אתם בשידור

מכתב גלוי לחברי מועצת הרשות השנייה עם התכנסותם לשלושה ימי הכרעה על הזוכים במכרז ערוץ 2

אל: מנשה סמירה, יו"ר

מוטי שקלאר, מנכ"ל

חברי מועצת הרשות השנייה

אתם מתכנסים מחר לשלושה ימים מרתוניים בקיסריה, בסיומם יתברר מי הם שני הגופים בהם בחרתם להוביל את שידורי הטלוויזיה המסחרית בישראל בערוץ 2 ב-10 השנים הקרובות. עיניהם של אלפים מלוות אתכם. מנהלים, עובדים, בעלי מניות, יוצרים, תסריטאים, במאים, עיתונאים, פוליטיקאים, אנשי תרבות, וכמובן גדודים של עורכי דין יחכו להחלטתכם. זו הסיבה שראוי להשיא לכם מספר עצות שיעזרו לכם לא להיכשל באתגר בפניו אתם ניצבים היום.

תשכחו מהלחצים. בימים האחרונים גברו הרינונים על נסיונות של גופים אינטרסנטיים להעמיד במבחן את יושרכם האישי. על קריצות מצד פוליטיקאים ונציגיהם ושאר אישים-מטעם המוכרים לכם ולנו - אשר כירכרו סביבכם בחודשים האחרונים, הבטיחו הבטחות וניסו לשכנע בכל דרך שרק הקליינט שלהם הוא-הוא שצריך להוביל את הערוץ בעשור הבא. חלקכם, אולי מתוך נימוס, נתן התחייבות ש"יהיה בסדר". הדיבורים הללו בוודאי הגיעו גם לאוזניכם, לא רק לאוזנינו. בשלושת הימים האלה כדאי שתעשו לכם "reset" בראש, ותמחקו את מה שהבטחתם. התנהגו כדיינים הפוסקים על-פי הראיות המובאות בפניהם.

התייחסו לדעת המקצוענים: הפעילו את שיקול דעתכם, אך אל תתעלמו מההמלצות המקצועיות. שכרתם יועצים שיעניקו ניקוד לפרמטרים הכלכליים והתוכניים של כל הצעה. זיכרו כי בפעם האחרונה שבחרתם זכיין טלוויזיה - בערוץ 10 - והעדפתם להתעלם מהמלצות הצוותים המקצועיים, זה נגמר רע. בעצם, זה עדיין לא נגמר.

אל תשגו באשליות. האנומליה הישראלית, לפיה דווקא הערוץ המסחרי נדרש לספק את התכנים ה"גבוהים" במקומו של הערוץ הציבורי, הממומן בכספי משלמי האגרה, לא בהכרח תאריך ימים. נכון, בינתיים זה הולך, השנה האחרונה הוכיחה שאפשר גם להרוויח מזה, אבל מה יהיה בעוד שנתיים, ארבע, שש, שמונה ועשר שנים - עד תום מועד הזיכיון? קשה לדעת.

אל תאמינו להבטחות. פקפקו באלה שנשבעים לכם שאו-טו-טו הם הופכים את הערוץ לטלוויזיה החינוכית החדשה. הם יהיו הראשונים לבוא אליכם, להתחנן להקלות, ללחוץ לשינויים, לדרוש דחיית תשלומים, לשנות את תנאי המכרז ולאיים בהחשכת המסך. תסתכלו מה קורה בערוץ 10.

הנייר סובל הכל. תוכניות עסקיות במסגרת מכרז נוטות לאופטימיות-יתר. רוב מה שמוצע בהן, סיכוי סביר שלא יתקיים. אל תלכו שבי אחרי סיסמאות שאינן מגובות במספרים כלכליים בדוקים. תבדקו היטב את האיתנות הפיננסית של המתמודדים, וכמו שכבר אמרנו, תקשיבו היטב ליועצים הכלכליים ששכרתם.

בידקו בקפדנות את הרכב בעלי המניות: תנו עדיפות למי שידוע כי מילה שלו היא מילה. זיכרו שהשקעה בטלוויזיה איננה עוד ביזנס. יש בה גם אחריות ציבורית וחברתית וכמוה כריצת מרתון. אין מקום לרצים למרחקים קצרים. תסתכלו מה קורה בערוץ 10, כבר אמרנו?

חישבו על טובת המשק: לא רק העובדים ובעלי המניות של המתמודדים נושאים אליכם את עיניהם. עבור החברות הגדולות במשק, שהן החמצן של ערוץ 2 והבסיס הכלכלי לקיומו, ערוץ 2 מצליח הוא כלי חיוני בדיאלוג עם הצרכנים/לקוחות. ערוץ 2 חלש עלול לפגוע בפעילות הכלכלית של אותן פירמות.

הסתכלו לצדדים: לא רק ערוץ 10 בצרות. גם yes, HOT, הערוצים הייעודיים ואלה שעוד לא עלו לאוויר לא במצב מזהיר. רוב גופי השידור בישראל שקועים בבעיות כלכליות. מהבחינה הזו, ערוץ 2 הוא פלא כלכלי. מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה.

זה לא עוד מכרז. ערוץ 2 איננו כביש אגרה או פרויקט להתפלת מי-ים. המכרז להפעלתו נוגע בעצבים הרגישים ביותר של החברה בישראל בתרבות, ביצירה ובכל מרכיבי החיים הציבוריים. מה שמבטיח עיסוק בדציבלים גבוהים בתוצאות המכרז ובשיקול דעתכם.

זה לא ייגמר השבוע. לא רק למשפט הציבור תעמוד החלטתכם. המפסידים יעשו הכל כדי להעמיד אותה גם לבחינה משפטית. ודאו, לכן, שקיפות מקסימלית בקבלת ההחלטות. מה שיוצג לכם היום יהיה חשוף לעיני כולנו מחר.

זהו, שיהיה בהצלחה. עכשיו חובת ההוכחה עליכם.