ירדן במו"מ עם החברות אמוקו ואגיפ לייבא גז בצינור ממצרים לעקבה

בעבר צפו כי הצינור ישמש להעברת גז לישראל * משרד התשתיות: נייבא גז מצרי רק לאחר הסכמה מצרית רשמית

ממשלת ירדן הודיעה על מגעים עם שתי חברות מארה"ב ומאיטליה על ייבוא גז ממצרים בצינור, מפורט-סעיד לעקבה. בשלב שני תנהל מגעים להרחבת הייצוא לשטחים, לסוריה ולתורכיה. יצויין, כי מדובר בצינור, שמומחים בישראל העריכו לאחרונה, כי יספק את הגז המצרי לישראל.

שר האנרגיה והמחצבים הירדני, האני מולקי, אמר בראיון לעיתון הירדני "א-ראי", כי המגעים לייבוא גז מצרי מתנהלים עם חברות מאיטליה ומארה"ב, שקיבלו אישור מממשלת מצרים להנחת הצינור ממזרח לפורט-סעיד.

יצויין, כי חברות אלה הן אמוקו האמריקנית ואגיפ האיטלקית, הנחשבות מועמדות לאספקת גז טבעי ממצרים לישראל.

מולקי הוסיף, כי מעקבה ימשיך הצינור לאורך אוטוסטרדת המדבר למפעלי פוספטים בשידייה, למפעלי מלט בראשידיה ולתחנת הכוח התרמית חוסין שבזרקא. בשידייה ישמש הגז לייצור חומצה פוספטית, ובמפעלי המלט ותחנת הכוח ישמש לייצור חשמל. לדבריו, תבחן ירדן את האפשרויות לשווק את הגז לשטחי הרשות הפלשתינית, לסוריה ולתורכיה.

"ירדן מקדמת בברכה את הרעיון להקים נמל מיוחד בעקבה, לקבלת הגז לא רק ממצרים, אלא גם מסעודיה, ובכך להגביר את שילובה של ירדן ברשת גז ונפט איזורית", אמר מולקי. לדבריו, הקציבה ממשלת ירדן 600 אלף דולר לסקר היתכנות לפרוייקט זה. לאחרונה החלה אגיפ בהנחת צינור גז מפורט-סעיד מזרחה, ובמקביל חתמה על הסכם לאספקת גז לרשות הפלשתינית.

בכיר בחברה מסר לאחרונה על מגעים בסוגיה עם חברת החשמל, הצרכנית הפוטנציאלית הגדולה ביותר בישראל לגז.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה, כי מגעים לייבוא גז ממצרים יתקיימו, לאחר שתימסר הודעה רשמית מממשלת מצרים לממשלת ישראל על נכונותה לאספקת גז טבעי לישראל.

"חשיבות אספקת גז רציפה ואמינה לישראל בכל עת מחייבת הודעה של ממשלת מצרים לממשלת ישראל, שבה תביע מצרים נכונות לאספקת גז טבעי לישראל. עם קבלת הודעה זו תנחה ממשלת ישראל את הגורמים העוסקים מטעמה בנושא, לנהל מו"מ מואץ בעניין זה".

גם העיתון פייננשל-טיימס מדווח, כי חברת הענק האמריקנית אמוקו - שהציעה למכור גז טבעי לישראל משדות גז שבבעלותה במצרים - עומדת לחתום בימים הקרובים על הסכם לאספקת גז לירדן, ללא שיתוף פעולה עם ישראל. בעבר דובר, כי הסכם לאספקת גז בין מצרים לישראל, יכלול שלוחה שתספק גז לירדן.

גורמים במשק האנרגיה בארץ הופתעו היום (ה') מדבר חתימת ההסכם בין מצרים (באמצעות אמוקו) לבין ירדן, משום שהתכנון המקורי, הקיים זה שלוש שנים היה הסכם משולב בין מצרים, ירדן, ישראל והרשות הפלשתינית.

יצויין, כי קיים קיפאון זה כשנה במו"מ לאספקת גז טבעי ממצרים לישראל, בשל עירוב שיקולים מדיניים על ידי המצרים.

הגז המצרי יועבר לירדן באמצעות צינור ימי, שיחצה את מפרץ אילת, ויגיע עד עקבה. בעקבה תבנה אמוקו, יחד עם חברת הענק הבלגית, טארקטאבל, מערכת הפצה שתוביל את הגז עד לעמאן. אספקת הגז מתוכננת החל משנת 2000 ובצינור שיוביל את הגז יושקעו מאות מיליוני דולר.

ירדן תרכוש ממצרים כמות התחלתית של מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה, אשר תגדל בהדרגה ותגיע עד ל-3.5 מיליארד מ"ק בשנת 2002. לשם השוואה, ישראל תכננה לרכוש ממצרים כמות גז טבעי של התחלתית של 2.5 מיליארד מ"ק בשנה.

יצויין, כי אמוקו היתה אמורה לספק גז טבעי לישראל, מתוך שדות גז שהבעלות עליהם משותפת עם חברת הענק האיטלקית אגיפ ועם חברת הנפט הלאומית של מצרים. כפי שפורסם ב"גלובס", אגיפ החליטה באופן עצמאי להתחיל בהקמת צנרת גז ממצרים לכיוון ישראל, בהשקעה של כ-200 מיליון דולר, למרות הקיפאון במו"מ בין מצרים לישראל.

בשבועות האחרונים היו בישראל הערכות אופטימיות, לפיהן המו"מ עם מצרים יחודש, בשל חתימת הסכם וואי. סוכנות הידיעות רויטרס אף דיווחה השבוע, כי חברת אמוקו מנהלת מגעים מחודשים עם חברת החשמל הישראלית, לגבי אפשרות של אספקת גז.

ירדן היא המדינה הראשונה, שאליה תייצא מצרים גז. גורמים במשק האנרגיה בארץ מעריכים, כי הפיכתה של מצרים ליצואנית גז תקל על המגעים לאספקת גז לישראל