רשות ני"ע שוקלת צעדים נגד בכירים במזרחי בשל אי פרסום תנאיו של ויקטור מדינה

מידע שהגיע לרשות חושף התנהלות מעוררת שאלות של הבנק בנושא * פרקליט הבנק: מדובר בבירור ולא בחקירה פלילית

רשות רשות ניירות ערך שוקלת לנקוט בצעדים נגד בכירים בבנק המזרחי , ובראשם היו"ר יעקב פרי, בפרשת הדיווח על תנאי פרישתו של המנכ"ל הקודם, ויקטור מדינה. כך נודע ל"גלובס".

החשד לכאורה: הימנעות ממסירת דיווח מיידי, ומאוחר יותר - ניסיון לטשטש את המהלכים בתוך הבנק, אשר בעקבותיהם נמנע בנק המזרחי ממסירת הדיווח. בחלק מהיבטי הפרשה קשור גם המנכ"ל הנוכחי, אלי יונס.

הבנק העדיף שלא למסור את הדיווח משלושה טעמים: למנוע תרעומת על הסכום הגבוה שניתן למדינה; למנוע סיבוכים ביחסי העבודה, על רקע מיזוג בנק טפחות ופיטורי מאות מעובדיו; וחשש מפני טירפוד הסכם העסקתו של יונס, הכולל הטבת אופציות בשווי 29 מיליון שקל.

ב-29 באפריל אישר הדירקטוריון מענק של 13.5 מיליון שקל למדינה ומענק של 5 מיליון שקל למשנה למנכ"ל היוצא, ראובן אדלר. הבנק פירסם דיווח על החלטות אלו רק ב-26 באוגוסט, בעקבות פניית הרשות והפיקוח על הבנקים. כמו כן, לא נמסר דיווח על כך בדו"חות הרבעון הראשון, שהתפרסמו בסוף מאי.

ל"גלובס" נודע, כי בידי רשות ני"ע מידע לפיו גם הדיווח שמסר הבנק ב-26 באוגוסט, היה בעייתי. אז מסר הבנק: "עמדת הפיקוח על הבנקים ורשות ני"ע היא, שהיה צריך להינתן גילוי להחלטה בדבר מענקים אלה בדו"חות הרבעוניים של הבנק ליום 31.3.04.

"מנגד, הוצגה בפני הפיקוח על הבנקים עמדת הנהלת הבנק - המסתמכת על חוות דעת עורכי דין חיצוניים, ואשר לגביה לא הובעה הסתייגות של רואי החשבון המבקרים של הבנק - לפיה לא היה נדרש גילוי כאמור. הפיקוח על הבנקים שוקל את טיעוני הבנק".

ואולם, לרשות נודע, כי עמדתו של היועץ המשפטי לבנק, עו"ד שמעון וייס, היתה שיש למסור דיווח מיידי. עו"ד עודד ערן, מבכירי המומחים בדיני חברות, אליו פנה וייס, קבע שיש לפרסם דיווח מיידי. לאור זאת, פנה הבנק לעו"ד דרור ברנדוויין, שחיווה דעתו לפיה ניתן להימנע ממסירת מידע מיידי.

במסגרת בדיקתה, פנתה הרשות לדירקטורים כדי שימסרו דיווח על השתלשלות העניינים. ואולם, הנהלת הבנק שכרה את עו"ד פנחס רובין, אשר נתן לדירקטורים חוות דעת האוסרת עליהם למסור מידע זה, ובמיוחד את חוות הדעת של וייס.

בנושא זה התקיימה ישיבת דירקטוריון, בה הביע מוזי ורטהיים, מבעלי הבנק, תרעומת קשה על השתלשלות העניינים ועל ההימנעות ממסירת המידע בזמן. רו"ח גידעון סיטרמן הביע עמדה דומה.

לאחר אותה ישיבה נרשמה טיוטת פרוטוקול ובה החלטה להימנע ממסירת המידע לרשות. אלא שהחלטה כזו לא התקבלה, ובעקבות טענות מצד כמה דירקטורים, היא נמחקה מהפרוטוקול. גורמים ברשות ני"ע סבורים, כי התנהלות זו עלולה לעלות כדי שיבוש מהלכי החקירה.

בעקבות חילופי דברים בין הרשות לבין בכירי בנק המזרחי, מוכנה כעת הנהלת הבנק לאפשר לדירקטורים למסור את המידע. רובין יסביר מחר (ה') בפגישה ברשות את עמדת הבנק, ואילו עו"ד רם כספי יביא את עמדת משפחת עופר, השותפה בגרעין השליטה.

רובין מסר בתגובה, כי ההליך האמור הוא בירור ולא הליך פלילי. לדבריו, יונס לא נדרש לנושא ואינו קשור לכך. רובין מסר, כי אמנם הועלתה טענת לחסיון עו"ד-לקוח, אך זאת רק בעניין שולי ונקודתי, שפרטיו ידועים לרשות. לדבריו, את חוות הדעת הקודמות של וייס וערן לא היה צריך למסור לציבור, ואין זה נושא שהרשות מתעניינת בו.

רשות ניירות ערך סירבה להגיב.