למרות הלחצים: פעילויות נתיבי כרמל יופרדו מנתיבי איילון ב-1 בינואר

יעברו ליפה נוף החיפנית רוני שלום, דירקטור בנתיבי איילון, על אלדד בוקשפן ודורון בלשה: הם נרדמו בשמירה בלשה: הוא לא יודע על מה הוא מדבר בלשה מונה רשמית כמנכ"ל יפה נוף

פעילויות חברת נתיבי כרמל יעברו ב-1 בינואר ליפה נוף החיפנית, בהתאם להחלטת הממשלה - אמר ל"גלובס" מקור בכיר במשרד התחבורה. הדברים נאמרו לאחר דיונים קדחתניים שהתקיימו בשבוע שעבר בנושא נתיבי איילון, לאחר הפרסום ב"גלובס" על הכוונה לדחות את תהליך הפרדת נתיבי איילון מנתיבי כרמל ונתיבי גליל.

לפי אותו מקור, הדחייה שתהיה היא רק בהפרדת נתיבי גליל מנתיבי איילון, מאחר שהממשלה החליטה לפרסם מיכרז להקמת מינהלת נתיבי גליל וזה עוד לא פורסם. כבר עתה, למעשה, פועלת נתיבי גליל במסגרת נתיבי איילון, בניגוד להחלטת הממשלה, שקבעה שיש להפסיק את הפעילות במתכונת הנוכחית עד ה-31 באוקטובר.

עוד נודע ל"גלובס", שדירקטוריון חברת התשתית העירונית בחיפה יפה נוף אישר רשמית את מינויו של דורון בלשה כמנכ"ל החברה. הנדוניה שמביא עימו בלשה ליפה נוף היא הפעילות של נתיבי כרמל, הכוללת שני פרוייקטים ענקיים, כמו דרך הקישון ומנהרות הכרמל.

הראיון עם יו"ר נתיבי איילון, אלדד בוקשפן, שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס", עורר סערה, במיוחד בעיריית תל אביב ובקרב הדירקטורים מטעם העירייה בנתיבי איילון. בוקשפן, שאף הוא מונה לתפקיד מטעם עיריית תל אביב - המחזיקה ב-%50 מהבעלות על החברה - מתח ביקורת קשה על העימותים הקשים אותם יצרה העירייה עם משרדי התחבורה והאוצר ועל התנהגות נציגי העירייה בדירקטוריון החברה.

בנוסף, ביקר בוקשפן קשות את התהליך בו המדינה, המחזיקה במחצית הבעלות על נתיבי איילון ואמורה להיות שותפה שווה לעירייה, החליטה לפרק את החברה בתחילת 99' ולהפסיק את פעילותה בתחילת 2003. זאת בלא לשתף בתהליכים המיקדמיים לקבלת ההחלטה את עיריית תל אביב השותפה.

בוקשפן קרא לא לבצע מהלכים חפוזים, כמו הפרדת נתיבי גליל ונתיבי כרמל מהחברה כבר בתחילת 99'. הוא הציע לבצע את התהליך במשך כל השנה, תוך טיפול בבעיות שעלולות להתעורר, הן בתחום העסקה או אי העסקה של עובדים, הן בתחום המשפטי של חלוקת הנכסים והן בתחום החוזים עליהם חתומה נתיבי איילון.

בין היתר, הזכיר בוקשפן את שמו של אחד הדירקטורים מטעם עיריית תל אביב, רוני שלום, כמי שהפריע לפעילות החברה. שלום, איש עסקים העוסק בסחר בינלאומי ונשיא לישכת המסחר ישראל-ונצואלה, לא נותר חייב ועל הכוונת שלו אלדד בוקשפן וגם, בעיקר, המנכ"ל דורון בלשה:

"הם נרדמו בשמירה. אם באוגוסט מתקבלת החלטת ממשלה לגבי נתיבי איילון והם לא יודעים מזה, זו רשלנות פושעת, אנו ידענו מזה רק בספטמבר. אני לא מבין איך מתקבלת החלטה כזו בלי לשמוע את השותף. האינטרסים של העירייה לא יוצגו. ודורון בלשה, אצלו קיים ניגוד אינטרסים חריף מאוד. הוא עובד היום ליפה נוף בלא תקופת צינון.

"בשנים האחרונות קיבלה נתיבי כרמל 250-200 מיליון שקל בשנה ונתיבי איילון 50 מיליון שקל. הפרוייקטים של נתיבי כרמל מבוצעים עד תומם ופרוייקטים של נתיבי איילון מבוצעים רק ב-%70-%80. אם יש בעייה, המנכ"ל חייב להזיז דברים קדימה ולא לזרוק את האשמה על העירייה, על ועדי השכונות בחולון או על עזריאלי במרכז השלום. אם תושבי יפו ב' מתנגדים למחלף וולפסון, אז ארבע שנים אין מחלף וולפסון. אם משרד התחבורה מתקוטט עם משרד האוצר על מחלף השלום, אז ארבע שנים אין מחלף שלום.

"הכספים מחולקים במשא ומתן עם אנשי אגף התקציבים באוצר, איתם עוברים פרוייקט פרוייקט. מנהל אגף התנועה בעירייה, שלמה פלדמן, לא הוזמן אף פעם להציג את האינטרסים של עיריית תל אביב, אלא כאשר הדברים כבר נסגרו.

"דורון בלשה היה צודק כל הזמן, אך לא היה חכם, כי הפרוייקטים תקועים כל הזמן. מחלף הולץ, מחלף וולפסון, מחלף השלום. מה שפגע בחברה זו המגלומניה של בלשה. הוא רצה להפוך את נתיבי איילון לחברה תואמת מע"צ, שתפעל במישור הארצי. יש לה את נתיבי כרמל, נתיבי גליל והם חשבו גם על נתיבי באר שבע.

"תראה לי פרוייקט שנתיבי איילון עשתה בשנתיים האחרונות. אתה יכול לצאת לפנות ערב לכיוון צפון או דרום? שום צ'אנס. סע לחיפה ותראה מה שנעשה שם".

דורון בלשה מגיב על הדברים: בנושא ישיבת הממשלה, "בראשית אוגוסט הודעתי על התפטרותי למועצת המנהלים. הודעתי שאני מתפטר בגלל החלטת הממשלה. כך כתבתי במכתב. לאחר מספר ימים, העירייה קיבלה בצורה מסודרת את החלטת הממשלה. נכון שחלק מהדירקטורים לא היה ער לסכנה. אני הייתי היחיד, הייתי בודד במערכה. הטענות על ניגוד אינטרסים לכאורה הן שטויות."

- על חלוקת התקציבים: "לכל המספרים ששלום ציין אין בסיס. זה פשוט קשקוש ועובדות לא נכונות. לא היו הבדלים כאלה בתקציבים בין חיפה לתל אביב. בשנה האחרונה, התקציב של גוש דן היה יותר מ-200 מיליון שקל". על הפרוייקטים התקועים: "מי שהפריע לקידום פרוייקטים היתה עיריית תל אביב. פרוייקטים מחוץ לתל אביב התקדמו. בת"א היו קשיים. הפרוייקטים הגדולים היו מחלף קיבוץ גלויות, מחלף וולפסון והנת"צים. ועל כל אלה עיריית תל אביב הטילה וטו. זה נכון, שאני לא הייתי אגרסיבי מול עיריית ת"א, שלא הצלחתי להילחם בה. ציפיתי מחברי מועצת המנהלים, נציגי העירייה, שיעשו זאת.

"בסך הכל, את מרבית הפרוייקטים התקועים אני הצלחתי לחלץ, מחוץ למחלף וולפסון, בגלל עיריית תל אביב. כשאני נכנסתי לתפקיד בתחילת 95', לא היה פרוייקט אחד שעבדו בו בגוש דן. הכל היה תקוע".

על המו"מ עם משרד התחבורה: "פלדמן תמיד היה מעורב. בשנה האחרונה עיריית ת"א הגישה את תוכנית ה-200 מיליון שקל, והיא הוגשה על ידינו למשרד התחבורה בלא שינוי. לא קיצצתי בכלום, כי אמרתי, עיריית תל אביב רוצה, אז זה מה שמבקשים. אך משרדי התחבורה והאוצר חתכו לפי שיקוליהם. הם חושבים, שאיילון וקישון הם פרוייקטים יותר חשובים מרחוב בתל אביב או בחיפה"