בית המשפט: מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון התרשלו בגביית הוצאות פיתוח

דחה תביעה בסך 12.5 מיליון ש' של מינהל מקרקעי ישראל נגד עמותה שבנתה 378 דירות בבית-שמש

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום תביעה של מינהל מקרקעי ישראל בסך 12.5 מיליון שקל נגד עמותה שבנתה 378 דירות בבית שמש.

השופטת יפה הכט קבעה, כי על העמותה אין חובה לשלם על הוצאות הפיתוח של המינהל לשטח שהוקצה לה, משום שהמינהל לא הצליח להוכיח מה היו ההוצאות הריאליות עבור עבודות התשתית במקום.

עמותת "מרכז להתיישבות בבית שמש" חתמה על חוזה פיתוח עם המינהל ב-1991, אך לא חתמה על הסכם פרטני לביצוע עבודות הפיתוח. ב-93' נשלחו לעמותה הודעות תשלום שעליהן לא הגיבה, אך רק בשנת 98', כשלושה חודשים לפני תום מועד ההתיישנות, הגיש המינהל את התביעה האמורה.

בא-כוח העמותה, עו"ד מרדכי בייץ, טען כי העמותה לא התחייבה לשלם למינהל לפי הטבלאות וההנחיות המקובלות באותה עת, שכן לא ידעה על קיומן. עוד טענה העמותה כי היא ביצעה את עבודות הפיתוח בעצמה.

השופטת גם דחתה בקשה של המינהל לחייב את העמותה בהוצאות הפיתוח בפועל, לאחר שקבעה כי החיוב איננו אפשרי בשל היעדר נתונים חיוניים לחישובו. השופטת קובעת כי מרגע שהמינהל ומשרד הבינוי והשיכון לא חתמו על הסכם פיתוח פרטני עם העמותה, הם התרשלו סטו מהדרך שבה צריכה לפעול רשות מינהלית.

השופטת קיבלה את עמדתו של עו"ד בייץ, שלפיה מדובר בעמותה שאיננה פועלת למטרות רווח ואיננה מוכרת את הדירות מעבר למחיר העלות. בשל רשלנות הרשויות, לא חושב מרכיב הפיתוח התשתיות בעלות הדירות, ויקשה מאוד לחזור אל רוכשי הדירות ו לדרוש מהם את כספי הפיתוח.

השופטת קבעה, גם אם היה המינהל מוכיח את טענותיו בשלב זה, ייתכן שאין מקום לחייב את העמותה בסכום הנקבע, לנוכח הזמן הרב שחלף, שהופך את ההשבה לבלתי צודקת. (ת"א 1245/98).