כימיקלים לישראל מיישמת תכנית אסטרטגית לשינוי מקורות הפוספט בכיל דשנים

תרשום הפרשה חד-פעמית של 25 מיליון דולר לפני מס ברבעון הרביעי * מקווים להביא להוזלה משמעותית בעלויות ולשיפור ברווחיות

כימיקלים לישראל הודיעה כי אימצה תוכנית אסטרטגית לשינוי מקורות הפוספט בכיל דשנים. התכנית נועדה להביא לשינויים מהותיים במקורות הפוספט ובתהליכי ההשבחה והייצור במתקנים, ובעקבותיה להוזלה משמעותית בעלויות ההשבחה והייצור.

סלע הפוספט הינו חומר גלם מרכזי לייצור חומצה זרחתית ודשנים, וכן מוצרי המשך המבוססים על חומצה זרחתית באיכות טכנית ובאיכות מזון. מקורות סלע הפוספט מתבססים כיום על שלשה מכרות ואתרי ייצור להעשרת פוספט והם: צין, אורון ומישור רותם. הסלעים בכל אחד מהמכרות, שונים באיכות, בתכונות אופייניות, וכן בעלויות הכרייה, העיבוד וההעשרה במתקני ההמשך. לא כולם מתאימים לייצור כל מוצרי ההמשך השונים.

אשר גרינבאום, מנכ"ל כי"ל דשנים מסר כי תודות לשיפורים טכנולוגיים, אשר הושגו לאחרונה בעקבות מחקרים שערכה מחלקת המחקר ופיתוח, ניתן כיום להשתמש בסוגי פוספט אחרים זולים יותר במתקני כיל לצורך ייצור מוצרי ההמשך (כגון: דשני פוספט מיוחדים, חומצה זרחתית חקלאית וחומצה זרחתית באיכות מזון). גרינבאום הוסיף עוד כי כחלק מהתוכנית ייסגר במהלך שנת 2005 מתקן קליית הפוספט בצין, שהינו מתקן עתיר אנרגיה ובעל ניצולת נמוכה יחסית. לצורך ייצור מוצרי ההמשך מתכננת כיל להשתמש בסוגי פוספט אחרים המיוצרים במתקני כיל בצין ובאורון, ואשר עלויות ייצורם נמוכות משמעותית. כתוצאה מסגירת מתקן הקלייה בצין תרשום כיל ברבעון הרביעי הפרשה חד פעמית, לפני מס, של כ25 מליון דולר בשל הפחתת מתקנים והתייעלות.

"הצמצום בעלויות ייצור הפוספט, אשר יביא לצמצום בעלויות מוצרי ההמשך, נועד לשפר את רווחיות כיל ולהגביר את כושר התחרות שלה בשווקים", הדגיש גרינבאום.

גרינבאום הוסיף עוד כי מהלך זה של סגירת מתקן הקלייה בצין משתלב עם מדיניות כיל לפעול לעמידה בתקני איכות הסביבה ולצמצם ככל הניתן את ההשפעות הסביבתיות הנובעות מפעילותם של מתקני היצור.