הערכות: צפויים מיזוגים בין חברות קד"מ לחברות יח"צ

לדברי דפנה בסטר, נשיאת סופר-פוש, כל התחום גדל בשנה האחרונה, וסופר-פוש עצמה צמחה ב-38%

השלב הבא באבולוציה של תחום קידום המכירות הוא שילובו בתחום התקשורת השיווקית (יחסי ציבור) וזה יבוא לידי ביטוי בחיבורים אסטרטגיים, שיכללו גם מיזוגים בין חברות הקד"מ לחברות היח"צ. כך אומרת דפנה בסטר, נשיאת חברת הקד"מ פובליסיס דיאלוג (סופר-פוש) מקבוצת פובליסיס ישראל.

"אני מאמינה שבפובלסיס העולמית ילכו לכיוון כזה ולמעשה בחלק מהסוכנויות שלהם בעולם זה כבר קיים. האופציות הן או להקים יחידות יח"צ שיוכנסו לסוכנויות או למזג לתוך הסוכנויות חברות יח"צ קיימות. גם בארץ יש להניח שזה מה שיקרה בעתיד", אמרה בסטר.

את המגמה כפי שהיא רואה אותה מסבירה בסטר בכך שחברות בעולם מייחסות יותר ויותר חשיבות לתחום היח"צ. לדבריה, "אחד המדדים המשמעותיים לאיך שהלקוח שופט מבצע, אירוע או קמפיין, הוא איזה תקשורת המהלך קיבל. מה היה כתוב עליו בעיתון. בפרסום אי אפשר לתת מענה לדברים האלה".

ככלל מסכמת בסטר שנה מוצלחת לפובליסיס דיאלוג ולתחום הקד"מ בכלל. "היקף הפעילות של פובליסיס דיאלוג גדל השנה ב-38%, לא מעט בגלל הגדלת פעילות של לקוחות קיימים כמו פרטנר, שעשו מהלך גדול מאוד עם הדור השלישי, HOT שהשקיעו הרבה או יפאורה תבורי שעשו את פסטיבל תפוזינה בקיץ. לדעתי כל החברות בתחום נהנו השנה מגידול כי כשיש גשם הוא יורד על כולם, והשנה היו מלחמות שיווקיות קשות בחלב, בסלולר, בתקשורת ובמוצרי הצריכה".

לדבריה, "יש שינוי משמעותי בגישה של הלקוחות שהפנימו את הסיסמאות שהם עצמם דקלמו במשך שנים על חשיבות הקד"מ. פעם קד"מ נחשב למשהו שפוגע בתדמית, היום מבינים שזה לא כך. כל מוצר שרוצה להצליח הולך קודם כל לדור הצעיר, והדור הצעיר פחות קשוב למה אומרים לו בפרסומות והרבה יותר קשוב להתנסויות כמו פעילות במועדונים, בנקודות הבילוי וכדומה. היום אפילו פעילויות של שינוי תדמית, שהיו בעבר הטריטוריה הבלעדית של הפרסום, נעשות באמצעות קד"מ".

בסטר מודה כי התקציבים עדיין קטנים יחסית לאלה המופנים לפרסום, אך מאמינה כי המגמה תמשיך להשתנות וההקצאות התקציביות לתחום הקד"ם ימשיכו לגדול.

אל תחום התוכן השיווקי, שעמד השנה בלב הדיון בתעשייה, נכנסו גם חלק מחברות הקד"מ. לדעתה של בסטר, זוהי קטגוריה שתמשיך להתפתח. "הרבה ייכנסו לתוכן שיווקי דרך הפרסום החוויתי ותהיה בעצם תחרות גדולה בין חברות הקד"מ לחברות הפרסום על תחום זה, שאם הרגולציה תאפשר זאת הוא יתפתח מאוד בהמשך", היא אומרת.

דפנה בסטר היא המייסדת של חברת הקד"מ סופר-פוש שהוקמה ב-1986 והייתה למעשה חברת הקד"מ הראשונה בישראל. לפני מספר חודשים הושלמה רכישת מלוא המניות בחברה על ידי פובליסיס תמורת 4.5 מיליון דולר. בין לקוחות פובליסיס דיאלוג נמנים פרטנר, תנובה, HOT רשות שדות התעופה, יפאורה תבורי ועוד.