הפסד לעמותה למדע מוסרי ולתנו לחיות לחיות: בג"ץ אישר ייבוא 60 קופים

העותרות: האישור מעדיף את חוות הריבוי על פני הגנת החיות; ברק: הובטח שהזן אינו בסכנת הכחדה

בג"ץ דחה היום (ד') עתירות של העמותה למען מדע מוסרי ותנו לחיות לחיות, נגד אישור לייבוא קופים, מהמשרד לאיכות הסביבה ומנהל רשות הטבע והגנים. העותרות טענו, כי ההיתר לחברת בי.אף.סי - חוות ריבוי קופים - לייבא 60 קופי מקוק ארוך-זנב ממאוריציוס, אינו חוקי.

ב-2001 אימץ השר לאיכות הסביבה חוות-דעת של רשות הטבע והגנים, כי אין מקום להתיר חוות גידול לחיות בר למטרות ייצוא, אך הדבר לא מומש. בפברואר 2003 ביקשה החברה לחדש היתר ייבוא שהיה לה, ולאחר שהתברר כי היא פועלת על-פי אישורים, קיבלה היתר לשתי להקות, 60 קופים כל אחת.

בעקבות טענת העותרות, כי ייבוא למטרות מסחריות סותר את התחייבויות המדינה, ניתן צו ארעי, אך קודם להוצאתו יובאה להקה אחת. לאחר הגשת העתירה, שלחה רשות הגנים הודעה למזכירות האמנה לסחר בינלאומי בחיות בר, המקלה מתן היתרים לייבוא וייצוא קופים. העותרות טענו, כי ההודעה הוצאה משיקולים זרים, תוך העדפת האינטרסים של החוות על חשבון הגנת הקופים.

אהרון ברק קובע, כי ההודעה מתירה ייבוא וייצוא קופים, וכי על-פי הרשות המאוריצית - האחראית על יישום האמנה הבינלאומית, עליה חתומה גם ישראל - אין בייבוא סכנה לדילול הזן. השופט קובע, כי הייבוא עומד בתנאי האמנה, וכי הקופים מיועדים לרבייה בלבד, תוך איסור מסחר. טענות העותרות, בין היתר בדבר היות החווה תחנת מעבר לקופים ממאוריציוס לאנגליה, נבחנו בכובד ראש, כתב, אך אין תשתית ראייתית לטענה, כי בבסיס האישור שיקולים זרים.

השופטים איילה פרוקצ'יה ואדמונד לוי הסכימו לפסק הדין. את המשרד לאיכות הסביבה ייצגה עו"ד דנה זילבר, ואת רשות הגנים עו"ד שרה שלום. את חוות הקופים ייצגו עוה"ד רוברט פישמן ודנה מינסקי, ואת העותרים עוה"ד גלעד רוגל, אמיר רוזנברג וכרמית בן-אליעזר. (בג"ץ 87770/03).