.ס.ח, משקפת שווי של 63 מיליון שקל לחברה זו, בדומה לערכה בספרי הכשרת הישוב החזקות ביטוח. לצד הצעת המכר, תנפיק ב.ס.ס.ח אופציות הניתנות למימוש במניותיה עד נובמבר 2007.

לאחר ההנפקה ובדילול מלא של האופציות ושטרי הון, שמחזיקים משקיעים קיימים בב.ס.ס.ח, תרד החזקתה של הכשרה החזקות ביטוח ל-50% ממניות ב.ס.ס.ח (לעומת 86.5% כיום), שהיא ההחזקה המינימלית המותרת לבעל שליטה בב.ס.ס.ח.

ב.ס.ס.ח - החברה הישראלית לביטוח אשראי - עומדת להיות החברה השנייה מקבוצת הכשרת הישוב החזקות ביטוח שמונפקת השנה. קדמה לה החברה האחות, הכשרת הישוב ביטוח, שהנפיקה במהלך חודש מאי מניות ואג"ח להמרה. את הצעת המכר של ב.ס.ס.ח, כמו הנפקת הכשרת הישוב ביטוח לפניה, תוביל חברת החיתום לידר לצד אלטשולר שחם חיתום.

ביטוחי אשראי

ב.ס.ס.ח פועלת בתחום ביטוח אשראי לטווח קצר ובמתן שירותים נלווים לביטוח זה. מדובר בחברה הוותיקה בענף בו פועלת, בעיקר, עוד חברה אחת - כלל ביטוח אשראי.

ב.ס.ס.ח משווקת כיום פוליסות ביטוח מפני סיכוני אשראי (לרוב עד שנה) הנובעים מאי תשלום מתמשך, חדלות פירעון של הקונה בעסקה או סיכונים פוליטיים בארץ היעד. החברה עוסקת בעיקר בביטוח סחר חוץ.

הכשרת הישוב החזקות ביטוח רכשה את השליטה בחברה במסגרת הפרטתה בשנת 2001. שנה לאחר מכן מיזגה לתוכה את אשור, אשר עסקה בעיקר בביטוח סיכוני סחר פנים. במחצית הראשונה של השנה רשמה ב.ס.ס.ח רווח נקי של 6.8 מיליון שקל, לעומת 4 מיליון שקל ב-2003 כולה ו-7 מיליון שקל בשנת 2002 כולה.

סך הפרמיות של החברה הסתכמו במחצית 2004 ב-32.2 מיליון שקל ובשנת 2003 כולה ב-58.5 מיליון שקל. ההון העצמי של ב.ס.ס.ח עמד בסוף יוני על 48.3 מיליון שקל, ובנוסף רשומים במאזן החברה כתבי התחייבות נדחים בהיקף של 8.5 מיליון שקל (בעקבות הנפקה פרטית בהיקף של 11 מיליון שקל שבוצעה בחודש יוני ושיתרת התמורה ממנה הועברה לחשבון החברה בתחילת חודש יולי).

בחודש שעבר העניקה חברת מידרוג דירוג של Aa3 לאיתנות הפיננסית של ב.ס.ס.ח, דירוג שפירושו ביטחון פיננסי גבוה על פי כל אמת מידה (ה-3 מציין שהחברה מצויה בחלק התחתון של קטיגוריית הדירוג).

מידרוג ציינה שרון וייסברג, יו"ר הדירקטוריון של ב.ס.ס.ח הוא גם בעל עניין ודירקטור במידרוג. לוייסברג, הוסיפה חברת הדירוג, אין כל נגיעה לדירוגים המתבצעים על ידה וזה של ב.ס.ס.ח בפרט.

יכולת כיסוי טובה

בשיקולים העיקריים לדירוג הגבוה לו זכתה ב.ס.ס.ח מציינים במידרוג, כי רמת הלימות ההון של החברה ביחס להיקף החשיפות ופיזורן גבוהה מאוד ביחס למקובל בענף. הרמה הזו מאפשרת עמידה בהתחייבות הביטוחית כלפי בעלי הפוליסות.

ניתוח סטטיסטי לאמידת ההפסד הצפוי בתיקי ביטוח אשראי לפי מתודולוגיה של מודי'ס, מצביע על יכולת כיסוי ביטוחי טובה מאוד במרבית התרחישים האפשריים, שכן טיב הכיסוי הביטוחי רגיש לרמת הלימות ההון של החברה.

זאת ועוד, החברה, שמנוהלת בידי דוד מילגרום (לשעבר הממונה על התקציבים באוצר) הגדילה את היקף הפעילות בשנים האחרונות, בהתבסס על מנגנון חיתום הנשען על ידע וניסיון נצבר, למרות התחרות שהתפתחה בענף ובתנאי שוק קשים בארץ ובעולם.

רמת החשיפה של החברה מגודרת ע"י ביטוחי משנה. היקף הכיסוי המשמעותי הניתן ע"י מבטחי המשנה, מציינת מידרוג, מגביל את יכולתם של הפעילים בענף ביטוח אשראי לנקוט במדיניות תחרותית אגרסיבית ומתמשכת שתגדיל את החשיפה לסיכון.