אי.בי.אי: קבוצת דלק נסחרת בדיסקאונט של כ-22%

בבית ההשקעות מעריכים את שווייה של הקבוצה בכ-5 מיליארד ש', לעומת שווי שוק של 3.8 מיליארד ש' * להערכתם, מבין כל חברות הקבוצה האטרקטיבית ביותר היא קבוצת דלק עצמה

שווייה הכלכלי של קבוצת דלק צריך להיות כ-5 מיליארד שקל, או 521 שקל למניה, לעומת 3.8 מיליארד שקל שווייה בשוק. זו מסקנתו של האנליסט יובל זעירא, מבית ההשקעות אי.בי.אי. מכיוון ששוק ההון נוהג לתת דיסקאונט מחברות האחזקה, מעריך זעירא כי הקבוצה צריכה להיסחר בבורסה בשער של 480 שקל, כלומר דיסקאונט של כ-8% מתחת לשווי הכלכלי, אך פרמיה של כ-22% מעל למחיר השוק. לפיכך מעניק זעירא למניה המלצת "קנייה".

הסקירה של אי.בי.אי על דלק היא הראשונה של בית ההשקעות על הקבוצה, ובה מנתח זעירא את כל החברות הנכללות בה. מסקנתו היא, כי מבין כל החברות הסחירות שנכללות בקבוצה, האטרקטיבית ביותר להשקעה היא דווקא החברה-האם, קבוצת דלק עצמה, שמחזיקה בפעילויות השונות של הקבוצה - יבוא רכב (דלק רכב ) גז טבעי (קבוצת ים תטיס), דלק (דלק פטרוליום), נדל"ן (דלק נדל"ן ודנקנר), תקשורת (מתב ) וביטוח (מנורה).

פוטנציאל בים תטיס

הזרוע החשובה ביותר בקבוצה היא דלק השקעות - הזרוע שתחתיה נמצאות דלק רכב וים תטיס. בהתייחסו לים תטיס, מציין זעירא את עץ האחזקות הסבוך של החברות בתחום הגז: אחזקה ישירה של דלק השקעות בים תטיס (4.4%), וכן באמצעות אבנר ודלק קידוחים (23% ו-25.5%, בהתאמה), שמוחזקות במישרין ובעיקר דרך דלק אנרגיה.

זעירא מעריך את ים תטיס לפי כמות גז של 31 מיליארד רגל מעוקב (BCM). ים תטיס גידרה את מחיר המכירה לחברת החשמל (כ-18 מיליארד רגל מעוקב) לפי 2.5 דולר לרגל מעוקב. חברת החשמל היא הצרכנית העיקרית של הגז, בחוזים על פני 8-10 שנים. כרגע מסופק הגז רק לתחנת "אשכול" באשדוד, ובקרוב גם ל"רידינג" בתל אביב ולאתר נוסף. המשך הגאות במחירי הנפט תאיץ את חברת החשמל להגדיל את צריכת הגז שלה מהקבוצה.

במקביל לחברת החשמל, מוכר ים תטיס גז טבעי גם ללקוחות פרטיים, כמו נייר חדרה, בז"ן ודורעד. חברות נוספות נמצאות במגעים לחתימת הסכמים, כמו כי"ל ונשר, שמתכננות להקים תחנות כוח פרטיות - מה שיגדיל הביקושים לגז של ים תטיס.

למאגר הקיים של ים תטיס פוטנציאל גידול, וזאת לאור המגעים בין השותפות לבריטיש גז לגבי פיתוח מאגר הגז נועה דרום, שחלקו נמצא בשטח של ים תטיס, וחלקו בשטח של בריטיש גז בטריטוריה ששייכת לרשות הפלשתינית. אם יבשילו המגעים, מדובר בפוטנציאל לאפסייד נוסף בים תטיס - אפסייד שלפי שעה זעירא אינו לוקח בחשבון בהערכת השווי.

ים תטיס אחראית לכ-33% מהשווי של דלק השקעות.

תלויים במיזוג הכבלים

תחום הפעילות השני של דלק השקעות הוא, כאמור, תחום הרכב. 2004 הייתה שנת השיא של דלק רכב, עם מכירה של 36,276 כלי רכב - גידול של 10% לעומת 2003, והחברה צפויה לסכם את השנה עם מכירות של 4 מיליארד שקל - גידול של 25%. לדלק רכב נתח של 24.1% משוק הרכב, כששני שלישים מהרכבים שהיא מוכרת הם מדגמי מאזדה, ושליש מדגמי פורד.

עיקר הצמיחה של דלק רכב נובעת ממכירות לציי רכב לחברות הליסינג, להן היא נותנת הנחה של 22% על פי הפרסומים, הנחה אותה יכלה לתת בזכות חולשת היין. לאחרונה החלו עליות חדות במטבעות בהן מייבאת דלק את כלי הרכב היין (מאזדה) והאירו (פורד) - מה שמקל על היבואנים שמייבאים במחירים דולריים. מגמה זו בשוק המטבעות החלה להשפיע על המרווח של דלק, ועלולה להמשיך ולהקשות עליה בשנה הקרובה.

מנגד, דלק עשויה ליהנות מהגדלת כמות דגמי המאזדה 3 שהיא מייבאת, וכן מהשקתם של שני דגמים חדשים: מאזדה 5 (מיני ואן) ופורד פוקוס החדשה.

עם זאת, זעירא כותב כי הוא מתקשה לקבוע שדלק רכב תשמור על נתחי השוק הגבוהים של השנתיים האחרונות גם ב-2005, ולשחזר את תוצאות 2004. מצד שני, הוא מעריך כי החברה תרשום גם השנה תזרים מזומנים "שמן", שיאפשר לה לחלק את רובו כדיבידנד.

זעירא טוען, כי דלק רכב שווה 45% מהשווי של דלק השקעות, ו-31% משווייה של קבוצת דלק כולה.

בנושא מת"ב, כותבים באי.בי.אי, כי תזמון והצלחת מיזוג 3 חברות הכבלים יהיה הגורם המכריע להצלחה בשנה הקרובה. כיום מחזיקה דלק השקעות ב-40% מחברת מת"ב. אם יתקיים המיזוג, תוכל החברה המאוחדת לבלום את בריחת המנויים, ולבצע השקה סבירה של שירותי הטלפוניה הנייחת במסגרת התחרות מול בזק. עיכוב נוסף במיזוג יביא לפגיעה בהכנסות הכבלים, ולפספוס הזדמנות הכניסה לתחום הטלפוניה בתקופה שבה התחרות עדיין ברמה סבירה.

מנועי הצמיחה של מת"ב ל-2005 כוללים גידול במספר מנויי האינטרנט המהיר והכנסות משירותים דיגיטליים, כמו סרטים ותוכניות בתשלום (PPV). הטלפוניה הנייחת לא צפויה להיות משמעותית השנה, אולם השקתה כעת חשובה לשנים הבאות, שכן היא חשובה לקביעת נתחי השוק של החברה. זעירא מזכיר, כי בחודש מאי תיכנס גם פרטנר, לה 2 מיליון מנויים, לתחרות בתחום הנייח.

מת"ב, מעריך זעירא, תציג ב-2005 צמיחה של 3.5% בהכנסות, ורווחיות תפעולית של 1.5% מהמחזור.

מנסים לשפר הרווחיות

הזרוע השנייה בחשיבותה בקבוצת דלק היא זרוע הנדל"ן, שעיקר פעילותה בבריטניה (18 נכסים מניבים), בקנדה (4 נכסים) ובשבדיה (2 נכסים) - שלושתן באמצעות דלק בלרון בינלאומי. בנוסף, לחברה פעילות בישראל במישרין ודרך דנקנר השקעות שנרכשה אשתקד.

זעירא מעריך את שווייה של זרוע הנדל"ן של דלק ב-1.095 מיליארד שקל, כשלקבוצת דלק מדובר בשווי של 997 מיליון שקל.

הזרוע השלישית של קבוצת דלק היא פעילותה בתחום הדלקים דרך דלק פטרוליום, שמפעילה 225 תחנות בישראל ו-343 תחנות בדרום מזרח ארה"ב.

שוק הדלק המקומי נשלט כיום על ידי פז של בינו צדיק (28%), דלק (26%) וסונול (24%), שמחזיקות בכ-80% מ-900 מתחנות הדלק בישראל. בשנים האחרונות ישנה סטגנציה בשלוש החברות הגדולות, במקביל לגידול בפעילותן של החברות הקטנות, בראשות דור-אלון.

המרווח המקסימלי של חברות הדלק כיום עומד על 12% מהמחיר הסופי, והוא קבוע. מתוך המרווח הזה ישנן הנחות שחברות הדלק מעניקות ללקוחות בשל התחרותיות העזה. לדברי זעירא, ככל הידוע, חברות הדלק מתקשות להפיק רווחים ממרווח השיווק, ולכן הן מפתחות את התחנות בתדלוק עצמי ואת שירותי חנויות הנוחות בתחנות, מתוך ניסיון לשפר את הרווחיות. בחו"ל, אגב, עיקר הרווח של תחנות הדלק מגיע מהשירותים המוספים הללו.

פעילות הדלק בישראל יוצרת לדלק פטרוליום הכנסות של 3.5 מיליארד שקל בשנה, ברווחיות זניחה (ב-2003 היא הפסידה 9 מיליון שקל, ובתשעת החודשים הראשונים של 2004 היא הפסידה 2 מיליון שקל). לכן עיקר השווי של החברה נובע מדלק ארה"ב. זעירא מעריך את שווי החברה ב-1.26 מיליארד שקל, כרבע משווייה של קבוצת דלק כולה.

לסיכום מציין זעירא, כי ב-2004-2003 רשמה מניית קבוצת דלק תשואת חסר משמעותית ביחס למעו"ף, וזאת בעיקר בגלל העדר השקיפות של הקבוצה. לדבריו, הרושם הוא שדלק פועלת כעת להגדלת השקיפות ומיסוד האינטראקציה עם השוק - מה שעשוי לתרום לשווייה בעתיד.