סקירה פושרת של מריל לינץ' ציננה את העליות בבורסה בתל אביב

[ לברומטר ][ לאתר קרנות ] כל צמרת טאואר "ירדה היום למחתרת" - ניסינו לדבר עם מי ממנהליה, אולם איש מהם לא היה זמין - המניה ירדה 6.1%

המשקיעים בבורסה בתל אביב רוצים להמשיך לטפס. שוק המניות המקומי פתח את שבוע המסחר בהמשך המגמה החיובית, כשבשעות הבוקר כבר חצה מדד תל אביב 100 רמה פסיכולוגית נוספת, של 680 נקודות. האופטימיות לקראת פסגת שארם, מחרתיים, המשיכה גם הבוקר להוביל את השוק צפונה.

אלא שבהמשך היום שככה הרוח הגבית במפרשי המשקיעים, כשגם נייר של מריל לינץ', שיצא בשעות הצהרים, תרם להרגעת הקונים. כלכלני מריל, שכבר לפני כשבועיים יצאו בהמלצה פושרת למדי על שוק ההון המקומי, לא משנים את גישתם, והוציאו היום נייר פושר נוסף על השוק המקומי (ומיד נפרט אודותיו).

הנייר של מריל צינן את האופטימיות עמה פתחו המשקיעים את המסחר, והעביר את השוק לירידות. אולם גל של קניות שנרשם לקראת הסגירה, בעיקר במניות הבנקים, הצליח בסופו של דבר להחזיר את מדד תל אביב 25 לעליה מתונה של 0.2%. מנגד, מדד תל אביב 75, שאיבד 0.9%, קיזז את ההשפעה החיובית על מדד ה-100, והוריד אותו בסיום ב-0.1%. התל-טק 15 ירד גם כן, ב-1.5%, וזאת למרות העליות שחתמו את שבוע המסחר בנאסד"ק.

כאמור, את מנת הצוננים לשוק שוב סיפק היום בית ההשקעות מריל לינץ'. כלכלני מריל, בראשות חיים ישראל (שאחראי על המחקר בישראל מטעם הקבוצה), פרסמו היום המלצת "נייטרלי" על שוק האג"ח והאקוויטי המקומי.

בנייר כותבים כלכלני מריל, כי נראה שבנק ישראל הפך להיות נייטרלי בגישתו כלפי עתיד המשק הישראלי, וכי פער הריביות בין השקל לדולר, שעומד כיום על 1% בלבד, עשוי להתכווץ עוד בחודש הבא בעקבות העלאה נוספת בריבית בארה"ב. במריל מאמינים, כי בעקבות זאת, מירב הסיכויים הם שגם הריבית בישראל תועלה במחצית השנייה של השנה.

במריל מתייחסים גם לפסגת השלום שצפויה מחרתיים בשארם. "פסגת השלום באשרם א-שייח' מספקת איתות נוסף של תקווה לשלום במזרח התיכון", הם כותבים, אך אומרים כי "אנו נותרים זהירים בנוגע לטווח הקצר. הפסקת האש דה פקטו, שנשמרת כרגע על ידי הארגונים החמושים הפלסטינים, עלולה שלא להמשך לזמן רב", הם אומרים.

בנוגע לכלכלה הישראלית אומרים במריל, כי זו צברה מומנטום חיובי ברבעון האחרון של 2004, וכי גם הביקושים המקומיים מתאוששים ומחפים על האטה מסוימת ביצוא. צפי האינפלציה בטווח הקצר נראה טוב, וגם בטווח הבינוני האינפלציה נכבשה, וצפויה להישאר בטווח היעדים של הממשלה, למרות האיום להתחזקות הדולר ומחירי האנרגיה. במריל מאמינים, כי הגרעון השנה ירד ל-3.4% מהתוצר בלבד, לעומת 4% אשתקד.

"בכך הכל", מסכמים במריל לינץ', "הכלכלה הישראלית והמצב הפוליטי התחזקו. עם זאת, אנו מאמינים כי מחירי הנכסים הפיננסים כבר משקפים את כל ההתפתחויות החיוביות שצוינו". ולכן הם מסכמים את הסקירה בהמלצה פושרת למדי של "נייטרלי" בלבד.

רק לפני שבועיים התבטא שוקי אברמוביץ', מנכ"ל כלל פיננסים בטוחה, ששוק ההון יקר, וכי פוטנציאל העליות שלו מוגבל. היום, שבועיים אחרי, מפרסם בית ההשקעות המלצה חיובית למדי של יובל בן-זאב, אנליסט הפיננסים שלו, דווקא על המניות שהובילו את המהלך החיובי האחרון של השוק - מניות הבנקים.

"סקטור המניות הבנקאיות ימשיך להיות חזק גם בתקופה הקרובה למרות פחד הגבהים בו עלולים להיתקל בהשקעות אלו", כותב בן-זאב. למרות פחד הגבהים, מעלה בן-זאב את מחירי היעד שלו לחמש מניות הבנקים הגדולים. עם זאת, גם הוא עצמו מציין, כי מדד מניות הבנקים עלה בחודש האחרון ב-13% לעומת עלייה של 3.5% במדד ת"א 25.

מחיר היעד של מניית בנק לאומי עולה בסקירה ב-11% ל-15 שקל למניה - גבוה ב-8% ממחירה בשוק. לדברי בן-זאב מניית לאומי ממשיכה להיות המניה המועדפת בסקטור והוא צופה לה תשואת דיבידנד של כ-5%. את האופטימיות לגבי מניית בנק לאומי מקלקל החשש מהשפעת תוכנית חלוקת האופציות על המניה.

מחיר היעד למניית בנק הפועלים מועלה ב-6% ל-17 שקל למניה- גבוה ב-4.3% ממחירה הבוקר בבורסה. מחיר היעד למניית דיסקונט עולה ב-8% ל-6.5 שקלים לעומת 6 שקלים מחירה הבוקר בבורסה. לדברי בן-זאב, השלמת הפרטת הבנק וההסכמה עם העובדים פותחת הזדמנות חדשה אך עם זאת האתגרים עדיין רבים והדרך להשלמתם ארוכה.

מניית הבנק הבינלאומי 5 נהנית מעלייה של 16% ממחיר היעד ל-35 שקל - גבוה רק ב-2% ממחירה בשוק. לדברי בן-זאב הבנק מתקדם יפה בתהליך להקטנת הריכוזיות והקטנת הסיכון, וכעת האתגר המרכזי העומד בפניו הוא הרחבת פעילותו במגזר המסחרי ללווים בינוניים תוך העלאת מרווח הריבית.

לגבי בנק המזרחי מעריך בן-זאב, כי יש פוטנציאל רב למניית הבנק במשוואת סיכון מול תשואה, מחיר היעד של בן-זאב למניית הבנק הועלה ל-21.5 שקל למניה, גידול של 10% לעומת המחיר הקודם ו-4% יותר ממחיר המניה בשוק.

מניות הבנקים רשמו היום מגמה מעורבת, עם עלייה של 0.8% במניית הפועלים , 0.4% בלאומי ו-0.8% במזרחי . מנגד, ירדו מניות דיסקונט ב-1.3%, הבינלאומי 5 ירדה ב-0.5%, ומניית ה-1 של הבנק ירדה ב-0.7%.

כור שוב מימשה מכתשים אגן

ביום חמישי בערב השלימה כור מימוש נוסף באחזקותיה במכתשים אגן . כור מכרה 15.9 מיליון מניות של החברה למריל לינץ', לפי 23.5 שקל למניה (הנחה של 3.3% על מחיר הסגירה שלה), ובסך כולל של 374 מיליון שקל (85.5 מיליון דולר). כתוצאה מהמכירה תרשום כור נכס מס של 15.6 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2004, ורווח הון של 30.4 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2005.

המניות כולן הופצו על ידי מריל לינץ' בקרב לקוחותיה הזרים. כור התחייבה שלא למכור מניות נוספות של מכתשים אגן למשך 9 חודשים לפחות. שיעור אחזקתה של כור בחברה ירד בעקבות המימוש ל-34.2% - שיערו האחזקה הנמוך ביותר שלה במכתשים אגן אי פעם.

בשוק אומרים, כי המימוש של כור במכתשים אגן יעשה טוב למניית החברה. זאת משום שתמיד היה חשש שכור עלולה למכור מניות של מ.א - מה שיצר overhang מסוים על החברה. כעת, כשכור מימשה נתח כה גדול באחזקה והתחייבה שלא לעשות כן למשך תקופה כה ארוכה (וספק אם גם לאחר מכן היא תמהר לממש עוד מניות) - הלחץ השלילי הוסר.

מניית מכתשים אגן עלתה היום ב-0.3%, ואילו כור ירדה ב-1.6%.

טאואר שוקעת

טאואר סמיקונדקטורס ממשיכה לשקוע. בסוף השבוע פרסמה החברה דו"חות גרועים לרבעון הרביעי (כמצופה, לאחר אזהרת הרווח שפרסמה בנובמבר) עם הפסד רבעוני של 23.3 מיליון דולר (וזה עוד לאחר רווח הון של 32 מיליון דולר ממימוש אחזקתה בסייפן). ואם לא די בכך, איתות שלילי נוסף ניתן בהודעתו של כרמל ורניה, מנכ"ל ויו"ר החברה, על פרישתו מכל תפקידיו בה לאחר כשנה וחצי בלבד.

אגב, כל צמרת החברה "ירדה היום למחתרת" - ניסינו לדבר עם מי ממנהליה, אולם איש מהם לא היה זמין. גם זה לא איתות חיובי במיוחד.

כך או כך, למרות שבנאסד"ק המניה שמרה על יציבות לאחר הדו"חות (היא אפילו עלתה ב-0.5%), בתל אביב המשקיעים היו סלחניים הרבה פחות, והתגובות היו חריפות יותר. מניית החברה ירדה ב-6.9%, ואיגרת החוב שלה, שכבר מזמן נסחרת בתשואת "זבל" עמוקה של כמעט 40%, איבדה היום עוד 6.1%.

מי שממשיכה להגיב בחיוב להתפטרות כל הנהלתה היא מניית דור כימיקלים . בשבוע שעבר התפטרו יו"ר החברה, צבי מור, יחד עם המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים, בעקבות השערורייה סביב ההטבות קיבל מור מהחברה ומבנותיה. היום המשיכה המניה בעלייה של 9.1%, והשלימה בכך זינוק של כמעט 30% מאז ההתפטרות.

נסיים במניית ליפמן , שקיבלה היום המלצה פושרת למדי מיואב בורגן, אנליסט בפועלים סהר.

בסך הכל, כותב בורגן, ליפמן עמדה ברף העליון של התחזיות שלו לחברה, כך שהדו"חות לרבעון הרביעי, שפורסמו בשבוע שעבר, היו טובים. אלא שמצד שני, הוא מותיר את מחיר היעד שלו על 28.3 דולר למניה - כשבנאסד"ק היא חתמה את השבוע בשער של 30 דולר. בעקבות זאת, מוריד בורגן את המלצתו למניה מ"קנייה" ל"החזק".

מניית ליפמן, שפתחה את המסחר בפער ארביטראז' שלילי של 0.4%, ירדה היום בתל אביב ב-3%.